recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Htpc server og andre spm.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHtpc server og andre spm.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
terkild Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Emne: Htpc server og andre spm.
    Sendt: 13-September-2008 kl. 10:21
Hej.

Har efter noget tid fået taget mig sammen til at få bygget et mediecenter, men nu er der imidlertidig nogle spørgsmål som dukker op.
mit system består af:

Core 2 Duo E8400 3 GHz
P5E-VM HDMI
3x Kingston 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM
3x Western Digital 1TB Caviar 16MB WD10EACS
Vista 64 bit ultimate m. mymovies.

Mine spørgsmål lyder som følger.

1. Kan langtsomt se at pladsen begynder at svinde ind så jeg havde tænkt mig lidt at bygge en medieserver hvor jeg kunne have film / billeder & musik liggende, men har ingen erfaring for om det overhoved er muligt at se bluray content i 1080p over netværk.
Nogen som kan svare på det ?

2. Hvis nr 1 er muligt havde jeg tænkt mig at køre raid 5, men da mine 3x 1 tb hardiske er stort set fyldt op tænkte jeg om det var muligt blot at tilføje 2 x 1tb hardisk til mit nuværende setup og få den til at køre raid 5 ? (der er  hw raid på bundkortet) eller skal alle 5 harddiske være nyformaterede ?

3. lige nu bruger jeg Anydvd til at rippe mine titler direkte til iso - er dette den mest optimale måde at gøre det på ?

4. Overvejer lidt at købe dette kort
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=396197&Sp ecs=true
Vil det evt give bedre ydelse til HD afspillning end det onboard grafikkort jeg har ?

På forhånd tak
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 13:46
1: Det kan sagtens lade sig gøre at se Blu-ray content over et 100Mbit netværk.

2: Du skal desværre have formaterede hardiske. Det er vidst noget om at det kan lade sig gøre uden at formatere med software raid, men det er ikke noget jeg har så meget forstand på, og det lyder jo også til du vil køre hardware raid.

3: AnyDVD er ganske fint til det formål.

4: Jeg vil så anbefale at du punger et par hundrede kr. mere ud på et grafikkort. 2400 er to generationer gammelt.

Som tillæg kan jeg så sige at den hardware du skal bruge i en server ikke behøves at være særlig kraftig. Gå efter svagt men strømbesparende hardware. Den skal jo alligevel ikke trække noget, men bare lagre dine filer.

Redigeret af Nagash - 13-September-2008 kl. 13:47
Til top
terkild Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-Oktober-2004
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 14:27
Nagash - Tak for svar.

havde nu tænkt mig at bruge 1gbit netværk, så er det jo ikke noget problem kan jeg høre - Ved du hvor mange mbit en bluray ca trækker ?

Hvilket grafikkort vil du så anbefale ? Vil ikke smide for mange penge efter et nyt grafikkort da det faktisk virker okay nu, men tænker at grafikkortet lidt er flaskehalsen i systemet nu.

Ville det være en fordel at bruge en synology disk station ? fx cs407 ?

eller kan du anbefale et "storage enclosure" som ikke koster helt vildt, ellers tænker jeg på at ombygge mit antec sonata III 500 så det kan tage mere end 4 diske.

Til top
Pyrotek Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-Oktober-2005
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 15:02

Ja jeg ville nu klart tage den løsning som jeg selv bruger Windows Home Server fra Microsoft.

Der behøver du ikke tænke på raid da den selv lager alt dobbelt så snart der er mere end 2 fysiske diske.

Den kan betjene 10 klienter og understøtter lige så mange harddiske du kan masse i den både ide s-ata usb firewire eller hvad du kan finde på.

Samtidig laver den back-up af samtlige dine pc'er en gang i døgnet hvis de er tændt dog kun pc-er med ntfs fil systemer.

Du kan lave remote tilgang via internet.

Alle 10 klienter kan have forskellige retighedder med hensyn til at skrive og læse på diskene så du kan jo lade dint mediecenter optage direkte til serveren.

Bruger den selv og synes det er et genialt stykke software.

min server:

Windows Home Server OEM
AMD Turion 64 MT 34
MSI K8MM3-V onboard VGA
1Gb Pc 3200 Kingston.
WD 500 Gb Ide
2stk. WD Caviar GP WD10EACS 1Tb.
Seasonic S12II 330W 80PLUS
Strømforbrug (220V)
32 Watt idle 55 watt load

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 16:17
Windows Home Server er en okay løsning, men den har desværre samme problem som hvis han skal sætte sine diske op i raid. Den vil nemlig have diskene formateret for at bruge dem.
Desuden synes jeg ikke dens funktioner er noget du ikke kan klare med en alm. XP/Vista installation på serveren. Det eneste der er lidt smart ved den, er at du fra en maskine kan køre backup og vedligeholdelse på alle husets computere, men det er altså ikke noget der ikke kan klares på andre måder.
Jeg selv har bare installeret XP på min server, og så installeret programmet RealVNC, som fungerer meget ligesom fjernskrivebord, det virker bare meget bedre.

Med hensyn til dit spørgsmål om synology 407 så er det også en god mulighed, som også trækker en del mindre strøm. Men du bliver nødt til at gøre op med dig selv om du får brug for mere end 4 HDD's? For så kan det jo give nogle problemer med den.

Mener at specs for Blu-ray foreskriver maks 36Mbit, så derfor er 100Mbit rigeligt, og som du siger så er det slet ikke et problem når du kører 1Gbit.

Hvis ellers dine film sagtens kan køre som du har det nu, så vil jeg da slet ikke anbefale dig at købe et nyt grafikkort. Så er der jo ikke et formål i at gøre det.

Redigeret af Nagash - 13-September-2008 kl. 16:25
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2008 kl. 16:43

angående grafikkort punkt 4.

med den cpu ydelse du har er der ingen grund til at overveje grafikkort med hardware acceleration. Dels er cpu ydelsen sammen et ordentligt software video codec rigeligt til at du kan afspille full hd video selv med lav cpu forbrug - dels er hardware acceleration af video gennem grafikkort stadig kun noget der virker med bestemte video afspillere og bestemte typer video - det er ikke sådan at fordi du sætter et sådant grafikkort i så vil alle typer videoer automatisk blive hardware accelereret af grafikkortet.

grafikkort med hardware acceleration er mere beregnet til løsninger hvor cpu ydelsen ikke er kraftig nok.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Herlev Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 05-Januar-2008
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2008 kl. 00:08
Hvis kun du vil have et sted at lagre dine medie filer, ville jeg vælge en NAS, ligesom den Synology cs407 du havde overvejet.

Hvis du derimod gerne vil have lidt flere funktioner (og flere harddiske) vil jeg anbefale at du overvejer Windows Home Server.
Med WHS, skal du blot købe en harddisk, samt al det andet hardware selvfølgelig , og installere WHS på denne. Når du så har sat WHS op, begynder du blot at smide indholdet fra én af dine hardiske over på WHS'en (over netværket, det tager lidt tid, men du har jo heldigvis 1Gbit lan), og når dette er gjort tager du før nævnte harddisk og sætter den i WHS'en hvor den vil blive formateret og tilføjet den såkaldte ,,Storage Pool''. Dette kan du så gentage med de andre harddiske. På denne måde kan du beholde alle dine filer, modsat RAID hvor du -såvidt jeg ved- bliver nødt til at formatere alle harddiske samtidig. Derudover kan du vælge først at slå redundans til når du har kopieret alle de gamle filer over.

Ydermere er det lettere at erstatte en defekt harddisk med WHS end RAID, da du blot går ind i konsollen og siger at du gerne vil koble den defekte harddisk fra, når den så siger at du kan koble den fra gør du det og sætter den nye harddisk i (og da det er sata porte er det bare at hotplugge dem ), dette er da unægteligt en del nemmere end at skulle ind og rode i BIOS.

Der har dog været visse kompatibilitets problemer mellem WHS og Windows 64bit (jeg ved ikke om de er blevet løst), men hvorfor du kører med Windows 64bit og 6GB ram, på et mediecenter forstår jeg ikke

Du kan selvfølgelig ligesom Nagash vælge at bruge Windows XP (eller Vista) og bruge en fjernskrivebordsløsning. Dette åbner også op for muligheden for at lave en ,,TV-Server'' (som klart er noget man skal overveje hvis man vil se TV på mere end en PC), men så bliver du nødt til at bruge RAID .

PS. ISO filer er udemærkede, men der alternativer som kan næsten det samme, men fylder mindre.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu