recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - THX 7.3 bio, akustik behandlet(meget DYI)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTHX 7.3 bio, akustik behandlet(meget DYI)

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
furball17 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-April-2008
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Emne: THX 7.3 bio, akustik behandlet(meget DYI)
    Sendt: 14-April-2009 kl. 23:41

Jeg har prøvet at tage informationer med omkring materialer og andre valg i hjemmebio byggeriet, hvis der er nogen der vil have inspiration.

Er der ikke plads. Lav plads . Startede med at lave 90 m2 udbygning, hvor af 26 m2 til Hjemmebio. Udbygningen gennemgår jeg altså ikke her!

1½ år senere og der er også tag, vægge osv. . Det eneste ”specielle” ved det rummet indtil videre er at gulvet er støbt i et separat stykke adskilt fra vægge med flamingo for at sikre at bassen ikke transporteres til væggene.

Der er lagt kabel ”rør” til alle højtaler ledninger i væggene (føringsvej hen over loftsrum) så de kan skjules helt.

Loftet sænkes en smule for at skabe plads til isolering (ISOVER Flex Q-Big 95 mm, da det er 100% uorganisk i modsætning til Rockwool, der er uorganisk men har organisk bindemiddel og derfor ikke er ligeså velegnet når der er ikke er dampspærring ned til rummet).

Der lægges perforeret gips ( http://www.gyptone.dk/produkter/glatte+spartlede+lofter+-+gy ptone+big/gyptone+big+quattro+41 ) i loftet for at skabe absorption af lyden i loftet (for ikke at få forkerte refleksions lyde). Gipspladerne har dug på bagsiden for at kunne lade lyden komme igennem uden at isoleringen drysser ned. Pladerne koster ca. det
dobbelte af normale gipsplader.

Det lægges specielt dæmpende underlag (Scanparkett Acoustic underlag) på gulvet. Koster ca. 50 kr. m2.

Det er valgt at lægge et trægulv af en blød træsort (fyr) ovenpå underlaget for ikke at skabe for mange refleksioner af lyde (13 mm Plankegulv, scanparkett, Mars Fyr Plank med hvid lud/olie). Gulv koster ca. 140 kr. pr. m2.

Gulvtæppe hænges på væggen (I skulle have hørt tæppemanden, da jeg forklarede at det var til en væg. DET fattede han ikke. Måtte til sidst skrive under på at jeg ikke kom tilbage med det hvis det var gået i stykker
på grund af at jeg hang det på en væg) for at absorbere 1. reflektionspunkt fra front højtalere og generel støjdæmpning. Almindeligt tæppe i passende farve fra Tæppeland. 

Der bruges først lægter (Reglar 47x50 mm gran, høvlet 4 sider) i toppen til at holde gulvtæppet, derefter gulvbrædder som pynt/”lysliste” og til at holde tæppet nederst. Ligeledes rundt om vindue.

Første gang jeg sætter højtalerne op!!! Består af et ”gammelt” Jamo THX ONE 5.2 system, dog med udskiftede og kraftigere 12” enheder i subwooferne. Kenwood THX effektforstærker til de to passive subwoofere. 2 Jamo Ikon Graphic 2 vejs højtalere som SB højtalere, så det bliver et 7.2 setup. Derudover er der en JBL THX godkendt subwoofer med 2 forbundne 12” enheder.

Dipole højtalere i siden fra Jamo THX ONE systemet. I kan også se det næsten færdige træarbejde.

I den anden ende står chaiselongerne som skal benyttes til at spille PC af hustruen og jeg og 2 teknik skabe. Derudover er den lydisolerende dør
( http://www.swedoor.dk/index/product/funktionsdore/brand-lyd- dor.htm) til rummet også lige synlig.

Kunne ikke lade være med at sætte tingene til i et test setup . Bemærk at jeg endnu ikke har fået den rigtige reciever og her bruger en gammel Denon (2706) som SLET ikke kunne trække setuppet. 

Den anden vej (ja, der står en sandspartelspand som ben!
Det gik af ved flytning i rummet). Stadigt gammel projektor der er sat til osv. 

Der opbygges en solid højtaler ”reol” til højtalere og subwoofere af lægter (Reglar 47x50 mm gran, høvlet 4 sider). Havde også tænkt at have 2 musik højtalere stående øverst men de er skrottet, da det lyder bedre
film setuppet også til musik.

stole
5 biografstole fra Værløse bio ombetrækkes med sort denin stof fra Stof 2000. Stof koster ca. 49 kr. pr. løbende m af 150 cm (bemærk at det smitter af så tør det af med en våd klud hvis du planlægger at sidde der med hvidt tøj). Stolene ser ellers meget godt ud på dette billede, men de var helt ødelagt i stoffet.

Flyttet rundt på ”reolen” og subwooferne har fået en mere central placering for bedre at kunne kalibrere lyden fra de 3. Der er også kommet lærred kingpin http://www.flatscreencenter.se/page/products/fullProductInfo .php?id=2506 fra flatscreencenter i sverige. Derudover har vi beklædt ”rammen” af højtaler ”reolen” med det samme stof som stolene.

Stole er færdiggjort og når der skal ses film sætter man sig her (lyden er kalibreret i centrum af den gruppe stole). Der er ligeledes kommet den rigtige projektor Infocus X10 på plads og teknik ”enden” er næsten klar
med træ arbejde. 

front paneler 
Front paneler til højtaler væg laves af 12 mm MDF plader (ja hullerne er ikke helt lige, men det var ikke fokus og skulle være plads til udvidelser af højtalere senere, så må vi håbe at hustruen ikke læser dette!!!).

højtalerstof
Pladerne beklædes med højtalerstof fra hoejtalerbutikken http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=583
(hæftes fast på bagsiden med hæfteklammer) og pladerne sidder med buretape (velcro) på ”reolen” (fra Silvan). ”Lærredet” til højre er midlertidigt mørklægning af vindue (fra IKEA!).

næsten færdig
Den ”næsten” færdige Hjemmebio med Infocus X10 fuld HD projektor og Pioneer LX-SC81 THX ultra 2 surround reciever. Der er sat PS3 som blueray afspiller og Canal Digital HD satelit modtager. Lyset i ”Lyslisten” er fra en juletræskæde. Har endnu ikke fået leveret LED robelight som skal erstatte det. 

den anden vej 
Generelt meget tilfreds og især med det akustisk. Det er ikke helt lyd dødt, men man får en rolig fornemmelse når man går ind i det.

Fremtiden er at lave teknik skabet bedre (med udluftning og huller til enheder så man ikke skal åbne skabet for at få IR remotes til at virker (PS3’ens virker gudskelov via Bluetooth). Derudover er jeg meget tilfreds med Pioneeren der lyder rigtigt balanceret og godt men samtidigt med dybde og styrke.

Til dem der undrer sig så er jeg af profession - IT projektleder.

Redigeret af furball17 - 15-April-2009 kl. 00:22
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Sted: Denmark
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2009 kl. 23:49
er jeg den eneste der ingen ting kan se, ingen billeder...?

Redigeret af henrik-t - 14-April-2009 kl. 23:55
+100HD Film
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2009 kl. 23:51

Nu med virkende billeder. Post IKKE med Google Chrome

Redigeret af furball17 - 15-April-2009 kl. 00:10
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 00:22
Det ser fuldstændigt hamrende godt ud! Rigtig, rigtig flot!
Til top
Deluxe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-August-2006
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 08:48
Jeg syntes det er ærgeligt, når folk ikke gider bruge tid på at lave tingene ordenligt! Ej, det ser da virkelig flot og gennemført ud  Man sidder jo og bliver helt misundelig 

Nu er jeg på ingen måde nogen ekspert, men går det ikke udover lyden, når højtalerne bliver "lukket" inde på den måde?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 09:27
Ser for lækkert ud...

Men skal du ikke have noget for vinduet så det ikke kan brydes op med en skruetrækker?

Hvordan har du løst problemet med dampspærre/radonsikring, ligger det bare under Scanparket Arcustic underlaget eller hvordan.

Vil spejlene ikke reflektere lyden, når glas er så hårdt?
Resten er jo godt polstret med gulvtæppe...
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 09:50
Super flot og gennemført.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
ZuluKongen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Marts-2007
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 10:08

Super super fedt  

Jeg kan huske at have været til demo i jamo thx one. Damn det spiller godt, det var dengang for 10-12 år siden koblet til noget harman kardon signature set up med 3 signature effekt blokke, kan stadig til dato huske hvor godt det lød og imponeret jeg blev.

Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-December-2007
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 10:33

Wow! Flot arbejde

Og der er ingen skær på siderne af højtaler tårnene fra skærmen? Det stof er nok?

Som Deluxe skrev, mht. at lukke højtalerne inde, så er det nok et punkt du kunne forbedre dit setup. Jeg havde måske bare efter billede nr. 15 hvor du har lavet din højtaler reol, beklædt det hele med højtalerstof, så det kun var et skelet bag som så ikke lukkede for meget lyd "inde" ?

Hvordan kommer du til din Reciever og effekttrin?

Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af Deluxe Deluxe skrev:

Jeg syntes det er ærgeligt, når folk
ikke gider bruge tid på at lave tingene ordenligt! Ej,
det ser da virkelig flot og gennemført ud  Man
sidder jo og bliver helt misundelig Nu er jeg på
ingen måde nogen ekspert, men går det ikke udover lyden,
når højtalerne bliver "lukket" inde på den måde?

Tak.

Før højtalerstoffet kom på kunne jeg ikke "høre" at de
var lukket inde i "reolen" og jeg har også sørget for at
de har så meget plads at de ikke så indelukkede.

Dog kunne jeg (og kalibrerings programmet på Pionieeren)
efter højtalerstoffet kom på (selv om jeg jo tog stoffet
af selve højtaleren og satte højtalerne HELT op af
dugen) høre generel (ca. en DB's) reduktion af lyden og
specifik i det lavere frekvens område. Dette korrigerede
den dog for. Så efter korrektionen er det godt igen.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 10:44
Du kunne overveje at skære et større hul i "frontpladerne", således at det nærmest bliver rammer. På den måde risikerer du ikke at lyden rammer frontpladernes bagside, men kun bliver "generet" af stoffet.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 10:46

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Ser for lækkert ud...

Men skal du ikke have noget for vinduet så det ikke kan brydes op med en skruetrækker?

Hvordan har du løst problemet med dampspærre/radonsikring, ligger det bare under Scanparket Arcustic underlaget eller hvordan.

Vil spejlene ikke reflektere lyden, når glas er så hårdt?
Resten er jo godt polstret med gulvtæppe...

Jo, der skal et nyt vindue i men faktisk er det lettere at komme ind andre veje end vinduet Embarrassed.

Radon spærren ligger under betonlaget og så er der faktisk dampspærre (for fyrregulvets skyld) i Scanparket Arcutic underlaget.

Ang. spejlene så jo, de reflekterer lyden men lige nu bruger jeg jo dibole højtalere så det er ok og lyden fra fronten bliver absorberet/spredt inden den kommer tilbage (det virker i hvertfal sådan) til lytte positionen.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu