recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste forbindelse,  HTPC til fladskærm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBedste forbindelse, HTPC til fladskærm

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Sunny Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 325
Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste forbindelse, HTPC til fladskærm
    Sendt: 09-Januar-2008 kl. 00:28

Jeg har en htpc, som jeg skal have forbundet til fladskærmen.

Det er kun billedet jeg er interesseret i, på pc´en er der både vga, dvi eller hdmi m.m.

Hvad skal jeg vælge er det HDMI eller dvi på pc -> hdmi på fladskærm eller hvad?

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2008 kl. 00:32

HDMI og DVI giver begge et digitalt billede, HDMI er der så også lyd med.

Hvis du har HDMI udgang ville jeg vælge det.. :)

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2008 kl. 00:49

Nu har jeg ikke HDMI, men jeg har VGA. Det er da meget godt.

Kandersen har (så vidt jeg husker) slået til lyd for at VGA kunne være bedre end HDMI

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2008 kl. 01:46
Min skærm , ser fin ud i VGA , men den køre ikke 100 hz på VGA porten , så det kommer vel an på hva skærm du har, mit er flotere på hdmi pga den kan køre 100hz med hdmi ind

Redigeret af henrik-t - 09-Januar-2008 kl. 01:47
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2008 kl. 11:54

Som henrik-t siger, så kommer det an på din skærm, og helt specifikt hvilke opløsninger og frekvenser den kan håndter.

For lige at forklare mere præcis det som Mcenterfreak hentyder til, så er det ganske korrekt, at det for nogle vil være bedre at bruge VGA. Eksempelvis på mit eget Samsung M71, (fordi det ikke er specielt velegnet til PC via HDMI), så bliver det klart bedst med VGA, for det er den eneste port man kan opnå 1:1 pixelmapping i 1360x768 60hz opløsning. Dette ER skærmens native opløsning.

Umiddelbart skulle man så mene, at via HDMI skal man så bare vælge den samme opløsning, så ser det lige sådan ud, bare med digitalt billed. Problemet er bare, at denne opløsning ikke er mulig på HDMI. Man kan fifle sig til den, men så bliver det på bekostning af 1:1 pixelmapping.

Det næste problem er, at 60hz ikke er specielt godt til film/tv brug på computeren. Om det er tv eller film, det er ligegyldigt, for begge dele sendes med 25 billeder i sekundtet. Og da 25 ikke går op i 60 som et helt tal, så skal der resamples og pilles billeder ud. Og det giver en hakken specielt ved panoreringer.

Skifter man til 50hz, som er det optimale til tv/film på computer, så går opløsningen helt banans, en fandens underscan og pixelmapping er ekstremt langt fra 1:1.

Så, som nævnt, så kommer det an på skærmen.

Jeg kan dog glæde dig med, at de fleste af de skærme jeg har haft haft i efterfølgende, de har klaret 50hz væsentligt bedre. Senest Sharp X20E som stod perfekt (bortset fra lidt underscan) i 1920x1080p 50hz.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu