recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor al den virak om "purple snakes"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvorfor al den virak om "purple snakes"

Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked
baktus Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-November-2005
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor al den virak om "purple snakes"
    Sendt: 13-Januar-2007 kl. 17:46
Jeg forstår ikke al den virak om de såkaldte "purple snakes". Jeg har ikke selv set fænomenet, men je forstår ikke det først rigtigt bliver omtalt nu på dette forum, når plasma-tv har været ude i mange år. Det må da være et uendeligt lille problem, som næsten ikke kan ses. Er det noget man kan se på 3-4 meters afstand?
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2007 kl. 21:15
Problemet findes, så vidt jeg ved, kun på Panasonics plasmaskærme og kun på PV60 modellen.
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
baktus Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-November-2005
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2007 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Problemet findes, så vidt jeg ved, kun på Panasonics plasmaskærme og kun på PV60 modellen.

Men jeg har nu hørt andre sige, at det også findes på andre skærme, og Pioneers er de skærme hvor problemet er mindst udpræget.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12444
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2007 kl. 21:53
Hvis ikke det, f.eks. på LG eller Samsung plasma, er 'purple snakes', så er det et andet lignende farveproblem. Der er f.eks. noget på Samsungs nye, der med garanti er langt værre (der findes en gammel tråd med et eller flere billeder). Pioneer har, jævnfør folk der ved noget om den slags, sågar også noget lignende, men bare mindre slemt (hvilket jo er forventeligt, eftersom det koster en del mere end Panasonic). Dette understreger sådan set bare, at intet TV er perfekt, og al 'purple snake'-hysteriet er fuldstændig overdrevet.

Lige pludselig virker det som om, at PV60 ikke er et godt TV længere! 

Redigeret af Naiera - 13-Januar-2007 kl. 21:54
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2007 kl. 23:20

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Lige pludselig virker det som om, at PV60 ikke er et godt TV længere! 

Jamen PV60 er skam et smaddergodt TV - når det ellers arter sig, som det skal. Og det gør det jo faktisk også i perioder. At mange brugere så ikke oplever problemer med denne model (eller i det mindste kun i begrænset omfang), er i min verden bestemt ikke ensbetydende med, at alle andre, der har haft dårlige oplevelser med apparatet er nogle klynkehoveder, der bare er ude på at skabe en storm i et glas vand. For os er problemet/fænomænet/egenskaben skam virkelig nok! Her er tale om en periodisk fejl, som slet ikke burde være hjemmehørende i et plasma-panel. Og helt ærligt; vi taler altså om 9. generation, hvor børnesygdommene forlængst burde være udryddet.

For at det ikke skal være nok, så findes der jo i tilgift brugere, der i dette forum har været så illoyale at gøre opmærksom på, at de oplever støj-gener fra blæsere eller brummen fra strømforsyningen på dette TV. Ren smædekampagne. Men tænk lige engang, hvis man selv var én af de uheldige, der havde haft "banko" på alle tre plader: Støj fra strømforsyningen, støj fra blæserne - og Purple Snakes o.l. billede-forstyrrelser.

Oprigtigt talt: Hvad skulle der egentlig være galt ved at forvente perfektion - i stedet for bare at stille sig tilfreds med mindre?  Den dér med: "Rolig, nu - ingen teknologi er perfekt" kan jeg persoligt ikke bruge til ret meget.

Redigeret af musicus - 14-Januar-2007 kl. 11:44
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12444
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 00:00
Der der dem der har haft direkte dårlige oplevelser (få!) og så dem der aldrig så det før der blev lavet en masse larm om det her. Det ér nemlig ikke mere end en lille storm i et glas vand, som desværre har fået lov til at influere på holdningerne til TV'et, hos folk der slet ikke har det, og aldrig har set de lilla slanger. Det er fuldstændig galimatias at det skal være så stort et problem, når ALLE (på nær ét, selvfølgelig) andre TV på markedet er dårligere, og har lignende eller værre problemer. Hvis det ikke skal være PV60, hvad skal det så være? Pioneer er bedre (og dyrere!) men ikke perfekt; LG og Samsung er med garanti værre. Etc.

Alle brugere med PV60 har 'støj' fra blæsere og strømforsyning; det er bare VIDT forskelligt hvordan det lægges mærke til. Jeg er overbevist om, at der er langt fra så stor forskel fra TV til TV som det måske kan se ud; forskellen ligger simpelthen i hvordan folk oplever disse 'gener'.

Der er intet galt i at forvente perfektion, men du er gået fuldstændig galt i byen hvis du forventer det på et TV, og især et der nu kan fås til lidt over 10.000,-! Det er fint at du ikke kan leve med PV60. Det kan du jo skaffe dig af med, og så smide 15-20k efter en projektor, eller hvad ved jeg. Og så skal du i øvrigt vælge mellem regnbuer eller LCD.

At finde det rigtige TV er umuligt hvis man kræver perfektion; det er et spørgsmål om at finde frem til det mindste onde. Der går meget lang tid før et TV med et 'perfekt' billede kommer på banen, og det kommer ikke til at koste 12.000,- lige med det samme.

Redigeret af Naiera - 14-Januar-2007 kl. 00:03
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 00:21

#Naiera og andre

Jeg syntes altså i er tarvelige når i i den grad vil bagatelisere og negligere et konkret problem grundet en eller anden misforstået teknologi sympatisme.

Som jeg har skrevet i anden tråd og gerne vil skrive også her, så er det altså fuldstændig misforstået og en sammenblanding af problemstillinger.

"Purple Snakes" som nogle har oplevet er ikke et plasmafænomen eller et fænomen der på nogen måde skal accepteres - det er altså en konkret fejl i et antal TV.

Det skal hverken forveksles med acceptabel colorbanding eller andre llignende acceptable fænomener - men er en desideret fejl

For dem der har dette problem - er det altså et konkret problem - og i kan ikke være bekendt at afvise problemet sådan som i gør blot fordi i ikke selv oplever problemet.

Her er nogle eksempelbilleder - ikke alle viser problemet lige tydeligt men alligevel

http://www.cc.jyu.fi/~jakeisal/pictures/

Tag dette billede og se den lilla stribe der løber igennem hele billedet - det er altså ikke et fænomen der skal være der eller et fænomen som kan opleves på alle TV - plasma eller ej. Og undskyld jeg siger det, men så er jeg altså ligeglad med hvad Otto eller andre eksperter måtte have at sige om det. Hvis man bliver ved med at påstå dette ikke er en fejl men et normalt og acceptebalt fænomen for en plasma skærm, så er man enten total blottet for objektivitet og integritet pga. af sin plasma forherligelse eller også ekstremt dårligt seende.  

Jeg skriver netop ikke dette som en kritik af hverken plasma eller PV60, eller som at man ikke får et godt billede med PV60 eller noget andet - tværtimod så mener jeg netop ikke dette handler om plasma eller ikke plasma eller om at søge perfektion eller ikke, det handler ikke om hvorvidt PV60 er et godt TV med et kanon billede, hvad det jo er, men simpelthen om at acceptere at nogle eksemplarer af modellen altså har en teknisk defekt som Panasonic bør løse.

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor i er så uvillige til at acceptere det faktum at selv et plasma TV kan have nogle produktionsfejl. Selv et godt TV som PV60. Det kan skyldes en eller anden komponent fra en underleverandør i en bestemt sending, eller fra en bestemt fabrikationslinie, det kan skyldes mange ting. Men den der totale afvisning af at nogle eksemplarer har et problem, og det blot er et naturlig onde man skal acceptere, går altså helt hen over hovedet på mig. Især set i lyset af hvordan det er rapporteret fra brugere i flere forskellige lande.

Lige fra almindelige brugere til erfarne brugere der har haft flere andre plasma, til teknikere der er vant til at ISF kalibrere både LCD og plasma, og fra Panasonic selv i visse situationer. Der er ovenikøbet et indlæg i en engelsk tråd der med billeder dokumenterer hvordan en Panasonic tekniker (efter at Panasonic selv har udtalt at det er en fejl) forsøger at løse problemet ved at skifte noget af billed elektroniken, dog uden held. Der er hundredevis af indlæg i både engelske og tyske fora, eks. på AV forums er en tråd om dette emne der er 157 sider lang og har 2349 indlæg og så kalder du det bare en storm i et lille glas vand hvor nogle "få" brugere har oplevet det - vi taler jo ikke blot om 3 brugere fra recordere.dk i lille Danmark der har rapporteret dette. 

Redigeret af spawn - 14-Januar-2007 kl. 01:02
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Mollerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 00:24

Efter den snak om purple snakes, har jeg lagt mærke til dem et par gange, men det har været når kilden er dårlig og når kilden er dårlig, kan det så ikke være lige meget om der er purple snakes eller ej.

Kender du noget til kilden på det billed, er det div-x, en brændt dvd eller en orginal DVD?

Redigeret af Mollerup - 14-Januar-2007 kl. 00:42
Til top
MR.Kluk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Januar-2007
Point: 59
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 00:35

Oprindeligt skrevet af Mollerup Mollerup skrev:

Efter den snak om purple snakes, har jeg lagt mærke til dem et par gange, men det har været når kilden er dårlig og når kilden er dårlig, kan det være lige meget om der er purple snakes eller ej.

Hej

Kan man frem provokerer purple snakes hvis man er i tvivl om ens tv "har" det. Evt. med en dårlig forbindelse/tilslutning.

mvh

Til top
Mollerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 00:40
Prøv med en div-x i dårlig kvalitet og med mørke scener, så burde de komme.
Til top
MR.Kluk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Januar-2007
Point: 59
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 00:42
tak
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2007 kl. 01:17
Oprindeligt skrevet af Mollerup Mollerup skrev:

Kender du noget til kilden på det billed, er det div-x, en brændt dvd eller en orginal DVD?

Jeg mener det er fra en original DVD, men kan ikke længere huske det med sikkerhed. Det står et sted i den 159 siders lange tråd på AV forums.

Det er klart at når man afspiller dårligt kildemateriale - som eks. en eller anden grovkomprimeret div-x så får man også tydelige kompressionsfejl så det vil være urimeligt at vurdere kvaliteten af et TV på sådant materiale. Men det er netop heller ikke den generelle kvalitet af PV60 jeg mener er problemet. Jeg mener stadig at PV60 er at super TV der giver et super billede.  

En dårlig kilde vil typisk give mere colorbanding eller farveplamager, blocknoise og andre artefakts, normale kompressionsfejl som klart kan henføres til kilden, men lige nøjagtig de "streger" der er vist på nogle af de billeder jeg har set, tror jeg ikke på kan henføres til hverken kildemateriale eller "normale fænomener" plasma eller ej.

Jeg har ALDRIG set lignende  fænomen på noget fjernsyn uanset hvor dårligt kildematerialet (eller TV'et har været) og jeg tror ikke på det findes, eller skal findes, på alle PV60

Redigeret af spawn - 14-Januar-2007 kl. 01:19
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top

Besvar Besvar Side  123 9>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu