recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybegynder har brug for hjælp til Mediece
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNybegynder har brug for hjælp til Mediece

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
sobi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-November-2007
Status: Offline
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Emne: Nybegynder har brug for hjælp til Mediece
    Sendt: 21-November-2007 kl. 10:11

Hej!

Er helt ny inden for emnet mediecenter, alligevel overvejer jeg at invistere i et, så i den sammenhæng dukker der en masse spørgsmål op :)

Jeg har en del krav til mediecenter, og ved ikke om jeg skal prøve at bygge et selv eller købe et. (kan før samlet alm. pc så et mediecenter burde ikke være umuligt at samle :)

Jeg har et 40 Tommer Full HD Bravia LCD fra Sony.

Her er de nogle af de krav jeg har:

• Skal kunne tilslutte sourround til (må hedde indbygget forstærker) (gerne 7.1)
  • Skal kunne streame filer (musik, film, pic) fra min PC via trådløst netværk
  • Skal kunne afspille MKV filer (Vil tage backup af mine HD film)
  • Har Kabel tv fra TDC + Har en par HD kanaler som mediecenter skal kunne modtage/vise i Full HD
  • Den skal kunne afspille DVD'er
  • Der skal være et Blu-ray drev (fremtidssikret skal kunne udskiftets til et andet drev hvis der kommer et andet format)
  • Skal kunne optage TV Udsendelser, og lagre dem på HD'en (I bedste opløsning)
  • Der skal være min 2X HDMI stik
  • Må meget gerne kunne skrive til cd/dvder
  • Det må ikke larme alt for meget

Det er nogle af de "krav" som jeg ligne kunne komme på, er der andre ting som man skal tage højde for, er som sagt helt ny på dette område. Kender dog en del til pc i almendelighed. 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2007 kl. 10:27

Langt de fleste medie centre pcére kan ovestående i dag. Det eneste du skal bekymre dig om, det er
1. Grafikkortet - skal være mindst et Gforce8600. De kommer som standard med 2 DVI stik på, som du efterfølgende kan sætte HDMI adaptor på.
2. Digitalt TVkort til DVB-C (kabeltv). FloppyDTV er et rigtig godt bud.
3. Er lidt i tvivl om Blu Ray drev kan skrive dvd skiver. Ellers skal du have 2 drev i.

Ellers burde der ikke være de store bekymringer i ovenstående. Det er mere simpelt end det bliver gjort til.

Lige et spørgsmål - Hvorfor 2 HDMI stik?

Til top
sobi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2007 kl. 10:48

Hej Kandersen!

Tak for det hurtige svar :)

Havde bare fornemmelsen af at man hurtigt kommer til at bruge 2 HDMI stik, men kan da sagtens være mig der er blank der. 1 stik til TV og så 1 stik til... ?? :D

Har læst lidt rundt på forumet og har fået den fornemmelse at man ikke kan få undertekster på sine programmer hvis man bruger FloppyDTV er det sandt?

Hvad er bedst at bygge selv eller købe et samlet, tænker også mere på udbygnings muligheder i fremtiden.

Tak for hjælpen :)

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2007 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af sobi sobi skrev:

Hej Kandersen!

Tak for det hurtige svar :)

Havde bare fornemmelsen af at man hurtigt kommer til at bruge 2 HDMI stik, men kan da sagtens være mig der er blank der. 1 stik til TV og så 1 stik til... ?? :D

Netop, 1 stik til... hvad? nada

Har læst lidt rundt på forumet og har fået den fornemmelse at man ikke kan få undertekster på sine programmer hvis man bruger FloppyDTV er det sandt?

Ja og nej. Det kommer an på hvad software du skal køre.
Microsoft medie center kan pt. ikke håndtere undertekster. Men et program som DVBviewer, som jeg er stor fortaler for, og som kun koster lige godt 115,- det kan gøre det.

Hvad er bedst at bygge selv eller købe et samlet, tænker også mere på udbygnings muligheder i fremtiden.

Aller vigtigeste punkt er:
Et medie center er en computer (derfor kaldes de også en HTPC - Home Theather Personal Computer).
Har man forstand på computere, så er det ingen kunst at bygge et mediecenter. Det er i bund og grund blot et spørgsmål om software og så et tvkort. Maskineriet er præcis det samme. Og skal skrues sammen efter behov, præcis som man gør med en almindelig computer.
Udbygningsmulighederne skal vurderes præcis som du ville gøre, hvis det var en almindelig computer.

Det er det bedste svar jeg kan give dig. Det er op til dig at vurdere dine evner og dit behov

Til top
sobi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2007 kl. 11:18

Mine evner til at bygge en alm. er der.

Skal lige se om jeg har forstået det, er mediecenter en alm pc med f.eks. Windows Xp og så er Microsoft medie center bare et program der kører på denne pc?

Er der nogle store forskel mellem Microsoft medie center og DVBviewer, er de begge lige grafisk flotte ?

Takker!

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2007 kl. 11:30

Skal lige se om jeg har forstået det, er mediecenter en alm pc med f.eks. Windows Xp og så er Microsoft medie center bare et program der kører på denne pc?

Bingo!

Er der nogle store forskel mellem Microsoft medie center og DVBviewer, er de begge lige grafisk flotte ? 

Ja. Microsofts store styrke er dets brugervenlighed i form en meget flot grafisk brugerflade. Til gengæld har den nogle begrænsninger i det tekniske, som rygter dog siger, at de arbejder på. Derfor vil jeg anbefale dig, at du investere i en Vista Home Premium. I den version får du automatisk MCE med. (men du behøver ikke bruge den). Derefter kan du investere i DVBviewer og bruge den i stedet, mens vi alle venter på, at Microsoft tager sig sammen og springer ind i det 21. århundrede med understøttelse af bla. DVB undertekster.

DVBviewer har også en flot grafisk brugerflade, men den kan ikke samlignes med Microsoft. Den er dog brugbar.
Hagen ved DVBviewer er at få det sat rigtigt op. Men når det nu engang er gjort, så kører det bare derud af.

Som sagt - et medie center er et computer med tvkort i. Alt det andet er "bare" software.

Redigeret af Kandersen - 21-November-2007 kl. 11:30
Til top
sobi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2007 kl. 11:37

Jeg siger mange tak for hjælpen.

Hjalp lidt på forståelsen af det hele

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2007 kl. 11:48

Ellers vender du bare tilbage. Der er efterhånden en del herinde der ved massere om dette, selvom de til tider kan være svære at råbe op.

Til top
Efre Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 10-November-2007
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2007 kl. 15:51

Prøv at kigge her

https://www.medionshop.de/

klik på pc systeme premium MEDION AG
High Definition PC 6441
til 1699 euro

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2007 kl. 16:38

En tråd om næsten det samme:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31058& PN=1&TPN=500

#efre
Er det ikke temmelig dyr løsning, plus at det ligner en almindelig PC?.

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Robert - 406TS6 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2007 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Bingo!

Ja. Microsofts store styrke er dets brugervenlighed i form en meget flot grafisk brugerflade. Til gengæld har den nogle begrænsninger i det tekniske, som rygter dog siger, at de arbejder på. Derfor vil jeg anbefale dig, at du investere i en Vista Home Premium. I den version får du automatisk MCE med. (men du behøver ikke bruge den). Derefter kan du investere i DVBviewer og bruge den i stedet, mens vi alle venter på, at Microsoft tager sig sammen og springer ind i det 21. århundrede med understøttelse af bla. DVB undertekster.

DVBviewer har også en flot grafisk brugerflade, men den kan ikke samlignes med Microsoft. Den er dog brugbar.
Hagen ved DVBviewer er at få det sat rigtigt op. Men når det nu engang er gjort, så kører det bare derud af.

I samme boldgade, jeg ved ikke om jeg skal købe Hauppauge 500pvr-mce eller gå direkte til FloppyDTV's DVB-C..

Hvordan er brugervenligheden i DVBViewer? er det håbløst, ok, ganske godt eller suverænt.

Jeg gider ikke have en HTPC som skal justeres hele tiden. Det skal fungere, og fungere godt, samt være til at anvende.

Det skal ikke genere mig at vente lidt på at få digital TV. Så stor er forskellen heller ikke, har jeg ladet mig fortælle.

Noget bud på om jeg skal vælge analog eller digital??

Robert Pedersen
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu