recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4 ohms receiver til 8 ohms højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket4 ohms receiver til 8 ohms højtalere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Deluxe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Emne: 4 ohms receiver til 8 ohms højtalere
    Sendt: 24-Marts-2009 kl. 20:25
Håber nogen kan give mig et hurtigt/enkelt svar.

Efter jeg har søgt lidt om udgangseffekten på min VSX-LX50 kom jeg til at læse om ohm mv. Bla. denne tråd:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40257& PN=1&TPN=2

Plus lidt andre sider rundt omkring. Det som jeg har fået ud af det indtil videre er kun mere forvirring Det som jeg mangler svar på er om man kan få mere effekt ud af sit system, hvis man sætter sin receiver til 4 ohm i stedet for 8 ohm. Mine højtalere er 8 ohm, men skulle de ikke gerne kunne klare at blive drevet fra receiveren når den er sat til 4 ohm? Jeg mangler ikke mere effekt på mit system, men jeg blev egentlig bare nysgerrig da jeg begyndte at læse lidt om det. Jeg kan jo bare prøve at ændre det selv, men det gider jeg selvfølgelig ikke, hvis jeg skader højtaler eller forstærker.

Jeg kan forstå, at man kan drive reciveren for varm, hvis man f.eks. sætter den til 6 ohm og den skal drive en 4 ohms højtaler, men gælder dette også omvendt?
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2009 kl. 21:07

ohm er ikke statisk, men ændre sig, den effekt der kommer ud afhænger af de højttalere der skal trækkes. men da de som sagt ikke er en statisk belastning, ændre effekten de skal bruge sig også, plus at de kan lide af powercompression i større eller mindre grad.

din forstårker går altså ikke fra at være en fiat til at være en ferrari ved at ændre ohm indstilling, især da grundforudsætningerne (forstærkertrin, strømforsyning) er det samme, uanset om den er sat til det ene eller det andet ohm tal.

forstærkeren kan lige så godt blive for varm ved en 4 ohms højttaler som ved en 8 ohms, ohm antallet er som sagt ikke statisk og højttalerens belastning er langt mere kompliceret end blot et enkelt ohm tal.

Spil løs, og prøv de forskellige indstillinger. så vidt jeg forstår laver producenterne ikke deres omskiftningskredløb ens, og det er dermed ikke muligt ud fra nogle få erfaringer at sige hvorledes det påvirker lyden generelt.

Crown - there is no substitute.
Til top
Deluxe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-August-2006
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2009 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

din forstårker går altså ikke fra at være en fiat til at være en ferrari ved at ændre ohm

Det vil sige jeg bliver nød til at finde den røde maling frem også Nej, mange tak for svaret.

Jeg ved godt (eller det antog jeg), at man selvfølgelig ikke ville kunne gøre sin forstærker bedre ved at ændre en enkelt indstilling. Så ville det jo nok være gjort ab fabrik. Det jeg havde i tankerne var nok, at man måske ville få mere effekt, men samtidig mindre god lydkvalitet.

Men jeg vil da prøve at lige lidt med indstillingerne så. Jeg skal nu ikke have ændret noget, men det er jo ikke sådan når man først bliver nysgerrig
Til top
wizdk79 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-August-2007
Point: 479
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2009 kl. 21:36

så der sker heller ikke noget hvis det er omvendt altså 8 omh forstærker og  4 omh højtaler????

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2009 kl. 21:53

forstærkeren yder forskelligt alt efter hvad belastning den ser, så i teorien så får man dobbelt effekt ud ved 4 ohm ift i 8ohm (højttalerens nominelle impedans). men forstærkeren yder ikke det dobbelte med samme højttaler, blot fordi at man ændre ohm indstilling.

en forstærker er ikke et antal ohm, den har en udgangsimpedans, men det er ikke helt det samme. den har forskellige effekt ved forskellige belastninger (antal ohm).

Redigeret af kim olsen - 24-Marts-2009 kl. 21:59
Crown - there is no substitute.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu