recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Knudsens stuealter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKnudsens stuealter

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
LarsKnudsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Juli-2006
Status: Offline
Point: 153
Direkte link til dette indlæg Emne: Knudsens stuealter
    Sendt: 18-Oktober-2008 kl. 03:23
Efter jeg hoppede på Harbosounds nyligt afsluttede fælleskøb, og jeg kan mærke det har tændt en hifi djævel inde i mig, hvorfor jeg vil dokumentere udviklingen af min hjemmebio til offentlig skue her.

Først og fremmest vil jeg give en stor ros til Harbosound - han har været utrolig behjælpelig og meget tålmodig overfor mig gennem hele mit forløb med fælleskøbet og en efterfølgende reparation af forstærkeren (af en medfølgende defekt). Begge tomler ryger op for Harbosounds service, hvis lige jeg aldrig har oplevet før :)

Mit setup består af en ældre LG lb1r 32" skærm, Onkyo TX-SR706, Harbosat 10 + Harbosub 10, 5.1 surround sæt, Zaptor boks, Wii, en vhs-afspiller og en bambusdvd der står til snarlig udskiftelse.
Recieveren er pt. mit stolteste eje i samlingen - den virker helt malplaceret midt i alt midt billige udstyr ;) Jeg har svært ved at bedømme hvor god eller dårlig recieveren er, siden det er min første, men den lever bestemt op til forventningerne (udover jeg ikke kan programmere fjernbetjeningen til min zaptor ). Den bliver pænt varm under brug, også når den er ude af de trange kår jeg har placeret den i - jeg planlægger dog at placere et par blæsere på bagvæggen bag Onkyoen for at øge airflowet og køle den en smule. Jeg kan ikke undgå at være lidt nervøs for den varmeudvikling nemlig.
Højtalerne spiller egentlig som forventet, bestemt ikke biograf kvalitet, men godt udgangspunkt. De har ingen problemer med at spille stuen (og resten af lejligheden) op, men ved lave frekvenser er de svage. Dette er ikke særlig tydeligt ved film, men rock og techno kan godt føles en smule tamt. Jeg planlægger at kompensere for dette ved at erstatte fronterne med nogle højtalere med lidt mere gods i - men det bliver dog først en gang ude i fremtiden. Til den tid vil mine harbosat fronter formegentlig blive brugt til at udbygge systemet til 7.1.
Skærmen kan køre 720p som den højeste opløsning (1080i er også en mulighed, men jeg foretrækker det progressive billede) hvorfor jeg ikke har vildt travlt med at opgradere til bluray.

Systemet bliver primært brugt til tv og film, men siden anskaffelsen er jeg begyndt at lytte meget mere musik. Særligt musikafspilning føler jeg ikke min nuværende dvd-afspiller håndterer særlig godt, hvorfor den står til udskiftning meget snart :) Herudover opdagede jeg (har aldrig kigget før) at min nuværende dvd-afspiller kun har stereo-output, hvilket virker lidt tumpet når jeg lige har investeret i surround...

Strømforbrug for de enkelte komponenter vil blive opdateret i løbet af weekenden (har lånt en elmåler fra elsparefonden, tænkte at elforbruget for nogle af enhederne muligvis ville interessere nogle), sammen med billeder af setuppet.

Setuppet før tv-møblet ankom - ikke noget der var populært hos damen ;)

Så kom tv-møblet - hvilke straks understreger hvor meget jeg mangler at få skærmen op på den store tomme væg. Det er ikke sikkert subben blive hvor den er på billedet, skal teste andre positioner ud i løbet af weekenden. Jeg er blevet meget glad for højtalerne uden stof foran, hvilket også fremgår af billedet. Læg mærke til at volumelyset ikke er tændt på Onkyoen - det var en medfødt defekt på maskinen som er blevet repareret efter billedet blev taget.

Planlagte udvidelser i den nærmeste fremtid:
Luftkøling til Onkyo
Bluetooth modtager
Arm til fjernsyn (så jeg kan glo fjernsyn fra spisebordet)
Ny dvd afspiller med surround udgange (evt hdmi?)

Senere udvidelser
Bluray afspiller (med understøttelse for BD-LIVE, dvd og cd )
Ny skærm (1080p, indbygget digital tuner, harddisk kanske)
Et par gulv fronthøjtalere (opgradering til 7.1 system)

Kommentarer, forslag, ris og ros værdsættes :)

Redigeret af LarsKnudsen - 23-Juli-2009 kl. 04:39
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2008 kl. 11:12

Oprindeligt skrevet af LarsKnudsen LarsKnudsen skrev:

Skærmen kan køre 720p som den højeste opløsning (1080i er også en mulighed, men jeg foretrækker det progressive billede) hvorfor jeg ikke har vildt travlt med at opgradere til bluray.

Jeg havde selv en skærm med et 720p panel (billig kina model fra Bilka) da jeg først startede med Blu-ray. På trods af dette var Bluray stadig en kraftig kvalitets forbedring fremfor DVD'er.

Jeg har selv beskrevet "min historie" i dette forum som startede med en PS3. Derfra fik jeg smag for bedre kvalitet - Derfra købte jeg en ordenlig receiver. Det gav mig mere valgfrihed i stik indgange. Det betød alle mine enheder kunne kobles til med de bedst mulige stik indgange (ikke nødvendigvis dyre kabler) og det betød et helt utroligt kvalitets løft. Derfra tog det hurtigt fart - pas på.. Du er ude på en udvikling som kan blive meget dyr

Systemet bliver primært brugt til tv og film, men siden anskaffelsen er jeg begyndt at lytte meget mere musik. Særligt musikafspilning føler jeg ikke min nuværende dvd-afspiller håndterer særlig godt, hvorfor den står til udskiftning meget snart :) Herudover opdagede jeg (har aldrig kigget før) at min nuværende dvd-afspiller kun har stereo-output, hvilket virker lidt tumpet når jeg lige har investeret i surround...

Har den virkeligt ikke en optisk udgang? (Findes sådan noget?)

Hvis du alligevel skal ud og købe en rimelig afspiller - Hvad så med at overveje en PS3? Med sådan en får du en god multifunktions maskine som er okay til DVD'er (I mit setup er den kun overgået af min Toshiba HD-DVD afspiller) og den giver dig samtidig muligheden for Blu-ray.

Redigeret af hedberg - 18-Oktober-2008 kl. 11:14
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 04:03
Jeg har slet ikke haft en ps3 i søgeren, nok primært fordi jeg ikke har tænkt på den som medieafspiller, men som spillemaskine. Min Wii opfylder nemlig snildt mit spilbehov ;)
Men jeg kender nogle stykker der har en ps3, vil da prøve at se om jeg kan låne en hjem, for at vurdere om der skal investeres i sådan en. Så vidt jeg har hørt er det også muligt at opgradere bluray profilen på ps3'eren?

Skal lige se efter optisk udgang når jeg kommer hjem, men jeg tror det er urealistisk. Det er en 200 kroners United DVD med 4 år på bagen.

Subben er også blevet flyttet nu, til en plads ved siden af sofaen. Når den står her oplever jeg meget mere bas, så der har nok været noget destruktiv interferens i ved den tidligere placering. Den har efterladt et hul ved siden af tv-møblet, hvor der bare flyder kabler nu, så jeg skal igang med at finde nogle kabelskinner frem, så det kan se ordentligt ud.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 10:47

Jeg har slet ikke haft en ps3 i søgeren, nok primært fordi jeg ikke har tænkt på den som medieafspiller, men som spillemaskine. Min Wii opfylder nemlig snildt mit spilbehov ;)

Hvis du har kunne leve med en Denver til 200 kr, så er jeg sikker på at du vil opleve PS3'ens DVD afspilning som værende klasser bedre. Men PS3'en kan også håndtere et par andre formater. Nogle af de mest interessante er selvf. Blu-ray, AVCHD, DivX (nogle af dem ihvertfald) og den understøtter også noget stream. På et tidspunkt skulle der også blive mulighed for at leje film, så efterhånden er det vel mere en media maskine end en egentligt spille konsol.

En ting man dog godt kan savne nogle gange er displayet når man afspiller CD'ere.

Men jeg kender nogle stykker der har en ps3, vil da prøve at se om jeg kan låne en hjem, for at vurdere om der skal investeres i sådan en. Så vidt jeg har hørt er det også muligt at opgradere bluray profilen på ps3'eren?

PS3 er en af de bedste Blu-ray afspillere på markedet og den er allerede Profile 2.0 og har været det i lang tid. Den kan også dekode DTS-HD Master Audio og var faktisk noget nær eller den første som kunne dette.

Selvom PS3'en har et par år på bagen, så formår Sony at holde den opdateret og tidsvarende. De udsender jævnligt firmware opdateringer med nye funktioner - senest for et par dage siden.

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2008 kl. 11:02
..og så synes jeg det er værd at nævne, at PS3'eren kun bliver overgået af BD-afspillere som koster 5000 og op - den er dog stadig hurtigere til at starte op end de er. Dvs, at PS3'eren er virkelig value for money hvis man både skal se film og spille spil. Jeg er overbevist om at du nok skal komme i gang med at game PS3 når du først har prøvet et ordentligt spil til den.

Og ja, pas på - jeg skulle også bare have et Sony W3000 da jeg blev medlem - prøv at se i min signatur hvad jeg har nu at elektronik

Mvh Anima, ingeniørstuderende, 3. semester
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 00:56
Puha, det er ikke nemt - men det er nok ps3 der er det rigtige valg. Tiden må vise hvornår der lige bliver rum i budgettet til det ;)

Er ret imponeret over den hardware du har fået samlet Anima. Blev selv medlem da jeg for godt to år siden skulle have min fladskærm (som jeg stadig har), men dengang kom det ikke rigtigt videre. Er selv 5. semester medialogi studerende, med 5 semestre mere før kandidaten er overstået, så det virker svært at få plads i budgettet til alt det udstyr jeg drømmer om. Men hvis det kan lykkes for andre er det vist bare et spørgsmål om prioriteter :)

Som lovet har jeg idag fået målet lidt på strømforbruget hist og her, og resultaterne er følgende:
Onkyo 706 - mellem 110 og 120W alt efter volume (0,2W i standby)
Harbosub 10 - 12W (5,3 i sleep)
Zaptor - 11W (10,5W i standby)
Modem til Zaptor - 7W (har en bærelinje til Zaptor og seperat til generelt internet)
LG lb1r - mellem 100 og 120W alt efter billedet på skærmen (2W i standby)
Wii - 18W (2W i standby)

Jeg vil dog måle og rode med Onkyoen igen - har før fået den til at sende et billede til fjernsynet, når den står i standby, hvor jeg fik målt et væsentligt højere strømforbrug - det lykkedes mig dog ikke at gentage dette her til aften.

Nye billeder der viser resten af stuen:
Sub skiftet ud med legetøjsguitaren

Subben, sækkestolen og venstre baghøjttaler

Højre baghøjttaler, sofaen og det rodede sofabord - Sofaen og bordet er midlertidige indtil vi finder den sofa vi vil have og et matchende bord.

Redigeret af LarsKnudsen - 20-Oktober-2008 kl. 01:02
Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juli-2008
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 08:12
Lækkert setup du får dig her. En væsentlig forbedring fra det første billede. Hvorfor må SUB'en ikke stå oppe foran?

Ang. den PS3... Er der så ikke noget med, at den ikke er specielt skarp til HD lyd? Altså... At man skal ind i PS3'ens setup, hver gang man skal skifte mellem PCM og andre lydformater, idet man ikke kan Bitstreame PCM...? Eller har jeg bare misforstået noget?
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 18:11
Subben må egentlig også gerne stå oppe foran, jeg er i lidt af et dillemma med den efterhånden. Synes bedre om lyden når den står nede i hjørnet (og ikke bliver overfaldet af sækkestolen) men kablet på tværs af stuen og den manglende automatiske tænding på skinnen som recieveren sidder på taler stærkt for at recieveren skal tilbage i sit lille hul igen.
Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2008 kl. 18:51
Jeg synes jo det ser bedst ud med subben oppe foran, istedet for guitaren (GuitarHeroes er iøvrigt alt alt for sjovt!!).

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 10:47
Så kom dagen endelig hvor det skulle lykkes at hænge fjerneren op på væggen. Selv armen og ophænget købte jeg på tilbud i Silvan for lidt over 400 kroner samlet. Første forsøg med at sætte det op gik forgæves, da væggen var lavet af nogle ret skrøbelige mursten. Dette blev løst ved at sætte bolte hele vejen gennem væggen, hvilket også har givet mig en meget bedre mavefornemmelse. Nu skal hele væggen jo give efter for at skærmen falder ned.

Derudover er der ikke sket det store i stuen, har fået gemt modemmet til zaptoren væk, men ellers ligner den sig selv. Jeg skal have rettet lidt på beslaget på fjernsynet, da det hænger en smule skævt. Jeg har lokaliseret fejlen til selve armen, da beslaget hænger i vater.

Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 11:01
 Og subben er kommet tilbage på plads, hvor den hører til. Fabelagtigt. Hehe... Så mangler du bare en kabelbakke under TV'et. Det er lækkerier, det der!
Til top
banielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Oktober-2005
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2008 kl. 11:47

Tør man spørge om målene på dit tv-møbel og hvor det er købt?

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu