recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny receiver - gamle højtalere!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy receiver - gamle højtalere!

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny receiver - gamle højtalere!
    Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 03:09

Halløj herinde,

Nu er jeg lige på grænsen til at komme med på HD-bølgen. Men inden jeg tager det sidste spring, har jeg lige nogle spørgsmål som jeg håber i vil være behjælpelige med.

Jeg har besluttet mig for at købe en Onkyo 606, idet jeg finder prisen passende til mit budget. Samtidig har jeg ladet mig fortælle, at den til prisen, er spækket med features jeg vil nyde godt af i min fortsatte vandren i HD-junglen. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg ikke er så velbevandret i hele jargonen omkring HIFI og lyd, er bestemt ingen feinsmecker, men vil stadig gerne have høj kvalitet. Man kan trods alt høre forsked på et plastic-anlæg og så et kvalitetsanlæg, som så vidt muligt kan/er fremtidssikres.

Min nuværende plan er sådan her; jeg køber en Onkyo 606 billigt fra Tyskland. Køber nogle standard højtalerkabler i Hifiklubben og kobler det til mine gamle konfirmations højtalere, de gamle Jamo Classic 8.
Dette system kører jeg så indtil jeg får sparet op til et par 'luksus' front og en super center. Senere kan jeg så bygge surround på, det er dog vigtigt for mig at stereodelen er iorden først og fremmest. Skal bruges til lige dele musik / film.

Vil jeg kunne bruge disse gamle Jamo Classic 8, til den nye Onkyo 606? Er der eventuelt noget jeg skal være opmærksom på..?

Jeg er vild med B&Ws højtalere, men min tvivl går på om hvorvidt de lidt større højtalermodeller overhovedet vil kunne trækkes på en Onkyo 606. Jeg har haft kig på B&W DM683 og på B&W CM7. Og især CM7 faldt i min smag. Vil disse kunne trækkes på 606'eren når der ikke er preout til forstærker?

Som vi bor nu, vil alle store systemer alligevel være overkill eftersom vi bor på hvad der svarer til et par frimærkers plads. Men planen er at receiveren og de fremtidige højtalere holder længe nok til at vi flytter i hus og altså mere plads. Er det realistisk med en 606'er?

I må endelig spørge hvis i har nogle spørgsmål. Jeg er som sagt tidligere ikke helt så skarp til det her. Vil samtidig beklage hvis mit indlæg er ét ud af tusind. Jeg lavede en søgning og jeg synes ikke at jeg fandt nogen der omhandlede mit problem.

Af øvrige tilslutninger har jeg en PS3 til DVD + BD. TV får jeg gennem TDC TV (de få gange der er noget man overhovedet gider se!). Begge kører selvfølgelig via HDMI.

Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 11:46
.. var mit indlæg for langt?
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 13:57

svarene på dine spørgsmål er:

nej

og

ja

Crown - there is no substitute.
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 14:20

Kim Olsen - Undskyld mig, men hvad er det i grunden for et svar? Jeg spørger jo netop fordi at jeg er i tvivl om nogle ting.

Jeg forstår ikke helt. For det første så spørger jeg om mere end to ting, så jeg bliver nødt til at gætte mig til hvilket spørgsmål dine "nej og ja" egentligt hører til. Hvilket så i teorien bringer mig frem til udgangspunktet eftersom der selvfølgelig var en grund til at jeg spurgte i første omgang.

Som jeg læser dine svar, så mener du altså at jeg IKKE kan bruge Jamo Classic 8, med en Onkyo 606 receiver. Dit andet svar; "ja", forbinder jeg med spørgsmålet om hvorvidt en Onkyo 606 vil kunne trække fx B&W's CM7 uden problemer. Du siger altså at der ikke vil være nogen problemer, men grunden til at jeg spørger var at jeg netop havde hørt rygter om det modsatte og derfor blev i tvivl.

En lille uddybning af svarene ville måske give mere end bare to ord som svar.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af bony bony skrev:

Halløj herinde,

Vil jeg kunne bruge disse gamle Jamo Classic 8, til den nye Onkyo 606? Er der eventuelt noget jeg skal være opmærksom på..?

Hertil svarede jeg ja. der er intet teknisk til hinder for denne løsning

Oprindeligt skrevet af bony bony skrev:

Som vi bor nu, vil alle store systemer alligevel være overkill eftersom vi bor på hvad der svarer til et par frimærkers plads. Men planen er at receiveren og de fremtidige højtalere holder længe nok til at vi flytter i hus og altså mere plads. Er det realistisk med en 606'er?

Som jeg læser dit spørgsmål, vil du have et større setup til den større stue, evt, med de B&W højttalere du før nævner. hertil er svaret nej pga den øgede forstærkning der er nødvendig.

Jeg undlod at svare på dit B&W spørgsmål idet der er en række variable der ikke nævnes, eks rumstørrelse, og hvor højt du vil spille, men hvis det du reelt vil vide er om din 606 kan trække et sæt eks. 683 optimalt er svaret nej.

Jo flere oplysinger du kan komme med om arbejdsbetingelser for systemet, jo nemmere er det at give et korrekt svar

Til top
zirio Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 878
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 16:39
Velkommen til HD-junglen, når du engang kommer dertil

Du vil sagtens kunne bruge Dine Jamoer, hvis du anskaffer dig en Onkyo 606.

1. Jeg vil anbefale dig, at kigge på nogle højtalerkabler, som ikke det billigeste af det billigeste. Min erfaring viser tydeligt, at højtalerkabler gør en forskel, så jeg vil klart anbefale at du ikke nøjes med kabler til "2 øre/m".

2. Onkyo vil sagtens kunne trække dem, og du vil få rigtig god lyd af dem. Men jeg tror (desværre) ikke, at de kan duellere hele vejen. 683 er en ekstrem strømkrævende højtaler, så hvis du giver den, undskyld udtrykket (fuld smader) så kan det godt ske, at receiveren stå af.
Men før du bliver urolig, så skal du også skrue meget op, og det skal nok være over en længere periode. Så jeg kan varmt anbefale Onkyoen, til dit brug.

Du vil sagtens kunne bruge Onkyoen, når du engang flytter.

Du kan tilslutte alle dine komponenter til Onkyo, også bruge HDMI-out (I Onkyoen) til TV'et

/Zirio
CineZirio
Elac, Veldyne, Onkyo, Panasonic, Custom Cables, Nordost, Supra

Redigeret af zirio - 05-Oktober-2008 kl. 16:43
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2008 kl. 22:14

Tak for svarene.

Her til aften havde jeg en samtale med min kæreste om hvordan og hvorledes. Hun mindede mig imidlertid om en faktor jeg endnu ikke selv havde tænkt over. Sagen er at vi bor i lejet hus nu, med meget lille stue. Vores fremtidige plan er desuden at flytte i lejlighed indenfor det næste års tid, og så vil der teoretisk set ikke være nogen grund til at købe receiver, alt efter at kunne give den gas og spille super-højt. Om man vil det eller ej, så bliver det bare ikke realistisk. Desværre.

Økonomien taget i betragtning, så går der højst sandsynligt et godt stykke tid før at der bliver råd til højtalere i den prisklasse/kvalitetsklasse som vi ønsker os. Derfor skal mine Jamo holde så lang tid som muligt, og om jeg vil det eller ej, så har jeg garanteret forelsket mig hundrede gange i nye højtalere til den tid. Så et eller andet sted er B&W's højtalermodeller kun drømme lige pt. Om de er aktuelle til den tid, må hifi-guderne vide. :)

Jeg vælger Onkyo 606, da den tiltaler mig mest rent prismæssigt kontra specifikationer. Håber på at Jamoerne kan give mit et fornuftigt stereo indtil økonomien er til tanden bedre og så vil jeg undgå at købe alt for billige kabler.

Angående dette; er der så nogen der har nogle eventuelle forslag til kabler? Jeg ved ikke rigtigt hvor meget jeg er interesseret i at give for kabler, da jeg ikke rigtigt har noget at referere til, men er 20,-/meteren for billigt eller vil det passe fint til mit forbrug? Mener jeg havde set nogen i Hi-fi klubben til den pris nemlig.

Jeg takker mange gange for hjælpen. :)

Redigeret af bony - 05-Oktober-2008 kl. 22:16
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2008 kl. 00:30

hvis du kan få fat i det, så vil jeg anbefale noget fra monacor/moagami, 6 kvadrat kabel. det sælges i hele ruller, hvilket bringer prisen ned på 40 kr meteren. jeg har endnu ikke hørt et hifi kabel, uanset pris, der var på niveau med dette.

Det er for øvrigt et fornuftigt resonement ikke at bruge penge på noget der alligevel ikke kan udnyttes, på samme måde som man kun bliver utilfreds hvis man har råd til et dyrt anlæg, men ingen mulighed for akkustikforbedringer. så hellere vente til man har muligheden for det gennemførte.

Redigeret af kim olsen - 06-Oktober-2008 kl. 00:34
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2008 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

hvis du kan få fat i det, så vil
jeg anbefale noget fra monacor/moagami, 6 kvadrat kabel.
det sælges i hele ruller, hvilket bringer prisen ned på
40 kr meteren. jeg har endnu ikke hørt et hifi kabel,
uanset pris, der var på niveau med dette.

Jeg har desværre ikke kunnet finde nogle kabler i det
mærke. Er der nogen der har en anbefaling fra en butik
hvorfra det måske ikke kræver det helt vilde at skulle
bestille hjem (eller købe IRL)? Hi-fi Klubben, Av-cables
etc. :)

Citér

Det er for øvrigt et fornuftigt resonement
ikke at bruge penge på noget der alligevel ikke kan
udnyttes, på samme måde som man kun bliver utilfreds
hvis man har råd til et dyrt anlæg, men ingen mulighed
for akkustikforbedringer. så hellere vente til man har
muligheden for det gennemførte.

Lige præcis. Vores plan om huskøb, og derved meget mere
plads til anlæg, ligger omkring 8-10 år ude i fremtiden.
Så jeg tror nu nok at jeg bliver tilfreds med den Onkyo
606 det næste lange stykke tid. :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2008 kl. 17:31
www.monacor.dk  de har en forhandler liste.
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 21:12

Tak Kim.

Er der nogen andre forslag end lige netop de Monacor kabler?

De Jamo Classic 8 højtalere jeg har tænkt mig at bruge i starten har 2 x 2 højtalerindgange på hver. Det regner jeg med betyder at de er lavet til at kunne bi-wires. Skal jeg købe bi-wire kabler istedet for singlewire og vil jeg vinde noget bedre lyd ved dette..?

En anden ting er plugs. Vil jeg forbedre lyden ved at bruge fx bananplugs på både højtalere og receiver? Det bliver jo noget af en udskrivning efterhånden. :)

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2008 kl. 00:14

bi wire kan gøres med med et ekstra stykke lille kabel. der kan være noget at hente på biwire på ren stereo, men ikke altid.

plugs mv. kan per definetion ikke forbedre lyden (medmindre terminaler er defekte), men gør livet en del lettere. men de kan øge kontakten, og det giver "bedre lyd".

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu