Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
kaizer
Guld medlem
Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2369
|
Emne: Større lærred = ringere billede?! Sendt: 28-September-2008 kl. 01:42 |
Jeg planlægger at udskifte mit 68" lærred med et nyt i størrelsen 90 - 100".
Så vidt jeg kan regne ud er det mere end en fordobling af arealet (ved 100"), og jeg frygter nu at billedet vil blive markant ringere i forhold til det jeg er vant til. Pixels vil blive størrer og lysstyrken skal fordeles over et større areal.
Er der noget jeg skal være klar over når jeg installerer lærred og Z5'eren i det nye hjem?! Måske noget med, at jeg skal passe på ikke at bruge for meget zoom eller lign.?!
|
 |
Supergris
Guld medlem
Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1485
|
Sendt: 28-September-2008 kl. 03:48 |
En Z5 kan sagtens bære et 100 " billede uden at miste kvaliteten i billedet, bare du sørger for, at der er rimeligt mørkelagt!!!
|
 |
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 28-September-2008 kl. 09:58 |
kaizer skrev:
Jeg planlægger at udskifte mit 68" lærred med et nyt i størrelsen 90 - 100".
Så vidt jeg kan regne ud er det mere end en fordobling af arealet (ved 100"), og jeg frygter nu at billedet vil blive markant ringere i forhold til det jeg er vant til. Pixels vil blive størrer og lysstyrken skal fordeles over et større areal.
Er der noget jeg skal være klar over når jeg installerer lærred og Z5'eren i det nye hjem?! Måske noget med, at jeg skal passe på ikke at bruge for meget zoom eller lign.?!
|
hvis du beholder det samme afstandsforhold som med det gamle lærred vil skarpheden være den samme.men minre lys
men selv om at du har det samme størrelses forhold vil det større lærred give dig en mere bio oplevelse når du ser film.
|
 |
kaizer
Guld medlem
|
Sendt: 28-September-2008 kl. 11:06 |
Der vil være rimeligt mørklagt, da jeg kun ser film efter mørkets frembrud. Jeg har ikke deciderede mørklægningsgardiner; så det bliver bare persienner eller gardiner.
Afstanden fra projektor til lærred vil være ca. som jeg har det nu. Siddeafstanden vil også være omtrent uændret. Jeg vil vel miste lidt af skarpheden, da pixels vil blive større...
Det er også for at få en mere biografagtig oplevelse jeg vil have et større lærred. Jeg har bare ikke plads til mere end 68" hvor jeg bor nu; derfor denne størrelse.
Redigeret af kaizer - 28-September-2008 kl. 11:07
|
 |
musicus
Guld medlem
Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
|
Sendt: 28-September-2008 kl. 12:49 |
kaizer skrev:
Jeg vil vel miste lidt af skarpheden, da pixels vil blive større...
|
Ved visning af alm. DVD-film, måske.
Ved HighDef-visning (f.eks. Blu-ray) tvivler jeg dog på at det vil ha' nogen større betydning.
Redigeret af musicus - 28-September-2008 kl. 12:50
|
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
 |
kaizer
Guld medlem
|
Sendt: 28-September-2008 kl. 13:51 |
musicus skrev:
kaizer skrev:
|
Ved HighDef-visning (f.eks. Blu-ray) tvivler jeg dog på at det vil ha' nogen større betydning.
|
Hvorfor vil der være forskel mellem sd dvd og high def?! Z5'eren smider jo 1280 x 720 lige meget hvad.
Ja, der bliver selvfølgelig skaleret lidt ved sd dvd, men vil det være meget tydeligt?!
|
 |
Susperia
Guld medlem
Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Point: 708
|
Sendt: 28-September-2008 kl. 15:26 |
Jeg har selv et 108" til min Z5, Og jeg synes billedet ser godt ud stadig.
Men ja det ser jo selvfølgelig lidt bedre ud i mindre størrelse, men ville ikke selv gå under de 100". Så du bliver nok ikke skuffet.
|
 |
kaizer
Guld medlem
|
Sendt: 28-September-2008 kl. 16:46 |
OK. Tak for svar.
Så er der lige om det skal være et hvidt eller et gråt lærred.
Jeg har pt. et mat hvidt med 1,1 i Gain. Er det bedre med et gråt med lavere Gain?! Jeg ved, det giver bedre farver og højere kontrast, men om det vil være bedre for mig, er jeg meget i tvivl om.
|
 |
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 28-September-2008 kl. 16:49 |
Man kan også sige at forskellen mellem DVD og Blu-ray bliver større, ved
at bruge et større lærred, til Blu-ray fordel
|
 |
bruger udmeldt 5
--
Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
|
Sendt: 28-September-2008 kl. 17:19 |
kaizer skrev:
musicus skrev:
kaizer skrev:
|
|
Hvorfor vil der være forskel mellem sd dvd og high def?! Z5'eren smider jo 1280 x 720 lige meget hvad.
Ja, der bliver selvfølgelig skaleret lidt ved sd dvd, men vil det være meget tydeligt?!
|
jeg har ca. 4.5 mtr mellem projektor og lærred, ca. 90".. og jeg kan godt se forskel på dvd og hddvd... og når man ser Sat programmer med dvb-s og dvb-s2(hd).. BD ser stadig lige godt ud, og med dvd, der kan man altså godt se den har lidt størrere pixels..

|
 |
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 01-Oktober-2008 kl. 07:26 |
kaizer skrev:
OK. Tak for svar.
Så er der lige om det skal være et hvidt eller et gråt lærred.
Jeg har pt. et mat hvidt med 1,1 i Gain. Er det bedre med et gråt med lavere Gain?! Jeg ved, det giver bedre farver og højere kontrast, men om det vil være bedre for mig, er jeg meget i tvivl om.
|
til den projektor vil jeg gå efter så meget lys som overhovedet muligt.dvs at du skal beholde det hvide lærred.jeg har selv haft z5 og der er ikke ret meget lys at gøre med.du skal være opmærksom på at side vægge,specielt hvide vil udvaske billedet.især vis væggen er tæt på lærredet
|
 |