Efter nu i to uger at have prøvet at lave en HTPC baseret på et Gigabyte GA-MA78GM-S2H bundkort og aldrig fik det til at køre 1920x1080 opløsning i mere end ét minut ad gangen, gav jeg op og købte i stedet et MSI K9A2GM bundkort. Det spillede bare. Jeg flyttede ram, cpu og harddisk over på MSI kortet, smed HDMI kablet i, og bam, jeg havde 1920x1080 opløsning på flimmeren.
Jeg skrev til Gigabyte den 17. juli for råd og vejledning - dem har jeg stadig ikke hørt fra her 11 dage efter. I stedet skrev jeg til MSI for at høre hvad de havde at bundkort som de mente kunne virke, de svarede efter 3 timer og foreslog mig K9A2GM kortet som de i øvrigt godt kunne garantere ville virke med mit TV.
Gigabyte bundkortet er lidt bedre udstyret end MSI kortet med bla. e-sata, dvi, pænere bagplade og optisk spdiff udgang, men da lyden går ud via HDMI kablet og jeg ikke skulle bruge hverken e-sata eller spdiff gjorde det ikke den store forskel.
HiperFlow HFC-20820-C1 og MSI var ikke helt venner. Stikket til blæseren sad for tæt på CPU'en så jeg måtte have nedstrygeren frem og save 3x3 mm af hjørnet.

Jeg havde fra billeder af bundkortet bemærket at 12V stikket sad længere væk på MSI end Gigabyte så jeg havde bestilt et forlængerkabel (8 kr + 30 kr i transport), desværre var det endnu ikke dukket op da computeren skulle samles, men som det kan ses kunne kablet lige akkurat nå.

Heller ikke meget plads at gøre godt med her. Strømkablet kan lige være mellem broen og rammen.

Den samlede computer. Det er lettest at samle computeren hvis man starter med at skrue de forreste USB/Firewire porte af da printpladen ellers sidder i vejen når bundkortet skal lægges i. For Gigabyte kortet var det nødvendigt da man ellers ikke kunne sætte strømstikket i.
Den noget billigt udseende bagplade til MSI kortet:

DVD drevet kommer fra en gammel Thinkpad, det må fungere indtil Blu-ray drev i slimline falder til en fornuftig pris.

Gigabyte motherboardet har nu fået en ny AMD 6000 CPU og har erstattet konens gamle P4. Som spillepc fungerer den fint og DVI udgangen er der ikke nogen problemer med.
Komponenter brugt:
- AMD 4850e dualcore 45W CPU. 432 kr.
- 4GB ram. 589 kr.
- HiperFlow HFC-20820-C1 cpu køler. 329 kr.
- Samsung SpinPoint M6 HM320JI 320 GB harddisk. 617 kr.
- Hiper Media Center HMC-1K53A . 749 kr.
- Libra Q11 fjernbetjeninge. 149 kr.
- MSI K9A2GM-FIH, 489 kr.
Ialt 3353 kr. Hertil kommer tuner og windows licens.
Jeg bruger selv en digital tuner fra Digital-everywhere.
Redigeret af lpehrsson - 28-Juli-2008 kl. 21:56