Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
clembourn
Junior bruger
Oprettet: 22-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 20
|
Emne: Man man se forskel på HDMI og Component? Sendt: 14-Maj-2007 kl. 12:48 |
Hvis en DVDafspiller forbindes med et LCDfjernsyn med hhv. et HDMI kabel
og et Component kabel (begge i lige god kvalitet) - kan man så se forskel?
Overvejer at købe et et Sony TV med kun een HDMI-indgang. Den indgang
ville jeg bruge til PS3'en. Og så bruge component-indgangen til DVDen (der
kan opskalere til 1080i).
|
 |
lrev på jobbet
Guld medlem
Oprettet: 05-Maj-2006
Point: 2051
|
Sendt: 14-Maj-2007 kl. 12:52 |
Hej!
Du må prøve det af.......om DU kan se forskel.
Nogen kan...eller påstår at de kan........lige som at der er nogle freaks som påstår at de kan høre hvis de vender 230v netstikket om på deres hi-fi anlæg!!
lrev
|
Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12371
|
Sendt: 14-Maj-2007 kl. 13:00 |
Nu er forskellen ikke helt så langt ude, som irev på jobbet hinter i sit indlæg. Fra HDMI til component er der den væsentlige forskel, at man med førstnævnte undgår digital til analog konverteringer, og ofte vil HDMI derfor give et bedre resultat. Det er dog ikke nødvendigvis ALTID sådan, så det er da værd at se ad, hvad der giver det bedste resultat.
Det kan dog slet ikke anbefales at købe et TV med kun én HDMI indgang. DVD, HD DVD, Blu-ray, HDTV æske (kabel, satellit, terrestriel) og andre eksterne apperater er bedst med HDMI, eller kræver et sågar, så minimum to bør der altså være, på et TV købt i dag.
|
 |
Tsunde
Guld medlem
Oprettet: 11-Februar-2005
Point: 597
|
Sendt: 14-Maj-2007 kl. 14:12 |
Jeg gik selv meget op i, at sørger for at have mulighed for at køre via HDMI. Men min HDMI udgang på anlægget gik i stykker, så satter jeg et Phono stik af tvivlsom kvalitet på, som midlertidig løsning.
Hvor pinligt det end er, havde jeg meget svært ved at se forskel. Skal ikke nyde noget af, at sige det til konen, for jeg brugte over 1.000,- på mit HDMI kabel 
|
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
|
 |
lrev på jobbet
Guld medlem
Oprettet: 05-Maj-2006
Point: 2051
|
Sendt: 14-Maj-2007 kl. 14:35 |
hej
Det er det jeg mener......det er slet ikke sikkert at man kan se forskellen....-men det er heller ikke "langt ude" at påstå at man kan.
lrev
|
Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
|
 |
Ken_T
Guld medlem
Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
|
Sendt: 14-Maj-2007 kl. 15:15 |
Irev skrev: "Nogen kan...eller påstår at de kan........lige som at der er nogle
freaks som påstår at de kan høre hvis de vender 230v netstikket om på
deres hi-fi anlæg!!" Det må du prøve med din sub, måske kan du tydelig høre at der kommer mere bas? Nå, det kunne jo også godt være at der er forskel, et komponent kabel kan sende interlaced eller progressive, det gør en forskel. Og så er der måske ikke den samme kontrast og farve på et komponet kabel som på HDMI, det ved man aldrig. Adskillige ting kan spille en rolle, også kvaliteten af et komponent kabel. Et dårlig giver måske skygger. Men et komponet kabel giver nok op over for 1080P Så vend lige skråen, Irev, hvis du opgiver at vende stikket
Redigeret af Ken_T - 14-Maj-2007 kl. 15:17
|
 |
Bruger udmeldt 31
--
Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
|
Sendt: 14-Maj-2007 kl. 15:40 |
clembourn skrev:
Hvis en DVDafspiller forbindes med et LCDfjernsyn med hhv. et HDMI kabel og et Component kabel (begge i lige god kvalitet) - kan man så se forskel?
Overvejer at købe et et Sony TV med kun een HDMI-indgang. Den indgang ville jeg bruge til PS3'en. Og så bruge component-indgangen til DVDen (der kan opskalere til 1080i). |
I min opstilling (Pana TH-50PX70 og Philips DVP9000S) er der en lille synlig forskel.
Ved HDMI er der en smule mere pixelering omkring kanter og tekst.
Farver virker også en anelse mere matte ved HDMI.
Man skal dog rimeligt tæt på for at se det, men så er der heller ikke nogen tvivl.
Ved almindelig kiggeafstand er det dog svært at se, og umiddelbart ser den generelle billedkvalitet meget ens ud. Jeg ville nok ikke kunne kende forskel i en blindtest.
Jeg har brugt DVE Setup DVD'en til testen.
