recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - port 5000 hos yousee kabel modem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketport 5000 hos yousee kabel modem

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 7246
Direkte link til dette indlæg Emne: port 5000 hos yousee kabel modem
    Sendt: 22-September-2008 kl. 13:07

Er der nogen der ved om port 5000 er åben ved yousee kabel bredbånd ( via kabel TV ) ?

Skal bruges sammen med min synology  så musikken og andre ting kan klares ude fra.

På min adsl linje virkede det fint   men jeg kan ikke kalde port 5000  via kabel tv  port 80 er åben !

Mvh Hans

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2008 kl. 13:08
der bruges et WebSTAR EPC2203  modem
Til top
ZCMI Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-Januar-2006
Sted: Denmark
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2008 kl. 20:59
Har du fundet en løsning?
Jeg har forwardet alt i min router til min Synology - men uden held.
Ftp serveren virker ind iml - det er lidt periodisk. Men jeg mangler at kunne komme på admin delen udefra.
Samsung LE40F86BDX
HTPC: Intel E6550, 2gb ram, 2,5" SATA 5400 (Schhh) HDMI ud
Onkyo TX-SR607
QLN 600 series surround
(Media)server; Synology CS406
Heavy Metal Blog
Til top
Sjadde Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 21-Februar-2009
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2009 kl. 14:27

Har lige talt med Yousee da jeg købt en Synology 108j i går og gerne ville kunne tilgå den udefra.

Svaret var at port 5000 er blokeret hos dem, og det kan der dersværre ikke ændres på.

Nogen der har et forslag til hvordan man kommer ud om det? Jeg har fundet ud af at jeg f.eks. kan bruge https://navn.dyndns.org:5001 - men det er ikke helt optimalt imo.

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2009 kl. 14:31

Jeg har løst det i min router ved at forwarde et endet port nummer til port 5000 internt det virker på min synology.

Hvorfor den er lukket   forstår jeg ikke

Redigeret af hansie - 21-Februar-2009 kl. 14:49
Til top
suldrup Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 202
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2009 kl. 08:41
Husk I også kan enable HTTPS så I kan få en krypteret forbindelse. Det gøres under Network Services/Web Services, i så fald er det på adressen httpss://synologyadresse:5001
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af Sjadde Sjadde skrev:

Har lige talt med Yousee da jeg købt en Synology 108j i går og gerne ville kunne tilgå den udefra.

Svaret var at port 5000 er blokeret hos dem, og det kan der dersværre ikke ændres på.

Nogen der har et forslag til hvordan man kommer ud om det? Jeg har fundet ud af at jeg f.eks. kan bruge https://navn.dyndns.org:5001 - men det er ikke helt optimalt imo.

Hmm, kan du ikke få Yousee til at sende det til dig på skrift, for den vil jeg meget gerne se.
Mig bekendt har Yousee ikke lukket for nogen porte, (eller rettere) det havde de ikke dengang jeg brugte dem. TDC derimod, de lukker for port 25 og 138 (mener jeg det er). Port 25 er for at undgå spam, siger de. 138 er for at din maskine ikke skal stå og præsentere sig på nettet.

Det er første gang jeg høre om en Inet udbyder som lukker for port 5000. Det giver slet ingen mening at lukke for netop den port, da den ikke er bundet af en specifik protokol.  

Og generelt set, så bør de slet ikke lukke nogen overhovedet. Det er manglende viden og information der gør, at man som Inet udbyder vælger at lukke porte for sine kunder. Eksempelvis kan Spam mail bekæmpes uhyre effektivt på andre måder end at lukke port 25. Samtidig giver det visse virkelig upraktiske problemer med en lukket port 25. f.eks er det ikke så nemt at drive sin egen mailserver efterfølgende og sætte den op til at bekæmpe spam på en langt mere effektiv måde, end hidtil set.
Sidst så mener jeg rent faktisk, at enhver må stå til ansvar for sin handling. Uvidenhed omkring brugen af internettet og ikke mindst beskyttelse er for mange en alt for nem undskyldning. 

Hvis de endelig lukker porte, så bør de oplyse det meget specifikt INDEN bestilling. TDC oplyser det først EFTER bestilling.

Men port 5000, den tror jeg ikke på. Det giver ingen mening at lukke den. Så kan de lige så godt lukke alle de andre også.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 13:21

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Mig bekendt har Yousee ikke lukket for nogen porte, (eller rettere) det havde de ikke dengang jeg brugte dem. TDC derimod, de lukker for port 25 og 138 (mener jeg det er). Port 25 er for at undgå spam, siger de. 138 er for at din maskine ikke skal stå og præsentere sig på nettet.

Jeg checkede min TDC (Telmore) ADSL i week-end'en. TDCs routere droper indgående pakker til port 25 (SMTP) og 119 (NTTP). Alle andre porte, incl. Netbios/Blaster portene 138-139 og port 5000 er åben for indgående trafik. Derudover blokerer TDC for udgående trafik til destination port 25, medmindre det er en server i TDCs eget net (som smtp.tele.dk), af hensyn til spam som du skriver.

Min egen router sender et TCP RESET så porten vil fremstå som CLOSED i en port scan, mens de porte som TDC blokerer vil fremstå som STEALTH i firewall marketing newspeak (fordi routeren bare dropper pakken). Derfor kan jeg nemt se forskel.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er første gang jeg høre om en Inet udbyder som lukker for port 5000. Det giver slet ingen mening at lukke for netop den port, da den ikke er bundet af en specifik protokol.  

Port 5000 er dedikereret til UPnP, se her. Jeg synes ligesom dig at det er noget pjat at blokere det (folk må sgu lære at tænke sig om...), men på den anden siden kan jeg ikke forestille mig at der skulle være nogen som har lyst til at dele deres UPnP enheder med omverdenen (og APG).

Personligt bryder jeg mig ikke om UPnP ideen (jeg vil sgu ikke lade M$ software konfigurere min router!!), så det er ikke noget som kører på min OpenWrt router.

Redigeret af JesperLund - 23-Februar-2009 kl. 13:22
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg checkede min TDC (Telmore) ADSL i week-end'en. TDCs routere droper indgående pakker til port 25 (SMTP) og 119 (NTTP). Alle andre porte, incl. Netbios/Blaster portene 138-139 og port 5000 er åben for indgående trafik. Derudover blokerer TDC for udgående trafik til destination port 25, medmindre det er en server i TDCs eget net (som smtp.tele.dk), af hensyn til spam som du skriver.

Ahh, det kan godt være det er 119. Det er så længe siden jeg rodede med det (og sloges af flere omgange med TDC for at få dem til at åbne port 25, da jeg har min egen mailserver).

Port 5000 er dedikereret til UPnP, se her

Hmm er du sikker på det? Jeg har ikke undersøgt det nærmere, men jeg synes da der er andre programmer der bruger den port, mener VNC bruger den som standard.

Jeg synes ligesom dig at det er noget pjat at blokere det (folk må sgu lære at tænke sig om...), men på den anden siden kan jeg ikke forestille mig at der skulle være nogen som har lyst til at dele deres UPnP enheder med omverdenen (og APG).

Nej, synes heller ikke UPNP høre til på WAN siden. Det er en LAN ting, efter mine principper. Ikke så meget pga. copyright osv. men mere fordi at jeg ikke kan se det funger alligevel, når du suser fra et lokalt ip til et eksternt ip. Men jeg har ikke studeret protokollen så meget, så jeg skal ikke kunne sige det. Det giver bare ikke umiddelbart nogen mening, synes jeg.

Personligt bryder jeg mig ikke om UPnP ideen (jeg vil sgu ikke lade M$ software konfigurere min router!!), så det er ikke noget som kører på min OpenWrt router.

Heller ikke hos mig. Jeg mener jeg har det aktiveret i een af mine routere, men ikke i min firewall (ekstern firewall). Så ud kommer det aldrig. Og det er som sådan slet ikke noget jeg bruger. Jeg vil helst selv sætte det hele op.

Men jeg kan godt se det smart i, at hr og fru forbruger bare kan aktivere det, og så vil alle UPNP enheder kunne snakke sammen. Problemet er bare, at de lærer ikke ret meget af det. Og tendens er forkert. Det svare lidt til at sige, at man lærer at køre bil ved at bruge autopilot. Det virker desværre bare modsat.

Til top
csscss Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-Maj-2009
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2009 kl. 12:47
Jeg har netop testet både port 5000 og port 5001 på min yousee forbindelse til min synology 207+ boks. Jeg har IKKE kunnet tilgå boksen udefra ved at forwarde port 5000. Ved at ændre opsætningen i routeren sådan at public port er 5001 og local på er 5000, virker det uden problermer.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu