For få år siden ventede vi alle på High Definition (HD) signaler, alle ventede spændt. Og man må sige det er også lykken at nyde HD signaler på sin fladskærm.
Detnæste der nu er kommet er hvilke HD signaler kan den enkelte skærm, Projektor eller DVD så håndterer eller skalere til. Og man må sige at kapløbet bliver ved, og der er umiddelbart ikke udsigt til at det skal stoppe lige med det samme. Men jeg vil nu alligevel lige kommentere mange forbrugeres ønske om at kunne nyde 1080P signaler på sit produkt.
Der er rigtig mange ting som spiller ind når vi nu vil til at kunne se 1080P signaler på vores skærm eller projektor. Jeg vil prøve at belyse nogle af elementerne.
1080P kræver rigtig meget af teknikken i skærm eller projektor, og her møder vi mange forhindringer. For at kunne udnytte 1080P input på en skærm eller projektor, kræver det min. HDMI version 1.2 eller nyere. Her ved vi alle at HDMI ver. 1.3 er på vej, og vil blive implementeret på eksempelvis PS3. Vi ser idag ikke ret mange skærme med anden HDMI type end version 1.0. Det vil sige Full HD skærme med 1080P input, kan meget vel modtage signalet, men kan ikke vise det i fuld kvalitet, fordi HDMI ver. 1.0 ikke kan udnytte det fulde farvespektrum som kan opnås med 1080P.
HDMI version 1.3 blev frigivet her i sommer, men chipsettet til at håndtere 1080P fuldt ud er endnu ikke færdigudviklet.
Så derfor om du ligenu køber en skærm der har 1080P ind eller ej, betyder intet i praksis, du vil aldrig kunne se forskel på de produkter der er tilgængelige nu. Der for vælger mange producenter også at fokusere på andre vigtige detaljer i skærmens færdigheder end blot 1080P ind.
På JVC LT-46Z70 har vi HDMI ver. 1.2a, men dette finder du ikke på konkurrerende skærme, kun Pioneer er ligeså langt eller på Ver. 1.3 med deres Full HD plasma, så her kan man se hvad det koster for at få den fulde pakke der fungerer.
Derfor er mit råd, at man skal ikke fokusere så meget på 1080P ind ligenu, men mere hvad skærmen ellers præsterer, eksempelvis vores LT-46Z70 understøtter en PC opløsning på 1920 x 1080 hvilket giver dig som forbruger 1:1 pixelmapping via HDMI på skærmen. Derudover får du suveræn lyd med vores MaxxBass lydsystem, lynhurtigt tekst-TV og der er 2 x HDMI.