Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
nkt1
Super bruger
Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 474
|
Emne: Speaker settings på onkyo 606 Sendt: 14-Juni-2008 kl. 10:24 |
Hej Forum,
Vil lige høre om i kan hjælpe mig.
Er lidt i tvivl om hvilken HZ jeg skal sætte mine højttalere til inde i speaker setting og hvilken LFE level, altså hvor suben tager over for de andre højttalere ..? Jeg har B&W 601s3 som fronthøjttalere og nogle audiopro allroom som baghøjttalere..?
Desuden er jeg i tvivl om jeg på front skal køre full band med double bass eller bare full band..!
Er der nogle der vil dele deres erfaringer med speaker settings, så vi kan prøve at få det optimale ud af vore dejllige Onkyo forstærker...
|
 |
-claus-
Guld medlem
Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Point: 1351
|
Sendt: 14-Juni-2008 kl. 15:53 |
Hvad foreslår recieveren selv når du kører audissy test.
|
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
|
 |
nkt1
Super bruger
|
Sendt: 14-Juni-2008 kl. 20:51 |
Den foreslog Full band på fronten samt dobbelt bas.
120hz på bag og center
Synes dog lyden var elending på audysey test, så kører uden.
Havde en denon avr 2805 før og den foreslog mig at mine B&W skulle køre som small..så ved ikke.. helt hvad jeg skal køre nu, men prøver mig lidt frem.
Lige et spørgsmål, er du tilfreds med din 2808, vil egentlig gerne have Denon igen, da 606éren er for lille til min stue på 45m2..?
|
 |
bulk
Guld medlem
Oprettet: 11-Marts-2006
Point: 976
|
Sendt: 14-Juni-2008 kl. 21:20 |
Min forslog osse det dobbelt bas ...
Man kan vist ikke vælge nogle steder at højtallerne er small vel ? (jeg er ikke faldet over det... og mine kef ville jeg gerne sætte til small, det kunne jeg på min gamle jvc men det kan jeg vist ikke på onkyo).
Prøv evt og kører den setup en gang mere ,og se om det ændrer sig.. du holder ikke mic mens den måler vel ?
Redigeret af bulk - 14-Juni-2008 kl. 21:23
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
|
Sendt: 14-Juni-2008 kl. 21:52 |
nkt1 skrev:
Den foreslog Full band på fronten samt dobbelt bas.
120hz på bag og center
Synes dog lyden var elending på audysey test, så kører uden.
Havde en denon avr 2805 før og den foreslog mig at mine B&W skulle køre som small..så ved ikke.. helt hvad jeg skal køre nu, men prøver mig lidt frem.
Lige et spørgsmål, er du tilfreds med din 2808, vil egentlig gerne have Denon igen, da 606éren er for lille til min stue på 45m2..?
|
Jeg har leget en del med Audyssey og jeg har aldrig nogensinde hørt, at det lyder godt. Jeg synes det er billigt salgs gemick og et pisse dårligt equaliser system som ødelægger ødehøjttaleren klang. Jeg har også prøvet det på mit nuværende system, det lyder sgu som om højttaleren bliver pakket ind i en dyne. Overhovedet ikke nærheden af, at lave de resultater som fx en Lyngdorf.
Jeg har dog hørt nogen som synes det virker meget godt, både anmeldere og brugere, men jeg har aldrig hørt det bidrage med noget positivt, så jeg blev sgu alligevel lige nødt til, at brokke mig 
Dine B&W'ere begynder allerede at rulle af ved 75-80Hz, så der er masser af frekvenser som de ikke kan gengive, ud fra det synspunkt skal de naturligvis indstilles som "small".
Nu kender jeg ikke Onkyo'en. Men dobbelt-bass betyder det, at selvom den ikke indsætter en delekfrekvens til fronthøjttalernes signal, så lader den alligevel subwooferen spille bassen fra fronterne, fx fra 80Hz. I dette tilfælde kan "Full band" være OK, hvis man ikke har fase problemer mellem front og subwoofer.
