recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste kvalitet på HTPC - indput
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBedste kvalitet på HTPC - indput

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jacobjust Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste kvalitet på HTPC - indput
    Sendt: 03-September-2008 kl. 09:03

Ok, nu prøver jeg at starte denne diskution.

Jeg har nu igennem flere år arbejdet på at lave den ultimative HTPC.

Jeg har været igennem DVBviewer, MediaPortal, Nero, Showtime, GBpvr, Medioos, MS MCE + TV Pack 2008.

Jeg har købt grafik kort hver 2 mdr. for at se om jeg kan forbedre.

Jeg har købt quad core maskiner, Auzentech lydkort (3 stk.)

Har 4 Gb DDR3 1333 RAM i maskinen.

Nvidia 9600 kort som det seneste.

MEN i går var jeg ude at hente den nye HDD boks fra Yousee, og kvaliteten på billedet i 1080i overstiger alt jeg kan få ud af min HTPC.

Jeg har en ny 50" Plasma fra Samsung og i min HTPC har jeg DVB-C tuner fra Digital-everywhere, Technotrend og terratec.

Jeg har efterhånden prøvet alle codecs på markedet og kan da sagtens få noget ordentligt ud af det.

FFDSHOW kan også bruges som filter inden codec som kan UPSCALE på alle SD kanaler.

MEN uanset hvad jeg gør ser HDD boksen bare en kende bedre ud i detaljer og bevægeleser.

Er der nogle der har et bud på det perfekte billede udfra en HTPC ?

Det bedste jeg kan opnå er med: DVBviewer, FFDSHOW upskalering, WinDVD 8 decoder, EVR renderer.

Er det hardware upscaling der gør at boksen er bedre og er der noget man kan gøre for at opnå samme kvalitet fra sin HTPC.

Mvh. Jacob

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2008 kl. 09:33

Jeg har samme problem, det skulle jo være smart med en HTPC. Har
også brugt rigtig mange timer efterhånden plus en stor pose penge.
Jeg droppet det igen, da det gav mere besvær end glæde.
Det bedste køb jeg har gjort, det var at købe en popcorn a100 og droppe
optagelse via pc. benytter en panasonic ex 87 til det. Popcorn a100
giver et bedre billede, samt den afspiller alt uden hakken. du kan indstille
den til alle opløsninger, mkv divx og andet bliver afspillet med de rigtig hz.
Der sidder den samme chip som pioneer bruger til deres blueray afspiller.bruger så en nas til mine filer. Denne løsning virker hvergang og alle mine frustrationer er væk.
Netop alt er hardware baseret er løsningen. Men jeg da også gerne
høre om en HTPC løsning uden frustrationer.

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2008 kl. 10:21

#jacobjust

Det var noget af en indsats med hensyn til at finde en HTPC-løsning...

Og så overgår denne TDC-boks alligevel i kvalitet...

Er forbindelsen grafik-kort/skærm den mest optimale i HTPC-løsningen?

Altså passer frekvenser, 50/60 hertz problematikken?
Pixelmapping 1:1, så der ikke sker scalering både i grafik-kort og TV?

Det eneste der så må kunne være forskellen er vel at TDC-boksen har  bedre codecs...

Redigeret af avh - 03-September-2008 kl. 10:23
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10596
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2008 kl. 10:42

Hej Jacob

Jeg må sige din melding overrasker mig. Jeg har selv en HTPC samt en satelitmodtager med indbygget harddisk, som alt andet lige skulle give en endnu bedre billedkvalitet end Yousee´s boks. Jeg oplever dog ikke, at billedkvaliteten fra min HTPC er dårligere end kvaliteten fra min satelitmodtager.

Flemming  

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
jacobjust Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-August-2008
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2008 kl. 10:55

Hej igen

Jeg må desværre sige ja til pixelmapping og lign.
Det er vel det ideelle setup på min HTPC.

Alligevel kan jeg konstatere at når jeg indstiller HDD boksen til 1080i så leverer den et bedre billede end min HTPC.

Jeg har før ment jeg havde det perfekte resultat og var egentlig godt tilfreds.

Jeg er efterhånden også nået til den konklusion at det må være den UPSCALER/codec chip i HDD boksen der gør udfaldet.

Måske nogle kender til et produkt/metode for at opnå samme resultat ?

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2008 kl. 11:07

Hvis det er opskaleringen der er bedre i HDD boksen, så bør dette jo ikke have nogen indflydelse på hvordan HD ser ud, da dette jo ikke skal opskaleres.

Jeg kan ikke øse ud af egne erfaringer, da jeg ikke har HD på min HTPC (endnu), men jeg har da lidt bøvl med digitalt SD som jeg ikke synes er helt optimalt ved udsendelser med hurtige bevægelser. Jeg er dog kommet frem til at dette nok er et problem med min opskalering i FFdshow, da problemet mindskes kraftigt når jeg slår den fra - tilgengæld ser det ikke lige så godt ud, ved stillestående billeder.

Dette er også grunden til at jeg endnu ikke har investeret i DVB-C kort til HPTC - jeg vil gerne se hvad jeg kan få ud af det digitale signal over DVB-T (som var væsentligt billigere at anskaffe) før jeg laver den investering.

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2008 kl. 11:59
Er der kun forskel når det drejer sig om interlaced input?
Du anfører det gælder når output fra TDC-boksen er sat til 1080i.

Deinterlace algoritmen bedre?
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Point: 2569
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2008 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Hvis det er opskaleringen der er bedre i HDD boksen, så bør dette jo ikke have nogen indflydelse på hvordan HD ser ud, da dette jo ikke skal opskaleres.

Jeg kan ikke øse ud af egne erfaringer, da jeg ikke har HD på min HTPC (endnu), men jeg har da lidt bøvl med digitalt SD som jeg ikke synes er helt optimalt ved udsendelser med hurtige bevægelser. Jeg er dog kommet frem til at dette nok er et problem med min opskalering i FFdshow, da problemet mindskes kraftigt når jeg slår den fra - tilgengæld ser det ikke lige så godt ud, ved stillestående billeder.

Dette er også grunden til at jeg endnu ikke har investeret i DVB-C kort til HPTC - jeg vil gerne se hvad jeg kan få ud af det digitale signal over DVB-T (som var væsentligt billigere at anskaffe) før jeg laver den investering.

Findes der evt. en guide til brush up af billedet på TV med ffdshow? Kører selv med seesaw på DVD men kunne godt tænke mig at se kvaliteten på TV.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2008 kl. 12:37

Jeg bruger samme indstilling, om det er er TV eller DVD, da jeg ikke har fået rettet det til.

Jeg søgte bare på google efter "ffdhsow upscale guide" (tror jeg det var), og fandt noget der var brugbart. Som sagt har jeg dog problemer ved fx fodboldkampe med hurtige bevægelser. Tror måske at mit problem bunder i at jeg har insisteret på at opskalere til 1280x720 (da det er desktop opløsningen) for at undgå for mange skaleringer. Det er ikke sikker at det overhovedet er optimalt at opskalere et signal med PAL opløsning til denne opløsning, så det skal jeg have leget lidt med hvad der er af muligheder.

Til top
jessgade Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-November-2006
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2008 kl. 12:54

Der ER forskel i outputtet fra en PC.

Har prøvet med et par udgaver af ATI grafikkort versus NVIDIA på den samme PC.

ATI's billede er mere støjfuldt, når man går helt tæt på skærmen. Det er mere mørkt - og generelt synes jeg ikke at kvaliteten er helt så god som NVIDIA's.

Dette er selvfølgelig dybt subjektivt -andre vil sikkert drage den modsatte konklusion. Desuden kan det afhænge af mit præcise setup.

Men det er i hvertfald sikkert at det er ikke 1:1 det samme billede jeg får, når jeg anvender ATI i forhold til at jeg anvender NVIDIA på den samme pc.

Panasonic PZ85
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2008 kl. 13:14
#jessgade
Hvis nu der anvendes samme codecs til dekodningen af signalet, hvordan kan der så være forskel?

Det bitmønster som grafikkortet skal præsentere på skærmen er jo ens i udgangspunktet, skulle de to grafik-kort gøre gøre det forskelligt?

Lidt forenkelt illustreret, hvis det var tekst så skulle det ene grafik-kort skrive "A" og det andet grafik-kort "B"... 

Så må det være noget med forskelligt hardware billede-behandling af inputtet? 
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2008 kl. 13:41
Jeres problemer er følgende i en ikke struktureret form:

1. FFDshow egner sig ikke til sport og fast motion, slet ikke på PAL. Du kan bruge det til alle mulige skalleringer osv sålænge der er tale om filmmateriale. Er der tale om fast motion er FFdshow ikke tilstrækkeligt optimeret, dels PGA en software deinterlacer som simpelthen kræver så meget CPUmæssigt at man ikke kan arbejde med det. I øvrigt er deinterlaceren optimeret til NTSC hvilket forværrer det hele yderligere.Deruover anvender den overlay mixer i udgangspunktet. Der er altså ingen DXVA Hardware accelleration (DirectX Video Accelleration) Dvs ingen hardware 3dcomb filter osv dette kan også ses...

2. Jeg er sikker på at jeres skærmindstillinger er Subpar. 720p@50hz, really 720p@50hz, seriuosly 50hz... Sørg for dette og at der bruges VMR9 (Video Mixing Renderer DX9)til output eller optimalt EVR(Enhanced Video Renderer findes i .NET framework 3.5 hvis man bruger XP men drivere er sikkert ikke lavet til at anvende EVR på XP) som er forbeholdt Directx10 og dermed Vista.   Vælg et grafikkort som NVGt8600+ eller ATI3450+. Husk på at jeres skærmkort anvender alle mulige deinterlacing schemes og at dette udføres i hardware. Deinterlacing er meget tæt koblet til skærmen refreshrate, og det antal frames det er i kilden. En opstilling hvor grafikkort kører med en 50hz refresh og viser en kilde med 25fps med Vector Adaptiv deinterlacing er at foretrække. Glem jeres 1:1 pixelmapping sjældent understøttes der fx 1366x768@50hz  og du skal alligevel skallere. Send 720p@50 eller 1080p@50hz og lad fjernsynet håndtere resten(Det gør det vel alligevel med en STB eller en DVD afspiller, gør det ikke det?)

3. Codecs/Decodere. Ja de er vigtige, det er især vigtigt at man sørger for at fx PowerDVD er patched og at den er indstillet til at bruge den DXVA(2.0) accelleration som der nu findes på ens grafikkort. Read selvom denne accelleration er valgt er det ikke sikkert at den benyttes ordentligt. Man kan tydeligt se hvis den ikke gør. Der kommer en ulidelig hakken(ofte fordi deinterlaceren kører i fallback software mode) Sørg for altså fr at patche Powerdvd, og ligeledes jeres grafikkort. Søg evt på nettet og find ud af om dette jeres symptomer er kendte og om der er fixes.

Mit HTPC billede er så afgjort 20/30% bedre end fx Zaptor og stofas Samsung decoder, og dette er med hhv et gf8800GT, Ati3450, gf8600, og et g35 onboard kort.
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu