Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Zappy
Bruger
Oprettet: 05-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
|
Emne: Hvilken mediaafspiller? Sendt: 03-Marts-2009 kl. 12:35 |
Hvilken mediaafspiller en den bedste for mig? Mine krav er enkle og få:
- Afspilning af DVD-rips (ISO, IFO eller andet).
- Afspilning med undertekster og/eller skift af lydspor (f.eks. dansk/engelsk tale).
- Afspilning uden brug af reciever. Dvs. lydsporet skal kunne afspilles direkte via mit TV. Det er mit indtryk, at flere modeller ikke kan det?
Jeg bruger DVDFab eller DVDshrink til at rippe mine DVD'er og jeg vælger så kun selve filmen og det eller de lydspor og tekster der er nødvendige. Det vil jeg gerne kunne fortsætte med (også et krav).
Gode råd er meget velkomne.
|
Samsung 7505 55"
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 04-Marts-2009 kl. 11:09 |
Køb en Tvix eller ligende media afspiller. Popcorn Hour kan vist også gøre det. Begge kan sættes direkte til dit TV.
Dit pkt. 1 giver dog nogle problemer idet at "...eller andet" er et vidt begreb, når vi snakker film formater. Du er NØDT TIL at vide, hvilke formater det er du vil bruge, for at kunne finde den rette media afspiller.
|
|
 |
Zappy
Bruger
|
Sendt: 04-Marts-2009 kl. 18:20 |
Kandersen skrev:
Køb en Tvix eller ligende media afspiller. Popcorn Hour kan vist også gøre det. Begge kan sættes direkte til dit TV.
Dit pkt. 1 giver dog nogle problemer idet at "...eller andet" er et vidt begreb, når vi snakker film formater. Du er NØDT TIL at vide, hvilke formater det er du vil bruge, for at kunne finde den rette media afspiller.
|
Det vil sikkert blive ISO da det er det jeg er mest kendt med.
Det der bekymre mig mest er lyden. Det er mit indtryk at de ikke kan downmixe DTS til et alm. stereosignal og at jeg derfor kun kan få lyden ud via min reciever. Det vil være generende for mig. Jeg bruger kun recieveren i særlige tilfælde hvor jeg vil forkæles 
|
Samsung 7505 55"
|
 |
morteng
Super bruger
Oprettet: 01-April-2008
Point: 376
|
Sendt: 04-Marts-2009 kl. 20:03 |
TViX'en downmixer DTS til stereo som default, PCH A 110 kan vist med en speciel firmware - correct me if im wrong.
|
[ Samsung 65KS8005 | Onkyo 706 | Jamo Classic 8 + HarboSound Sat 10 ]
|
 |
Zappy
Bruger
|
Sendt: 04-Marts-2009 kl. 20:18 |
morteng skrev:
TViX'en downmixer DTS til stereo som default, PCH A 110 kan vist med en speciel firmware - correct me if im wrong. |
Det lyder godt!! Kan Tvix-brugerne bekræfte dette?
|
Samsung 7505 55"
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 04-Marts-2009 kl. 21:08 |
morteng skrev:
TViX'en downmixer DTS til stereo som default, PCH A 110 kan vist med en speciel firmware - correct me if im wrong. |
Det kan PCH A-110 også - og det kræver ikke nogen "speciel" firmware, men er en standard ting i den normale firmware. DTS licens og decodning er en af de ting der adskiller A-100 fra A-110, og giver den øgede pris.
#Zappy
de gør selvfølgelig ikke begge dele samtidig - du vælger i setup om DTS skal sendes som RAW digital bitstream til din receiver, eller decodes og sendes som stereo PCM til dit TV.
Redigeret af spawn - 04-Marts-2009 kl. 21:10
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
Zappy
Bruger
|
Sendt: 04-Marts-2009 kl. 21:29 |
spawn skrev:
[de gør selvfølgelig ikke begge dele samtidig - du vælger i setup om DTS skal sendes som RAW digital bitstream til din receiver, eller decodes og sendes som stereo PCM til dit TV. |
Gælder dette også for Tvix'en?
|
Samsung 7505 55"
|
 |
spawn
Guld medlem
|
Sendt: 04-Marts-2009 kl. 21:36 |
Ja - det gælder for Tvixen, PCH'en samt alle andre medieafspillere i verden, inclusive helt almindelige DVD afspillere og BluRay afspillere.
Der er ikke noget specielt ved det.
Enten kører man med digital multikanal pass through til ekstern decoder, eller også kører man med intern decodning til PCM - man er nødt til at vælge hvad der skal decode DTS sporet. Receiveren eller afspilleren.
Kører man med intern decodning til stereo PCM kan man godt få lyd ud til både TV og Receiver samtidig, men det er jo så ikke 6 kanals DTS lyd du sender til din receiver.
Redigeret af spawn - 04-Marts-2009 kl. 21:40
|
|
 |
Zappy
Bruger
|
Sendt: 04-Marts-2009 kl. 21:50 |
Tak for hurtige svar vedr lyden. Det var ellers mit indtryk, at disse maskiner (PCH, Tvix og WD) ikke var i stand til at downmixe DTS. Dette er et vigtigt punkt for mig.
Det næste er så om de også kan afspille mine DVD-film når jeg har rippet dem med f.eks DVD-shrink. Det jeg oftest gør er, at fjerne menuer, ekstra materiale og unødvendige lydspor og undertekster. På den måde for jeg jo en film, der bare går igang med danske undertekster og det rigtige lydspor.
Dette er nemt for børnene, der blot stoppe en skive i DVd-afspilleren og så kører det.
Redigeret af Zappy - 04-Marts-2009 kl. 21:51
|
Samsung 7505 55"
|
 |
spawn
Guld medlem
|
Sendt: 04-Marts-2009 kl. 22:10 |
Det er skam heller ikke alle media afspillere der kan downmixe DTS - det er kun PCH A-110 og Tvix der har DTS licens og kan dette. Alle de andre lignende medieafspillere kan ikke.
Ja - begge kan afspille rippede DVD film som du ønsker det.
Men det forudsætter at du bruger værktøjer til dette der gør det korrekt - dvs. dels fjerner al kryptering, dels genererer nogle dvd strukturer der overholder dvd standarderne. DVD-shrink er jo et gammelt værktøj der ikke er opdateret meget længe, så jeg kan ikke garantere dig at alle rips du laver med dette værktøj vil virke problem frit på disse medieafspillere.
Det er et ufravigeligt krav at kildefiler er iorden, uanset hvad de er, hvis man vil have en problemfri funtionalitet. Det er ikke ligesom en almindelig PC hvor man kan afspille alt muligt ragelse der ikke overholder nogen standarder.
Så hvis du kaster dig ud i en medieafspiller som denne skal du måske være forberedt på lidt udfordringer i starten med at finde de rigtige workflows når du forbereder dine mediefiler, og det kan godt være at gamle rips du måtte have måske skal rippes om. Det er ikke for at skræmme dig - kun for at informere :)
|
|
 |
Zappy
Bruger
|
Sendt: 04-Marts-2009 kl. 23:04 |
Tak Spawn.
Det er sådanne klare svar der gør livet lettere for novice som mig.
|
Samsung 7505 55"
|
 |