Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Nordskov
Junior bruger
Oprettet: 12-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 41
|
Emne: HTPC )( indbygget DVB-C tuner i Sony tv Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 21:11 |
Jeg har planlagt at købe et Sony KDL40D3000 med indbygget DVB-C. Nu er det så også, at jeg har tænkt at få mig en HTPC - og så kommer spørgsmålet!
Med tuneren indbygget i tv'et, så kan jeg vel ikke optage i digitalkvalitet vha. HTPC'en? Er den eneste løsning at få floppyDTV - og behøver man så ikke at bruge den indbyggede tuner i tv'et?
Håber nogen vil tage sig tid til at dele ud af deres viden
|
 |
avh
Guld medlem
Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
|
Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 22:53 |
Når tuneren sider i TV-et kan den ikke bruges til at optage med, men selvfølgelig vise i digital kvalitet.
Et dvb-c TV-kort er nødvendigt, hvis man vil optage med en HTPC. Foruden kan floppy/fireDTV findes der et billigere DVB-c TV-kort, technotrend c1500, som fint kan anvendes til TDC (forudsat man anvender et HTPC program, det er supporteret i, f.eks. DVBviewer).
Redigeret af avh - 12-Oktober-2007 kl. 22:53
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
 |
Nordskov
Junior bruger
|
Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 23:15 |
Nu er mit kendskab til emnet begrænset til hvad jeg har læst rundt omkring. Så tilgiv mig hvis jeg spørger lift dumt....
Hvis jeg køber et Cam modul + selector kort og sætter i den indbyggede dvb-c tuner i fjernsynet, hvad skal jeg så gøre for at få noget ud af mit htpc? Kan det afkodede signalet gå fra fjernsynet og tilbage til et analogt tvkort i htpc'en? eller skal der et nyt selector kort til?
|
 |
avh
Guld medlem
|
Sendt: 12-Oktober-2007 kl. 23:28 |
Du kan ikke få signalet ud af TV-et, for at optage det...
En løsning vil kræve at kabel-TV-signalet både skal kobles til TV-et og et DVB-C TV-kort i HTPC-en. HTPC-ens grafik-kort (f.eks. HDMI stik) skal tilkobles TV-et.
Denne løsning vil også kræve et ekstra CAM-modul og smart-card.
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
 |
Nordskov
Junior bruger
|
Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 14:22 |
Ville det være bedre at droppe at bruge den indbyggede tvtuner - og evt. bruge en extren - som kan kobles til både htpc og tv?
|
 |
avh
Guld medlem
|
Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 15:32 |
Den mest cleane løsning vil jeg mene vil være, kun at have interne tuner (DVB-C TV-kort) i HTPC-en... (1 eller 2 tv-kort).
Så er det ligegyldigt hvad tuner, der er i TV-et, for det skal ikke bruges til noget...(TV-et bruges ligeson almindelig PC-monitor)
Eksterne boxe, såsom som selector o.l. gør det svært at lave en ordentlig HTPC-løsning.
Der skyldesi det som regel bliver noget med et interface til et ANALOG TV-kort via SCart-stik og en IR-blaster enhed til at skifte kanal med.
|
|
 |
Nordskov
Junior bruger
|
Sendt: 14-Oktober-2007 kl. 16:49 |
Nu har jeg jo aldrig før haft hverken digitaltv eller en htpc.... men er der ikke tidspunkter hvor man ikke ønsker at have htpc'en tændt, når man bare skal se lidt tv? - jeg tænker bare at med dit foreslag så virker tv'et jo ikke alene(?)
Når du siger en "interne tuner (DVB-C TV-kort) i HTPC'en" så mener du FloppyTV - ik(?)
|
 |
avh
Guld medlem
|
Sendt: 14-Oktober-2007 kl. 17:09 |
Ja Floppy/fireDTV. Men Technotrend c1500 budget (PCI-TV-kort) er også en mulighed (billigere) i forhold til TDC-kabel og specielt sammen med HTPC-programmet DVBviewer. Dette kort har en ulempe, det kræver 2 PCI-pladser.
En HTPC kan sættes op til at tænde næsten instant (kaldet S3 Wakeup) ved tryk på fjernbetjeningen, så behovet for at tænde for TV-et alene ikke særligt stort.
Med den rette fjernbetjening kan man lave en opsætning, hvor TV-et tænder automatisk sammen med HTPC-en. Altså man tilstræber at det virker som en almindelig PC-monitor..
Denne opsætning bevirker, at man altid med fjernbetjeningen navigerer i forhold til HTPC-en og dennes menu..
Hvis du i stedet vælger en løsning med et TV med indbygget DVB-C, vil det kræve en omskiftning mellem 2 "systemer", TV-et menu og HTPC-ens menu..
|
|
 |
Nordskov
Junior bruger
|
Sendt: 14-Oktober-2007 kl. 17:23 |
Med stor risiko for at lyde meget uvidende, så tænker jeg på, hvad man så skal bruge et fjernsyn til, når man "kun" skal bruge den som PC-monitor. Hvad er det som gør forskellen?
Noget andet er at jeg overvejer at købe en Philips TINO SRM7500 Sideshow fjernbetjening, så jeg ikke skal tænde fjernsynet, mens jeg hører/skifter musik. Den skal dog bruges sammen med Windows Vista Premium, men kan det lade sig gøre, hvis man også bruger DVBviewer? Kan du to systemer bruges sammen?
|
 |
avh
Guld medlem
|
Sendt: 14-Oktober-2007 kl. 17:50 |
Det vigtigste ved et TV er jo det kan vise store og flotte billeder, resten at skaffe input til det og at optage (fra kabel, nettet eller harddisk) tager HTPC-en sig meget bedre af end det et almindelig TV kan klare, og derudover HTPC-systemet også vise billeder, spille musik m.v.....
Et Tv kan kun tune ind på en TV-station og vise den. Kort og godt der er større funktionalitet i en HTPC-løsning...
Det andet du anfører, begynder der at blive problemer... Sideshow er MCE-fjernbetjening, så vidt jeg er orienteret, og passer derfor uden videre til Vista/ehome.
MCE fjernbetjeningen kan også bruges til DVBviewer og begge programmer kan være installeret...
Men det overskuelige HTPC-system er ved at ryge... Det var bedst med kun et enkelt HTPC-program til det hele...
Der kommer noget afvejning ind her...
Floppy/fireDTv kan fungere med MCE og så kunne det være ideen alene at bruge dette.... Subtitles problemer ved DVB-C er ikke så store, det fleste kanaler har subtitles som en del af billedet....
|
|
 |
Nordskov
Junior bruger
|
Sendt: 14-Oktober-2007 kl. 22:19 |
avh skrev:
Den mest cleane løsning vil jeg mene vil være, kun at have interne tuner (DVB-C TV-kort) i HTPC-en... (1 eller 2 tv-kort).
Så er det ligegyldigt hvad tuner, der er i TV-et, for det skal ikke bruges til noget...(TV-et bruges ligeson almindelig PC-monitor)
Eksterne boxe, såsom som selector o.l. gør det svært at lave en ordentlig HTPC-løsning.
Der skyldesi det som regel bliver noget med et interface til et ANALOG TV-kort via SCart-stik og en IR-blaster enhed til at skifte kanal med.
|
Når du skriver 1 til 2 tv-kort, hvad mener du så? og hvad betyder det for brugeren (mig)
|
 |
avh
Guld medlem
|
Sendt: 14-Oktober-2007 kl. 22:39 |
Med 2 TV-kort kan man Optage et program og se live et andet program samtidigt. Optage to programmer samtidigt.
Med eet Tv-kort kan man Se live tv og evt. optage det samtidigt. Se tidligere optaget udsendelser (afspille filer) , mens HTPC-en er ved at optage noget nyt...
HTPC-programmet DVBviewer kan med eet TV-kort, optage og vise flere programmer samtidigt, såfremt de ligger inden for samme MUX (dvs. programmer, der sendes på samme frekvens). Det gør som regel 4-6 programmer, se frekvenslisten hos TDC.
Det er også muligt at se et program, inden det er optaget færdigt...
HTPC-anvendelser lægger op til, at man i mindre omfang ser ting live, man kan uden større besvær optage en masse, evt. spole udsendelsen igennem for at se om det er noget...
Der er fine oversigter over optaget materiale, der giver overblik over udsendelserne. MCE har en funktion, der kan "passe en serie"....
|
|
 |