Nu er det jo svært at sige om ovenstående lille fordel til Component, skyldes TV'et, DVD'en eller signalerne..?
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 14-Maj-2007 kl. 15:50 |
lrev på jobbet skrev:
Nogen kan...eller påstår at de kan........lige som at der er nogle freaks som påstår at de kan høre hvis de vender 230v netstikket om på deres hi-fi anlæg!!
|
Nu er det såmænd slet ikke "langt ude" at påstå at man kan høre forskel på om man vender 230v stikket på sit anlæg. For det første, så kan absolut fase, dvs. om enhederne bevæger sig udad eller indad når signalet rent faktisk siger de skal bevæge sig udad, sagtens høres hvis anlægget er af rimelig kvalitet. For det andet, så kan forkert fase påvirke apparaterne på forskellig vis - nu blev der nævnt en subwoofer, i nogle situationer kan man decideret høre brum fra sub'en hvis fasen er vendt forkert. Der er ingen hokus-pokus i dét.
Når vi taler om f.eks. forskellige strøm-kabler derimod, så kan jeg godt forstå at man synes hifi-entusiaster ind imellem er "langt ude".
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 14-Maj-2007 kl. 15:53 |
Pallec skrev:
Nu er det jo svært at sige om ovenstående lille fordel til Component, skyldes TV'et, DVD'en eller signalerne..?
|
Det kan være en enkelt af delene, eller en kombination. Uanset hvad, så er HDMI i princippet bedst, men hvis udstyret behandler HDMI og Component forskelligt, kan man godt opleve at det ikke viser sig i praksis. Hvis målsætningen er at opnå den ultimativt bedste billedkvalitet, vil det altid være HDMI der er bedst, for så vil en oplevelse som din betyde at der er noget af udstyret der ikke er optimalt, og så må man skifte synderen ud...
|
 |
MortenBby
Guld medlem
Oprettet: 13-December-2005
Point: 797
|
Sendt: 14-Maj-2007 kl. 15:57 |
AV Precision skrev:
lrev på jobbet skrev:
|
Nu er det såmænd slet ikke "langt ude" at påstå at man kan høre forskel på om man vender 230v stikket på sit anlæg. For det første, så kan absolut fase, dvs. om enhederne bevæger sig udad eller indad når signalet rent faktisk siger de skal bevæge sig udad, sagtens høres hvis anlægget er af rimelig kvalitet. For det andet, så kan forkert fase påvirke apparaterne på forskellig vis - nu blev der nævnt en subwoofer, i nogle situationer kan man decideret høre brum fra sub'en hvis fasen er vendt forkert. Der er ingen hokus-pokus i dét.
Når vi taler om f.eks. forskellige strøm-kabler derimod, så kan jeg godt forstå at man synes hifi-entusiaster ind imellem er "langt ude". |
Hej Otto Jeg hopper lige ind her med et sidespørgsmål. Jeg har en Altec-Lansing subwoofer koblet til mit TV og den brummer faktisk en del. Det er ikke high-end, men jeg får da lyst til at prøve at vende stikket. Hvis ikke det hjælper, hvad gør man så?
|
Morten
LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
|
 |
Bruger udmeldt 31
--
Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
|
Sendt: 14-Maj-2007 kl. 15:59 |
AV Precision skrev:
Pallec skrev:
|
Det kan være en enkelt af delene, eller en kombination. Uanset hvad, så er HDMI i princippet bedst, men hvis udstyret behandler HDMI og Component forskelligt, kan man godt opleve at det ikke viser sig i praksis. Hvis målsætningen er at opnå den ultimativt bedste billedkvalitet, vil det altid være HDMI der er bedst, for så vil en oplevelse som din betyde at der er noget af udstyret der ikke er optimalt, og så må man skifte synderen ud...
|
Jahhh, men hvor skal man starte... 
Skifter sgu' ikke mit PX70 ud som jeg lige har fået..
Kan selvf. godt prøve en anden DVD, men Philips'en skulle være i den bedre ende. Den er ihvertfald bedre til at opskalere billedet end PX70'eren..
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 14-Maj-2007 kl. 16:05 |
MortenBby skrev:
Hej Otto Jeg hopper lige ind her med et sidespørgsmål. Jeg har en Altec-Lansing subwoofer koblet til mit TV og den brummer faktisk en del. Det er ikke high-end, men jeg får da lyst til at prøve at vende stikket. Hvis ikke det hjælper, hvad gør man så?
|
Prøv et bedre skærmet signalkabel. Hjælper det ikke, kan det være en defekt, eller at den bare generelt er dårligt konstrueret.
EDIT: Eller brumsløjfer, hvis du f.eks. har to jord-forbindelser i dit system.
Redigeret af AV Precision - 14-Maj-2007 kl. 16:05
|
 |