Redigeret af Iron Man - 14-Juni-2008 kl. 21:53
|
 |
-claus-
Guld medlem
|
Sendt: 15-Juni-2008 kl. 08:26 |
jeg er glad nok for min 2808'er men der kommer snart en 2809 som har flere hdmi indgange
|
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
|
 |
HarboSound
Bruger
Oprettet: 01-Februar-2008
Point: 119
|
Sendt: 15-Juni-2008 kl. 16:16 |
Hej,
Hermed lidt info om Onkyos højttalerindstillinger:
Front:
Full band, 40Hz, 60Hz, 80Hz, 100Hz, 120 osv. (Alt under 80 svarer til Large. Alt over 80Hz svarer til small.
Det er det samme med alle de andre højttalere, center, surround og back.
Subwoofer:
Subwoofer (LFE) bliver koblet fra hvis man vælger front = Full band. I denne indstilling er man nød til at vælge double bass for at tvinge et signal ud til subwooferen (bas i både front og sub). Mange er nok stødt på problemet med deres NON-Onkyo receiver at der ikke kommer lyd i subwooferen i stereo, når deres højttalere er valgt som "large". Jeg har ihvertfald på min Yamaha. I dette tilfælde finder man så ud af at ens store gulvhøjttalere skal sættes som "small"....og så er der bas...
På Onkyo kan man selv i "full band" frit vælge om man vil have double bass med subwooferen eller kun fra fronterne.
Det er dog altid en god ide at sætte delefrekvensen på sine fronter så der ikke hældes unødige lavfrekvens signaler ud i enhederne, som de alligevel ikke kan gengive. Ved at filtrere disse lavfrekvente signaler væk får man en meget mere rolig bas uden mudren. Bedre styr på enheden med klarer lyd til følge.
Det bliver iøvrigt også nemmere at integrere subwooferen ind i lydbilledet.
mvh Peter Harbo
|
 |
nkt1
Super bruger
|
Sendt: 16-Juni-2008 kl. 08:59 |
Hej Harbo,
Tak for info - det løser de fleste af mine spørgsmål vedr Onkyos opsætninger i forhold til andre, men har lige et mere..
Hvis jeg sætter mine front til 80hz og sætter LFE til 120hz, vil mine fronter så spille ned til 80hz eller tager subben over ved 120hz...?
Mvh,
|
 |
-claus-
Guld medlem
|
Sendt: 16-Juni-2008 kl. 18:16 |
Nej, subwoofer går op til 120 hz og dine fronter går ned til 80 hz. Dvs de overlapper hindanden mellem 80 og 120 hz
|
|
 |
akjosko1
Super bruger
Oprettet: 10-Marts-2008
Point: 377
|
Sendt: 26-Juni-2008 kl. 23:24 |
Hej Cluas
Ved du hvornår denons 2809 formentlig lander i DK?
|
 |
stoffer2001
Super bruger
Oprettet: 06-Januar-2008
Point: 424
|
Sendt: 16-Oktober-2008 kl. 11:54 |
nu har jeg også prøvet autosetup. Det virker fint, dog vil den have lfe ved 100hz og Bose manual siger 80hz er optimal. Alle står på full band og double bass er også slået til. Det er vel den rigtige indstilling til et Bose sæt ikke? Bassen skal jo ud gennem sub og ikke front osv...? Nogen der kan hjælpe mig på vej?
|
MVH
Christopher
Pioneer 508xd
Onkyo 875 via HDMI
Sony PS3 slim via HDMI
Motorola fiber HD boks via HDMI
Logitech Harmony 525
SR: KEF 5005.2
Stereo: KEF IQ7
|
 |
staack
Guld medlem
Oprettet: 12-August-2007
Point: 707
|
Sendt: 16-Oktober-2008 kl. 12:06 |
Jeg har samme problem, er meget i tvilv om hvad mine højttalere skal stå på... jeg synes IKKE jeg fik bedre lyd efter en audysey test
|
|
 |