|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
prinder ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 278 |
![]() Sendt: 20-November-2007 kl. 11:15 |
|
Hejsa,
Så er tiden ved at nærme sig, hvor jeg skal have købt ind til et mediecenter. Jeg har fulgt godt med her i forum og diverse andre steder på nettet og jeg er i første omgang ikke så bekymret ang. valg af processor, RAM, harddisk og tuner. Processoren skal jo bare være kraftig nok, der skal være rigeligt med RAM og harddisken skal være stor og hurtig ![]() Mht. til TV-tuner er jeg også rimelig sikker på at det skal være en FloppyDTV, da jeg har TDC kabel-tv. Min største bekymring er det lidt specielle setup jeg vil have. Mit mediecenter skal stå i et skab på mit kontor. Det skal tilsluttes et TV i stuen og et TV i soveværelset. Jeg har trukket HDMI-kabler fra skabet og til de to steder hvor TVene skal hænge. Dvs. billede og lyd til de TV skal køres gennem HDMI-kablerne. Jeg regner med at skulle have et grafikkort i mellemklassen ala GeForce 8600GT eller ATI HD2600. Så vidt jeg er orienteret leveres de fleste udgaver af disse grafikkort med en særlig DVI-HDMI adapter, der udover billede fra grafikkortet også inkluderer digital lyd - enten fra en lydchip på grafikkortet eller via intern tilslutning til et lydkort. Spørgsmålet er så: Kan man slutte to TV til på den måde samtidig og få både billede og lyd på begge TV samtidig via HDMI? Hvis det kan lade sig gøre, så skal jeg vel købe en ekstra DVI-HDMI adapter (med lyd) - og hvor køber man sådan en? Et andet spørgsmål jeg har angående dette setup er: Kan jeg samtidig med at jeg sender lyd ud gennem HDMI, få lyd ud af en anden lydudgang til min surround-forstærker? Jeg har set at fx. Sapphire skriver på deres hjemmeside angående deres ATI HD kort med lyd at man i Vista skal gå ind og sætte default lydenhed til HDMI hvis man skal have lyd ud den vej, hvorved den almindelig lydudgang så ikke vil virke. Jeg er forøvrigt godt klar over at de to TV skal køre "clone mode" og altså altid vise det samme fra mediecenteret. Det er derfor heller ikke tvingende nødvendigt at de to TV kan bruges samtidig, men jeg vil bare helst ikke skulle "omkonfigurere" en hel masse, hver gang jeg vil se noget i soveværelset. En HDMI-switch burde jo nok kunne løse mit problem, men der er nogle grunde til at jeg ikke har undersøgt den løsning så grundigt: 1. Jeg gider som sagt ikke skulle ind i skabet og trykke på en knap for at skifte mellem de to TV. 2. De fleste HDMI switches der er af en ordenlig kvalitet koster så vidt jeg kan se alt alt for mange penge. 3. Jeg er bekymret for om signalet kan "klare" at køre igennem en switch, da jeg i forvejen har et 10m kabel til hvert af de to TV. Håber der er nogen der kan hjælpe mig med at finde frem til en løsning der vil virke for mig... |
||
Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895 |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Selvom du mener en HDMI switch koster for meget, så er jeg næsten ret sikker på, at det er den bedste og måske den eneste løsning, hvis du også skal have lyden med. Alternativt skal du droppe lyden og kun køre den via dit anlæg. Så bør du kunne køre 2 tv direkte på graffikkortet, hvis det vel at mærke er et ordetnligt kort. (ATI HD2600XT kan gøre det, skriver de. Jeg har kortet men har ikke prøvet).
|
||
![]() |
||
kbh4 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 721 |
![]() |
|
Det lyder som om det er en HDMI splitter du skal have fat i - f.eks. noget a'la denne. Så kan du køre HDMI (med lyd) fra ét grafikkort ind i splitteren og fordele signalet ud til de 2 TV og forstærkeren. -Kent |
||
![]() |
||
prinder ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 278 |
![]() |
|
![]()
Der er desværre et andet problem ved denne løsning i min situation, da min surround receiver ikke har en HDMI-indgang men kun en TOSLINK. |
||
Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Hej Kandersen, Jeg er da også bange for at det er der det bærer hen ad ... med en switch. |
||
||
![]() |
||
kbh4 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 721 |
![]() |
|
Hmm, så kan du jo klare dig med en 2-vejs splitter, den koster "kun" 789 kr.
![]() Hvad så med at montere en TOSLINK splitter på lyd-outputtet, evt. kombineret med en optisk->coax converter hvis dit HDMI-kort kræver et coax input... -Kent |
||
![]() |
||
![]() |
|
Hej Kent, Det kunne måske godt være noget... Jeg kigger lidt på det. Jeg er stadig lidt i tvivl om det med HDMI-splitteren - de fleste HD grafikkort har to DVI-udgange som burde kunne bruges samtidig (især når man kører clone). Burde man ikke kunne bruge det? Jeg gad godt vide hvordan de der DVI-HDMI convertere (inkl. audio) ser ud ... |
||
||
![]() |
||
![]() |
|
![]() |
||
![]() |
|
Ja det kunne jo faktisk godt lyde som om den kunne gøre tricket og tage billedet fra DVI-udgangen og lyd fra noget SPDIF-agtigt til den digitale RCA connector. Det jeg egentlig tænkte på er at jeg mener at i nogle tilfælde når man køber et HD-grafikkort - lad os fx. sige et GeForce 8600 - er der en slags converter med. Der er en connector på grafikkortet så man kan tilslutte lyd fra sit lydkort til grafikkortet. Grafikkortet har ingen HDMI-udgang men kun en DVI-udgang. For så at kombinere billed med lyd (som nu er på grafikkortet) skal man bruge denne converter - jeg ved bare ikke hvordan sådan en ser ud og hvordan den egentlig virker. |
||
||
![]() |
||
![]() |
|
Jeg fandt et grafikkort der inkluderer sådan en adapter. Den er beskrevet her: http://www.tweak.dk/tests2.php?id=1425 Nu er spørgsmålet så om det er en standard DVI-HDMI adapter eller om det er en speciel type, der inkluderer lyd. |
||
||
![]() |
||
![]() |
|
Jeg skrev til Zotacs support for at høre om det kunne lade sig gøre at få to HDMI-udgange inklusiv lyd fra et af deres kort.
De skrev flg. til mig The answer depends on which cards you have. For the card with 2 DVI ports and supported DVI sound, you could connect 2 HDMI converters to your HDMI TVs, but only one of the DVI ports provided audio. Så det lyder til at det en HDMI-splitter er udvejen... Mht. lyd håber jeg at det kan lade sig gøre at finde at bundkort med intern spdif til tilslutning til grafikkortet og så en ekstern TOSLINK jeg kan tilslutte til receiveren. Og de skal selvfølgelig kunne fungere samtidig ... |
||
||
![]() |
||
Callie ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Februar-2005 Sted: Vestamager Status: Offline Point: 563 |
![]() |
|
Jeg har gået med præcis samme planer som dig. Jeg har fundet i hvert fald én løsning og det er en Octava HDDA12 splitter. Jeg skrev til producenten her: Does this model support audio through HDMI as well as through toslink simultaneously?
I want to pass audio and video through HDMI to two TVs and audio to a receiver at the same time.
Cheers. Casper Andersen
Svaret var:
Hi Casper,
Yes. Audio will to to both TV by HDMI and Toslink.
We have a Holland distributor if you would like to order.
They can provide free shipping with the EU power adapter and is faster.
For Free shipping to Slovakia: Use code C306F3 at checkout in the webshop: Here is the order link: http://www.livingcinema.nl/catalog/cables-by-brand-octava-hd mi-switches-c-27_61.html
Jeg er dog af den opfattelse, at der må være bundkort der kan klare at sende lyd i spdif samtidig med lyd i HDMI, da noget så simpelt som min HDD-recorder kan gøre det. Finder jeg sådan et bundkort er det bare at vælge mellem en switch eller en splitter til HDMI signalet.
//Casper |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |