recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - medier som holder i 100år
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketmedier som holder i 100år

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
newbie 2004 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 136
Direkte link til dette indlæg Emne: medier som holder i 100år
    Sendt: 02-Februar-2005 kl. 11:21

læste engang i "urban" eller "metro" at et jysk firma forhandlede nogle medier, og tror faktisk kun at det var cd-r, men at de garanterede 100 års garanti.

1. det er jo en go sikkerhed for ens data'er

2. de var vist heller ikke SÅ dyre taget i forhold til hvor længe de kunne "holde".

er der nogle som kan huske navn på den forretning og evt har en kommentar til dem eller et alternativ til et andet medie?

Til top
Ronnio Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-December-2004
Sted: Denmark
Point: 83
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2005 kl. 19:29

Der er flere producenter af CD-R (fx Mam-E, TDK og HISpace) som har meldt ud at deres medier kan holde 100 år etc. Kodak gik endda så vidt at de engang nævnte tallet 217 års som den gennemsnitlige levetid for deres CD-R guld (produceres ikke mere LOL).

Personligt mener jeg at det er noget vås ... hvem ejer et CDRom drev eller et CD kompatibelt drev om bare 10-20 år ? Jeg savner desuden nogle uvildige ældringstest i stedet for producenternes egne test.

Når alt dette er sagt, så vil jeg mene at det er en ganske god ide at betale lidt mere for en mærke CD-R/DVD fremfor en helt billig noname disk (noname CD-R/DVD kan i øvrigt være OK, men man risikerer lige så ofte at ende op med noget skidt). 

Kvalitet hænger sammen med behov ... og hvis du har brug for en god CD-R til langtidsarkivering, så skulle du fx overveje guld CD-R fra HiSpace  http://www.hispace.com/page.asp?idRub=9&idSousRub=70& ; ; ;idSSRub=74&idProduit=37  .... hvis du er seriøst interesseret så kan jeg godt skaffe oplysninger om forhandlere i danmark ... men de er ret dyre! 

Ronnio

Redigeret af Ronnio
Ejer af en Pioneer DVR-720 og super tilfreds
Til top
newbie 2004 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Oktober-2004
Point: 136
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2005 kl. 10:26

tjaaa.....men det jeg er ude efter er et medie som er stabilt og sikkert. dels skal det bruges til lagring a digital-billeder & så digtal-video, og det er jo ikke noget man bare lige kan genskabe eller få igen.

så derfor den gode sikkerhed og et godt & sikkert medie....men okay som du siger så er der nok kommet andet inden 100år. men så bare for de næste 20-30år.

Til top
Ronnio Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2005 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af newbie 2004 newbie 2004 skrev:

så derfor den gode sikkerhed og et godt & sikkert medie....men okay som du siger så er der nok kommet andet inden 100år. men så bare for de næste 20-30år.

Hvis du overholder følgende, så vil jeg påstå at du er dækket rimeligt ind;

• benyt CD-R/DVD skiver fra kendte producenter som har vist sig kompatible med din brænder.
  • håndter skiverne korrekt i forhold til fedtfingre, lys og stresspåvirkning.
  • undlad at klistre mærkater på skiverne og benyt kun penne som er godkendt til at skrive på CD-R/DVD.
  • Hvis data er meget vigtigt for dig (egne video optagelser etc.) så læg dem på 2 diske fra 2 forskellige producenter. 

Ronnio

Redigeret af Ronnio
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7908
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2005 kl. 19:16
De medier fra TDK og Maxell, der er annonceret med en ekstra hård overflade kunne måske også være en mulighed, så er det i hvert fald ikke p.g.a. ridser man mister data.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Rambo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Februar-2005
Point: 95
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2005 kl. 22:08
Lav en ekstra kopi og læg dem ind i et skab, de kan godt lide mørke.
Til top
pizzamandk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Maj-2004
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2005 kl. 22:13
Jeg kan personligt anbefale Imation DVD'ere baseret på en uvildig test lavet af min 3-årige søn. Han fik lov at slide og lege med en Verbatim og en Imation.

De fik hele turen: Fedtefingre, køren hen ad gulvet osv. og jeg kunne konstatere, at Verbatimerne stod af længe før Imation.
Til top
Ronnio Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2005 kl. 13:49

Oprindeligt skrevet af pizzamandk pizzamandk skrev:

Jeg kan personligt anbefale Imation DVD'ere baseret på en uvildig test lavet af min 3-årige søn. Han fik lov at slide og lege med en Verbatim og en Imation.

De fik hele turen: Fedtefingre, køren hen ad gulvet osv. og jeg kunne konstatere, at Verbatimerne stod af længe før Imation.

Ja det er i den virkelige verden at tingene skal stå deres prøve, men at basere en anbefaling på de kriterier som din søn opstiller holder vist ikke helt (fik han fx. sat de samme fedtfingre de samme steder på begge diske og blev de kørt lige langt henad gulvtæppet før du testede dem for læsbarhed?). LOL 

Så gir jeg mere for de samlede tilbagemeldinger fra dette forum som helhed, og der er det vist Verbatim som holder.

Ronnio

Redigeret af Ronnio
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu