recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 96’’ on a budget
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket96’’ on a budget

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
emperor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-Januar-2008
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Emne: 96’’ on a budget
    Sendt: 01-Juli-2008 kl. 23:09
Hej alle

Jeg har gennem det sidste halve års tid fulgt ivrigt med i beretningerne her på siden om folks hjemmebiografer. Derfor vil jeg nu også selv vise min egen frem nu, hvor den er færdig (hvis sådan nogen nogensinde bliver det).

Here goes:
Jeg har drømt om en KÆMPE-skærm længe - men pladsen har ikke rigtigt været til det, da jeg har boet i lejlighed indtil for et halvt år siden. Og skiftet til hus skulle naturligvis udnyttes! Desværre er værelserne ikke vildt store og damen havde vist sat næsen op efter, at soveværelset skulle ligge i det største på 3x4 meter... Men hun blev klogere

Jeg fik efter megen besvær overtalt hende og fik hende endda til at hjælpe med at klargøre rummet (se billederne). Og i parentes bemærket: hun elsker hjemmebiffen, nu hvor hun har prøvet den!

Når jeg skriver, at det er 96 tommer på et budget, så er det fordi at hardwaren nok ikke helt lever op til feinschmeckernes krav, men det var "on a budget" eller ingenting. Og da jeg er typen, der aldrig har ejet et stereoanlæg, fordi jeg ikke er gået op i lyden, tænkte jeg, at jeg nok kunne klare mig med en lidt skrabet lyd... Jeg valgte derfor pc-højttalere fra Logitech (Og jeg er mega-glad for det valg i øvrigt). Indtil jeg har prøvet at eje en Audi er jeg jo også mega-glad for min Golf II

Således ser setup'et ud:

Skærm:
Hjemmelavet 96 tommer med lærred fra Priebe Sceneteknik.

Projektor:
Sanyo Z5

Lyd:
Logitech Z-5500 Digital 5.1

Afspillere
PS3 og XBOX 360

------------------------------------------
Billeder af biffen ...

Damen er sat i arbejde. Rummet var beklædt i gammelt klamt tapet - med lidt lækkert skimmelsvamp under. Det går jo ikke i hjemmebiffen. Er sløv nok i forvejen....

Et par måneder senere ...  Indgang til biffen.

96 tommer - ja tak! Lærredet er som sagt købt hos Priebe. Rammen er lavet i træ og beklædt med velour. Foroven og forneden er lavet sorte "skærme" i højttalerstof. Alt i alt har skærmen vel kostet 800-900 kroner.

Her er "skærmene" med højttalerstoffet pillet ned. Den nederste er lige til at pille af og sætte på vha. magneter.

De foreløbige siddepladser - damen vil gerne have noget, hvor man kan slænge sig lidt mere, men det må indtil videre vente ...

Min første projektor - Z5. Har intet sammenligningsgrundlag, men den er dejlig nem og ligetil.

Ledninger naturligvis gemt væk efter bedste evne.

Her er ledningen helt væk - nice... Og så lærte jeg samtidig hvordan Rockwool smager.

Under lærredet - når skærmen med højttalerstoffet er fjernet.

Filmsamling

----------------------
Flere billeder følger....

Redigeret af emperor - 16-September-2008 kl. 16:46
Sanyo Z5
Logitech Z5500
PS3
Panasonic TH-42PV60EH

Hjemmebio: 96" on a budget
Til top
emperor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2008 kl. 23:18

Mørklægning i tre små trin.

Trin 1: Konens gardiner

Trin 2: En gipsplade beklædt med sort stof

Trin 3: Et IKEA-mørklægningsgardin - og bingo.

Biffen i aktion. En alm. DVD. "Basic Instinct"

Blu-Ray "I Am Legend" Mit kamera tager ikke specielt gode billeder i mørket uden en blitz, så synes ikke helt det giver filmen den kredit den fortjener

Vind i håret ...

Thats it for now!

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2008 kl. 09:45
Det ser lækkert ud, meeeennn hvis der nu engang bliver luft i budgettet, så skal dit lydanlæg opgraderes. Med et helt rum til rådighed og en kæmpe-skærm, skal du da også have ordentlig lyd der svarer til resten...!!
mvh Christian
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3701
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2008 kl. 09:53

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Det ser lækkert ud, meeeennn hvis der nu engang bliver luft i budgettet, så skal dit lydanlæg opgraderes. Med et helt rum til rådighed og en kæmpe-skærm, skal du da også have ordentlig lyd der svarer til resten...!!

Vi taler stadig om 12kvm - der tror jeg et stort lydsetup vil være overkill.

Jeg har selv et Z5500 stående som ikke bliver brugt, men som der er planer om at anvende i soveværelset :)

Bort set fra det, så er det sgu okay gået på budget - jeg vil også have lavet sådan et rum, når jeg engang flytter fra lejligheden...

Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Point: 2323
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2008 kl. 10:06

Når vi snakker ordenligt anlæg handler det ikke om kvadratmeter.. Det som du får ud af et bedre anlæg, er ikke mere bas og brag, det er detaljer i lyden som du højest sandsynlig ikke får glæde af med det nuværende system.

Al respect til de højtalere men pris og kvalitet følger som bekendt ad og det er ærgerligt at lave et helt rum med en stor flot skærm og så miste halvdelen af filmens detaljer pga et "dårligt" anlæg...

Du behøver ikke give voldsomt mange penge, for noget der er bedre nu når du alligevel ikke skal bruge det til musik. Men at sammensætte et surround-system istedet for at købe samlede sæt er klart min anbefaling. Så kan man nemlig også bruge lidt ekstra penge, der hvor det er vigtigt - eksempelvis center-højtaleren og fronterne..

Blot my 2 cents..

Mvh.

Casper
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2008 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Nu skriver jeg jo sådan set bare at det skal være bedre og ikke større. Det er bestemt muligt at forbedre logitech til noget andet.

mvh Christian
Til top
emperor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2008 kl. 10:27

Hej alle

Og tak for kommentarerne. Jeg havde jo nok på fornemmelsen, at lyden ville blive et debatemne.  Og I har sikkert ret - jeg ville garanteret opleve en helt ny verden, hvis jeg fik investeret i lidt bedre lyd. Men faktisk tror jeg, at det næste køb snarere vil være en full-HD projektor... Men indtil videre, skal der nu ikke puttes noget nyt ind i den. Hvilket faktisk også er lidt ærgeligt - det sjoveste er jo ofte at gå og pusle om tingene...

Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Point: 3701
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2008 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Nu skriver jeg jo sådan set bare at det skal være bedre og ikke større. Det er bestemt muligt at forbedre logitech til noget andet.

Det er jeg selvfølgelig ikke uenig i...

Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12404
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2008 kl. 13:37

Der er ingen der har sagt det skal være stort. Bare fordi det er større en Logitechs 'bedste' er det ikke stort. For at sige det mildt er Logitech Z-5500 noget billigbras, og man kunne få MEGET mere ud af en af de mindre AV-receivere fra Onkyo, Denon, Marantz eller lignende, og et sæt relativt små, rigtige højttalere, der ikke behøver være meget større end dem fra Logitech sættet.

Jeg synes også at lokalet ser meget fint ud, men et bedre lydsystem, når pengene er til det, ville bestemt ikke skade.
Til top
Stefan V Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-April-2008
Sted: Aalborg
Point: 700
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2008 kl. 22:15

Oprindeligt skrevet af <SPAN =bold>emperor</SPAN> emperor skrev:

Og så lærte jeg samtidig hvordan Rockwool smager.

Haha, så har du i hvert fald også kæmpet for det

Det er et rigtig flot resultat du har fået lavet med dit "budget"!

Til top
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 695
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2008 kl. 12:53

Underordnet ser det kanon godt ud - sikker på din og konens filmoplevelse er suveræn og det er vel det det handler om

Er du yderst tilfreds med Sanyo Z5 ? Kan du se "gitre" på den eller "pixels" eller hvad det hedder ?

Til top
emperor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2008 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af Stefan V Stefan V skrev:

Oprindeligt skrevet af <span>emperor</span> emperor skrev:

Og så lærte jeg samtidig hvordan Rockwool smager.

Haha, så har du i hvert fald også kæmpet for det

Det er et rigtig flot resultat du har fået lavet med dit "budget"!

Tak for det!

Oprindeligt skrevet af Schjelde Schjelde skrev:

Underordnet ser det kanon godt ud - sikker på din og konens filmoplevelse er suveræn og det er vel det det handler om

Er du yderst tilfreds med Sanyo Z5 ? Kan du se "gitre" på den eller "pixels" eller hvad det hedder ?

Lige nøjagtigt - for os er det et kvantespring i forhold til film på fladskærmen i stuen. Så skal vi nok komme efter det andet, hvis vi på et tidspunkt sidder og føler os snydt for den rigtige lyd...

Nej, jeg ser intet andet end et rigtigt fint billede. Jeg har, som tidligere beskrevet, ikke meget at sammenligne med, når det kommer til projektorer. Men det er et upåklageligt billede set fra min stol. Kan kun give den mine varmeste anbefalinger...

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu