recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Shuttle opbygning + TV-kort
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketShuttle opbygning + TV-kort

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lemond Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Emne: Shuttle opbygning + TV-kort
    Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 15:52

Hej Recordere

Jeg overvejer at bygge et mediacenter ud fra en Shuttle barebone. Jeg vil gerne høre noget om hvad der kræves for at få det til at køre?

Er det ”bare” at sætte processor, RAM og harddisk i ,og så kan den startes op? Kan Windows ”bare” installeres fra CD/DVD drevet eller måske endda fra en ekstern harddisk i USB porten?

Hvad opnår man med et TV-kort? Er det at man kan optage TV på harddisken? Og evt. sende digitalt signal videre til fjernsynet via HDMI? For billeder og film gemt på harddisken vises vel på fjernsynet via grafikkortet?

Kan et TV-kort give lige så godt digitalt signal som en YouSee boks?

Den skal primært bruges som musik og billed jukebox, internet og radio, ikke til spil. Men hvis den også kan optage TV, så vil det jo være helt fint.

På forhånd tak for svar!

Til top
Pizzabager Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 16:26

En DVB-C tuner, som f.eks FloppyDTV, kan giver næsten lige så godt billed som yousee boksen, måske -5%. det burde egentlig være det samme, men codec og lign, kan give lidt forskel.

alt efter hvad bundkort der sidder i den shuttle, så er det bare Cpu, ram, harddisk,cd/dvd/bd drev og muligvis grafikkort, alt efter om det er på bundkortet.

Tvkortene i min HTPC, bruges istedet for yousee boks, jeg har 2 stk, så jeg kan optage og se samtidig, bruger ikke tv'ets tuner overhoved..

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 16:28

Med hensyn til opsætningen af Shuttle er det rigtigt, bare isæt Ram, CPU, Harddisk og evt diskdrev og du er good-to-go. Det kræver selvfølgeligt at du har en skive med windows på som du kan installere fra, men så er det også rimeligt lige til.

Med hensyn til TV-tuner. Jeg kan ikke snakke sammenligninger med Yousee boks, da jeg ikke ejer sidstnævnte, men kan da sige at digitalt tv kan se skidegodt ud på en HTPC. Det kræver så en DVB-C tuner, som alt efter mærke koster et sted mellem 1000 og 1800, inkl CA-modul. Bruger selv et FloppyDTV og er godt tilfreds.

Tv-tuneren er kun nødvendig hvis du har planer om at se eller optage tv via computeren. Skal du bare se billeder, DVD eller lignende, så er det rigtigt at dette bare kører gennem grafikkkortet.

Husk at finde den "rigtige" version af Windows. Hvis du vil bruge Windows Media Center, skal du have fat i en af de versioner hvor dette er med. Gå efter Vista, da der mangler en hel del til XP i forhold til undertekster og lignende. Hvis du vil have undertekster og HD til at virke, skal du ud i nogle mere eller mindre avancerede hacks, læs lidt her på forummet for folks erfaringer med dette.

Jeg bruger selv MediaPortal, som ikke er helt så stabilt og lidt mere omstændigt at sætte op, men til gengæld virker både undertekster og HD-kanaler uden problemer.

God fornøjelse med det. Det bliver en både tidskrævende og dyr hobby hvis man går rigtigt meget op i det, men det kan også være skideskægt hvis man godt kan lide at rode med computere.

[Edit]Arh, Pizzabager beat me to it...

Redigeret af jonaskp - 08-Oktober-2008 kl. 16:29
Til top
Lemond Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-September-2008
Sted: Denmark
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 22:49

Mange tak for svar og også tak for opfordringen til at gå i gang med det, jeg tror også det bliver sjovt at lave det. Jeg har først fået læst svarene her til aften, men jeg må sige at I svarer hurtigt, og at der måske ligefrem er konkurrence om at svare hurtigst tyder jo på at det er et rigtig godt forum.

For lige at uddybe det med at installere Windows. Det er lidt tid siden at jeg har rodet med sådan noget, og dengang skulle der jo først installeres DOS osv. Men i dag er harddisken nok allerede formatteret når man køber den, og så man kan installere Windows ved bare at sætte en skive i drevet eller hvordan er det?

Nu er jeg blevet lidt klogere på TV-kortene. Det kan dog godt være, at jeg vil starte med et analogt TV-kort, da jeg kan læse herinde at det kan være lidt mere besværligt at få det digitale til at virke (så måske hellere bruge en YouSee boks til digitale optagelser af film og ellers optage musikvideoer og serier på mediacentret). Kan I anbefale et "fornuftigt" analogt kort og hvad koster det?

Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2008 kl. 23:20
Har selv et analogt Hauppauge PVR500 som efterhånden er
en del år gammelt men var toppen af poppen af da jeg
købte det. Siden hen har jeg læst om at VistaViews Saber