recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit første HTPC projekt!!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMit første HTPC projekt!!

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
EvilDoctor Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Emne: Mit første HTPC projekt!!
    Sendt: 29-August-2007 kl. 15:06

Nu har vi besluttet os for at tage springet til HTPC hjemme hos os! Yay!

Efter lang tids higen og søgen på nettet, har jeg simpelthen måtte opgive at finde et produkt der opfylder mine ønsker (til en realistisk pris i hvert fald), og derfor måtte konstatere at jeg nok bare må bygge det selv!

Jeg har aldrig før prøvet at rode med sådan noget, udover at skifte et DVD-drev og smide et firewirekort i min stationære  men har dog ladet mig fortælle at det nok skal kunne lykkedes trods alt!!

Jeg har sakset lidt fra dette og andre fora af viden, og kommet frem til et bud på en maskine der ser således ud;

Kabinet:
Zalman Home Theater PC Enclosure HD160XT
http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=309545

Bundkort:
Asus M2A-VM HDMI
http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=373721

Processor:
AMD Athlon 64 x2 5000+ 2.6 Ghz 65nm
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381597

Ram:
Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched 800 Mhz
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887

Harddisk:
WD Caviar SE16 WD5000AAKS 500 gb
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=349250

HD-drev:
Toshiba SD H802A
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=381255

TV-kort:
Hauppage PVR-500MCE
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138478

Som det fremgår, skal det være en HD-maskine (skal ikke have BluRay!), og den skal primært bruges til;

• Afspilning af musik
  • Fremvisning af billeder
  • Afspilning af film (alm DVD og HD-DVD)
  • Stream af radio fra nettet, samt via alm antenne
  • Optage TV
  • Surf på nettet

Jeg skal som sådan ikke bruge den til at lægge film ind på, eller hente dem fra nettet!

Der er især et ufravigeligt krav at der er touchscreen på kabinettet så vi ikke skal tænde for vores TV hvor gang vi skal betjene "dyret"! Til gengæld kunne jeg godt have ønsket mig et kabinet med 2*5.25" slots foran så vi kunne smide vores DVD brænder i også, men ... gibts nicht, Helmut!!! OS bliver iøvrigt Vista Premium med MCE.

De store forkromede spørgsmål:

• Er der noget der mangler på hardware fronten??
  • Hvilken PSU skal i???
  • Vil det være overkommeligt for en novice med lidt fingersnilde at klare dette??
  • Er der andet hardware der vil være bedre for os at vælge???
  • Tastatur/mus i en lille fiks udgave???
  • Fjernbetjening (skal jeg vælge PVR-500 kit istedet??)

Glæder mig lidt til at høre jeres indspark!

Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Point: 544
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 15:22

Hvad med dette kabinet som forhandles af MM-Vision

http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=lc 18&area

Redigeret af Hancock - 29-August-2007 kl. 15:23
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
KaNo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Marts-2006
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 15:45

www.stillepc.dk anbefaler at man benytter Seasonic PSU'er idet de er stabile og lydsvage, som jo er en vigtig faktor i forbindelse med HTPC.

KaNo
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 15:50

Dit forslag med en 2 skærm løsning indebærer et problem?

Skal de være clon eller dualscreen opsætning?

Den mest ellegante løsning på dit problem kunne muligvis være en Vista sidebar løsning (fjenbetjening med skærm), men de er vist dårlig nok til at købe endnu... Herved kunne man anvende en billigere kasse...

http://www.everythingusb.com/ricavision_vista_sideshow_remot e_control_12186.html

Endelig hvorfor analog TV-tuner?

Redigeret af avh - 29-August-2007 kl. 15:55
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af Hancock Hancock skrev:

Hvad med dette kabinet som forhandles af MM-Vision

http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=lc 18&area

Uh, det ser lækkert ud, men det er så også lige 1K oveni  Men det er da bestemt ikke utænkeligt at det ender med det!

Oprindeligt skrevet af KaNo KaNo skrev:

www.stillepc.dk anbefaler at man benytter Seasonic PSU'er idet de er stabile og lydsvage, som jo er en vigtig faktor i forbindelse med HTPC.

Kunne det så eksempelvis være sådan en fætter her;

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=210509

Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Dit forslag med en 2 skærm løsning indebærer et problem?

Skal de være clon eller dualscreen opsætning?

...

Endelig hvorfor analog TV-tuner?

Hvad problem er der med 2 skærme???

Jeg forestiller mig vel bare at den viser det samme som det der evt tilgår fjernsynet...

Det går mest på at jeg slipper for at tænde for TV'et hve gang, og så er jeg enormt glad for et grafisk navigeringsfelt i samme stil som på en GPS o.l. Det er mest derfor.

Jeg bryder mig ikke om at mediecenteret skal styres alt for meget med mus og tastatur, det er et interface jeg mener hører en "alm" computer til!

Jeg antager dog at når man køber et kabinet med integreret skærm, så kører det vel automatisk!

Mht TV-kortet, så skal det vel være digitalt så det også virker i 2009  Hvilken model skal man så have???

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 16:24
Ups, der skal naturligvis være WLAN i maskinen også!
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 16:34

Hvis du skal køre med 2 skærme med det samme på er det clon-mode, det betyder den lille og den store skærm skal have samme opløsning, ellers duer det ikke!  (har de det?)

Alternativ er dual screen, hvor man udvider skrivebordet med nr. 2 skærm.

HtPC-programmet  kan ikke uden betjening flyttes visningen fra den ene skærm til den anden...

En anden mulighed swap mellem skærme, hvor man kører enten med den ene eller den anden...

Det var derfor jeg foreslog at kigge på Vista sidebar, hvor disse ting er løst mere elegant. Det er en særlig fjernbetjening med skærm, som er egnet til styre musik og andet via den lille skærm på fjernbetjeningen...

Nomalt betjener man ikke en HTPC med tastatur og mus, men med fjernbetjening...

Andre muligheder er via WEB-interface (alt efter program)

Hvordan modtager du signalet?

Det er muligt at modtage digitalt via almindelig antenne, kabel eller satellit. Der skal bruges et såkaldt DVB-TV kort.

Kig efter floppy/ fireDTV eller technotrend budget 1500 serien...

Redigeret af avh - 29-August-2007 kl. 16:38
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
mibu Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-November-2006
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 17:03

Har netop selv bygget mig min første HTPC - og der er mange ting der skal overvejes - specielt når man ikke er så erfrren med at samle hardware, som du ikke er.

Jeg valgte et Zalman HD160XT som du linkede til. Jeg er 100% tilfreds med det. Men jeg forventede heller ikke at bruge touch-funktionerne på den indbyggede skærm lige med det samme. Og nogen af grundende er allerede nævnt. MCE er ikke endnu intilligent nok til en 2-skærms løsning på skærme med to forskellige opløsninger. Desuden er det distraherende at have spejlet film osv derned.
Så jeg bruger kun den ekstra skærm til info om det jeg pt afspiller. Der kommer sikkert mere interesant ting at bruge den til senere, men indtil videre så lever jeg med det her.
En anden ting folk ofte ikke tænker over, at selv 1024x768 gør ting små på sådan en skærm. Den er svær at bruge uden frustrationer når man skal navigere på den.

Jeg ved der er mange der ikke mener man skal have et keyboard til sin HTPC - men jeg finder det uundværligt. Og specielt hvis du også vil surfe lidt fra den, som du skriver. Jeg fandt mig et DiNovo Edge fra logitech - og jeg er helt fuldt ud tilfreds med det. Lille, kompakt, og oser af stil. Men det er dyrt. Der findes alterntiver - men tænk over om du vil have en med IR eller om du skal finde en Bluetooth/etc istedet.

Af PSU så er det en balance mellem hvad su skal bruge af strøm og hvor stille den skal være. Jeg besluttede mig til sidst for en Corsair CMPSU-520HXEU (da jeg også har et 8600GTS passiv kølet grafikkort). Den er god stille, og den er modul-opbygget - hvilket minimere antallet af ledninger i kabinnettet - og derved også gør køling lettere - som igen betyder mindre behov for blæsere.

Alt efter hvor dit kabinet skal stå, så kommer antallet af blæsere og hvad de laver af larm til at betyde meget for dit endelige valg af hardware. Heldigvis er det zalman kabinet meget støjsvagt, hvis du sætter de indbyggede fans til 30% eller deromkring. Så det er muligt at reducere det til en sagte blæsen der let overdøves af et TV ved normal lydstyrke - jeg ligger overhovedet ikke mærke til mit - og mine venner er overrasket over hvor lidt det larmer når man tænker på at det egentlig er en ok kraftig maskine.

En sidste ting. Der følger jo en fjernbetjæning med kabinettet. Det er en standard fjernbetæning. Meget standard. Den dækker alle de elementære behov man kunne have til sådsn en - men ikke meget extra. Men den er god nok i starten. Du behøver jo ikke købe alt på én gang - men kan udvide efter behov.

/Michael
Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2006
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 17:33

Jeg har selv tidligere bygget en HTCP med stor glæde til følge!

Tag endelig ikke let på køling, dette er en vigtig del af systemet, da et enkelt forkert valg vil drive dig til vanvid. Jeg ville nok vælge en ekstern passivt kølet strømforsyning (hvis du har plads til den, så det ikke ser rodet ud) og ligeledes et passivt kølet grafikkort.

Jeg kan kun anbefale Technotrand dvb-kort, de virker glimrende til ok priser (budget serien) alt afhængig af hvor meget du optager kan du købe et ok analogt tuner kort, som du kan bruge mens du optager digitalt (hvis du har kabel-tv, sat. eller lign.)

Boogie plasma mv. til salg

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 17:37

Hmmm.... det var kedeligt

Jeg havde ellers lige håbet på at den kunne styres via den lille skærm.

Må vel så bare bide i det sure ævle og vælge en mere traditionel løsning.

Spørgsmålet er om jeg så bare skal vælge en færdig model som denne;

http://www.compumail.dk/comp_grund_konfig.php?konfig_id=54&a mp;opt=32&type=computere

Og så opgradere lidt på TV-kort mm.

Jeg ved ikke rigtig med TV-kort; jeg har ikke nogle digitale signaler endnu, men det kommer jo ganske snart. Jeg har behov for et kort med 2 dekodere så jeg kan optage og kigge samtidig, men kan et kort med 2 digitale modtagere klare et analogt signal indtil der kommer noget digitalt i vores antenneforening???

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 17:43

Vil jeg vinde noget ved at opgradere til et af de andre lydkort der er mulighed for??? Jeg har ikke en digital forstærker.

Oprindeligt skrevet af mibu mibu skrev:

Jeg ved der er mange der ikke mener man skal have et keyboard til sin HTPC - men jeg finder det uundværligt. Og specielt hvis du også vil surfe lidt fra den, som du skriver. Jeg fandt mig et DiNovo Edge fra logitech - og jeg er helt fuldt ud tilfreds med det.

Jeg mener ikke at der ikke skal være et tastatur overhovedet, for selvfølgelig skal der det. Jeg ville bare gerne have en anden navigeringsmulighed som det primære.

Er dit Logitech bluetooth??? Jeg snuser lige lidt nærmere til det!

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 17:47

Nah... DiNovo er ikke lige mig.

Findes der ikke et mini-mini-lille-bitte fikst tastatur, evt med en trackball i???

Samlet set i forhold til hele mit projekt er prisen ikke så vældig afgørende (lyder rigtig Peter Asschenfeldt-agtigt-flot, ikke ), jeg vil hellere købe rigtigt første gang fremfor at skulle skifte noget ud senere....

Men jeg håber da på at kunne holde sagerne lidt i omegnen af 10K!!

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu