|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
Bruger slettet ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 31-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1200 |
![]() Sendt: 02-April-2008 kl. 13:00 |
|
Ok, nu har jeg de sidste dage tæsket rundt i diverse opsætninger af min nye computer, som jeg er rimeligt overbevist om, skal være en Media Center og nu har jeg kigget mig blind på de mange forskellige dele og kunne godt bruge lidt hjælp
![]() Der er nogle krav til min kommende media center. 1. Den skal være energi effektiv, ellers kunne jeg vælge en bærbar 2. Den skal kunne afspille Blu-ray Så jeg er kommet frem til 2 opsætninger som egentligt er AMD vs Intel, fælles for dem begge er at jeg har fundet et bundkort hvor der er HDMI og Optisk digitalt ud på, hvilket sparer mig for yderligere kort på den front. Den skal udstyres med en Maxtor Diamondmax 21 7200 rpm på 500 gb, 2 eller 4 gb DDR2 6400 Kingston ram, samt Wi-Fi kort og bluetooth. AMD Bundkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H CPU: Athlon 64 X2 2,8 eller 3,0 AMD falder lidt igennem på at have et TDP på henholdsvis 89 watt og 125 watt og det stemmer ikke helt overens med, at jeg vil have en energi effektiv computer. Intel Bundkort: Gigabyte GA-G33M-S2H CPU: Core 2 Duo E4700 2,6 Intel vinder ved at have en TDP på 65 watt ellers er prisen stort set ens uanset om jeg vælger AMD eller Intel. Men så er det jeg kommer i tvivl. Mit kabinet skal være støjsvag og jeg vil gerne bruge pengene på en MCubed og den har ekstern strømforsyning og de er mildest taget ikke billige, men jeg har fundet en HP på 135 watt til under 500,- kr. og det er ikke en urimelig pris set i forhold til de strømforsyninger MCubed tilbyder til 1000,- kr. og opefter. Kabinettet gør iøvrigt at jeg skal bruge et Slot-In diskdrev, så det lukker for Blu-ray lige nu, men det ændrer ikke ved at systemet skal kunne klare det engang i fremtiden når der kommer et Blu-ray Slot-In. Mine spørgsmål er så om de 135 watt er nok til at trække det? Jeg ved ikke hvad en harddisk skal have af strøm eksempelvis, men ram og CPU skal have omkring 70 watt hvis det er en Intel (95 watt ved AMD 2,8). Ser det ellers fornuftigt ud? Er der nogle andre dele jeg burde kigge på? Jeg vil meget gerne høre om erfaringer hvis nogen har de enkelte dele ![]() |
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Online Point: 10593 |
![]() |
|
Du kunne jo se på en 2,4 GHZ, 45w CPU fra AMD. BE-2400 tror jeg den hedder. En harddisk bruger i øvrigt 6-8w. Flemming |
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
Bruger slettet ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 31-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1200 |
![]() |
|
Takker for dit svar Flemming
![]() Så hvis en HD bruger under 10 watt, skulle jeg stadig gerne være på den sikre side med 135 watt. Jeg prøver på at finde den CPU, men der kommer lige et tillægsspørgsmål så, for jeg har kigget efter CPU'er med et L2 cachelager på minimum 1 mb til hver kerne, hvor stor betydning for processorens ydelse, i forbindelse med egenskaberne som media center, har det at cachelageret "kun" er 512 kb? |
||
![]() |
||
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
|
135 watt er for lidt.. jeg har selv kigget på en PSU på 165 watt, men valgte alligevel en 280w psu selvom den er en del dyrere.. En htpc er som en computer og bruger den del mere strøm i opstarts fasen.. derudover, skal man ikke regne helt med de tal der opgives på en PSU, det kan godt være den kan yde 135w, men på hvilke linier, alle linier 12V, 5V, 3,3V, osv skal have tilstrækkelig forsyning hele tiden ellers går den ned.. og der tror jeg ikke en 135W PSu kan følge med.. De fleste PSu'er er omkring 80% effektive, dvs 20% af ydelsen går op i varme.. flere har teste strømsparende systemer til at trække 110W ved max, og allerede der tror jeg en 135w psu har problemer.. Jeg har sat 200W som minimum til min PSU, og da jeg ikke kunne finde det valgte jeg en 280W. extern psu, koster godt nok 1200 kr, men jeg synes det er det værd for at være sikker.. du kan evt kigge her for nogen løsninger, de er godt nok ikke billige :) Redigeret af Pizzabager - 03-April-2008 kl. 20:38 |
||
![]() |
||
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
|
Ang. Cpu kommer Amd's nye 4850e snart frem, jeg fandt den på SHg.dk, godt nok kan den ikke købes endnu, men den er lige om hjørnet, det er en 2,5GHZ med tdp, 45W (der står godt nok 65W på shg.dk, men det må være en fejl) Den skulle yde rigtig godt med det 780G bundkort du kigger på.. Redigeret af Pizzabager - 03-April-2008 kl. 20:36 |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
HP PSU på 135W (link?) - er du sikker på at det ikke er en notebook PSU? Hvilken form factor har dit kabinet? Almindelig ATX? Der findes 300W interne PSUer uden blæsere, for eksempel denne som koster omkring 800 kr i Danmark. Den har en meget høj effektivitet ved lave belastninger. Moderne PSUer med 120mm blæsere larmer ikke mere end 20-22 dBA, sålænge belastninger er under 50% af max (et godt argument for at købe en overdimensioneret PSU; der skal mere til før end at blæserhastigheden stiger). Den larm vil blive overdøvet af CPU blæser og harddisk(e). |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
![]() |
|
Der er meget stor forskel på cache på AMD og Intel. AMD har i en del år efterhånden brugt det såkaldte on-die cache, hvilket betyder at cacheen sidder dirrekte i kernen, og derfor er det ikke nødvendigt med så højt et antal. Intel er først nu ved at udvikle de første processore med samme funktion, så derfor bruger de på de gamle et noget højere antal. |
||
![]() |
||
![]() |
|
@Pizzabager
Det du nævner var netop alle de bekymringer jeg havde om det, for der vil opstå spidsbelastninger og så er 135 eller 165 sikkert ikke nok. Jeg fandt 280'eren til 1500,- kr. og det var lige pebret nok for min smag. Så jeg har droppet de MCubed planer igen, der er simpelthen for mange problemer ved at vælge det kabinet, i hvert fald i forhold til de friheder jeg gerne vil have ved at vælge en media center. Strømforsyningen er dyr og der er ikke mange forskellige at vælge mellem, der skal bruges slot-in drev og netop her har jeg ikke kunnet finde et blu-ray slot-in, heller ikke i Tyskland og så skal man også købe VFD eller LCD display separat osv. At CPU køleren ikke er med, var til at leve med. Men der er ingen tvivl om at MCubed er det fedeste kabinet til MCE, utroligt stilrent, diskret og skabt til at gøres støjfrit, men de små ting sender det desværre langt forbi hvad jeg har lyst til at ofre på det, så det røg i glemmebogen igen ![]() @JesperLund HP'en jeg fandt var via EDBPriser og om det var en Notebook ved jeg ikke, det vigtigste var om jeg kunne bruge den, men jeg fandt også andre i den størrelse ved autoriserede elforhandlere, men pga. de mange pudsige ting ved det kabinet så har jeg den næstbedste løsning med et Antec Veris Fusion Black 430 i stedet for og vandkøling fra Thermaltake, så håber jeg at det har et mere moderat støjniveau i forhold til en stationær computer. Da jeg med Antec'en får en kraftigere strømforsyning, så har jeg valgt en Intel Core 2 Duo E4700 2,6 Ghz på et Asus P5E-VM HDMI bundkort og 4 Gb ram, da jeg meget gerne ville have Intel igen. Jeg har intet mod AMD, har haft det i de sidste par computere, men jeg spiller ikke meget og har altid syntes at jeg lige har manglet prikken over i'et for at have en super system til de programmer jeg arbejder med, kiggede ellers på den BE-2400 og den så lækker ud, men jeg ville gerne lidt højere op i ydelse end 2,3 Ghz. Så nu håber jeg at et 800 Mhz system med en 2,6 Ghz CPU og 4 Gb ram kan køre smertefrit som multimedie maskine på en Pana px70 skærm og at Antec'en blander sig fint med mit anlæg og så er det pludseligt også blevet nemmere at finde et blu-ray drev til den ![]() Nu skal jeg bare have fundet ud af hvordan jeg sender et trådløst VGA signal fra computeren til min skærm, så jeg også kan have en "PC" ved mit skrivebord ellers skal jeg have en 10 meter "hale" ![]() |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ok, jeg syntes bare altid at AMD har tabt (marginalt) til Intel i diverse Benchmark tests med programmer som jeg bruger meget. Men de sidste tests jeg har set ligger så også et par år tilbage, så jeg ved slet ikke hvordan det fungere nu. |
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
![]() |
|
Jamen det er noget helt andet. Intel's processore er stadig bedre. Men det er bare ikke pga. mængen af cache.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Intel er hurtigere end AMD idag.. ingen tvivl om det, og hvis det er en normal computer du bygger der skal yde meget og spille krævende spil, jamen så ville jeg også vælge intel(dog ikke en E4700) Men til en HTPC er amd glimrende, netop fordi højeste ydeevne ikke er nødvendigt.. lav strømforbrug og dermed lav varme udvikling er vigtigere, og det er hvad Amd godt kan, til billigere priser end Intel.. Skulle jeg vælge en CPU til en altmulig PC idag(dvs både spil og mediecenter) så ville jeg tage en E8400/E8500. ikke en E4700.. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ok, der fik du så smadret min tommelfingeregel ![]() Hvis jeg har en AMD 2,6 og en Intel 2,6 og prisen ellers er ens, så ville jeg vælge den mest cache, da jeg ville forvente at 2,6 er 2,6 og det afgørende derfor måtte være hvilken CPU der havde mest lager at gøre godt med og derfor have mest ro til sit arbejde. Lidt ligesom der er forskel på om et system har 512 Mb ram eller 2 Gb ram, der er det nok mest sandsynligt at systemet med 2 Gb ville kunne køre mere glidende uden at være i hukommelsesunderskud, hvis du forstår hvad jeg mener. Hmmm... Nu skal jeg have fundet en ny tommelfingerregel ![]() ![]() |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |