|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
jt22:08 ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 05-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 27 |
![]() Sendt: 05-Juni-2009 kl. 14:04 |
Jeg vil gerne forbinde mit nyt Panasonic TX-P42V10 tv med en NAS og min pc.
Som overskriften siger har jeg absolut ingen erfaringer med dette. jeg vil gerne tilslutte en NAS til mit lokalnetværk, så jeg kan streame film, musik og billeder på mit tv og bruge den som filserver til min pc. Jeg har endnu ikke anskaffet mig en NAS da jeg er blevet mere og mere forvirret efter at have læst om det div. steder på nettet, bl.a. her og edbpriser.dk jeg vil gerne have 2 terabyte harddisk gerne så der også er plads til udvidelse(plads til mere end 2 diske). Jeg har forstået at der er begrænsninger på hvor store harddiske NAS kan tag. Jeg vil gerne have 2 diske på 1tb eller 1.5tb udover det ved jeg ikke hvad jeg skal være opmærksom på mht. NAS. så vil jeg gerne kunne bruge mit tv som skærm til pcen engang imellem kan jeg gøre det over mit lokalnetværk? eller skal jeg have et direkte kable fra mit grafikkorts dvi udgang? i så fald hvordan skal det connectes? DVI til HDMI, DVI til SVHS eller DVI til VGA? Mit netværk består i øjeblikket kun af en Netgear 54 mbps Wireless router WGR614v7 som min PC er trådløst forbundet til (bor i en et-værelse). Jeg kan bruger alle jeres gode råd og vejledning så hold jeg ikke tilbage for at skrive, heller ikke med spørgsmål. |
|
![]() |
|
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
Allerførst - find dig den nas som du udmiddelbart bedst kan lide. Qnap og Synology laver nogle rigtig gode løsninger, hvor der ved Qnap er kredset lidt ekstra om detaljerne.
Når du har valgt en NAS, så kan du se i databladet hvor stor kapacitet den maks. understøtter. Din PC skal du sansynligvis forbinde via DVI til HDMI, men jeg kender ikke den specifikke model. Det bør stå i enhver anmeldelse hvordan du bedst forbinder det til din PC. |
|
![]() |
|
Slettet_120331 ![]() -- ![]() Oprettet: 10-Maj-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1123 |
![]() |
Forslag til NAS [url] http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433928&am p;Specs=true[\url]
som Anima skriver skal du 99% sikkert have et DVI til HDMI kabel for at bruge TV som pc skærm. Hvad er dit budget til NAS? |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
![]() |
Som folk skriver herinde, så skal du tilslutte dit tv til din NAS igennem et DVI til HDMI kabel. VGA kabel dur ikke da det næsten altid kører 60Hz.
Mellem NAS og pc skal du køre med minimum 100Mbit netværkskabel, trådløst netværk virker ikke godt nok til at afspille video i god kvalitet. Der er mange måder at opsætte en NAS på med diskene. Hvis du ønsker sikkerhed, så du ikke mister alle data ved et disknedbrud, så skal du vælge at køre med noget spejling eller paritet. Ved spejling mister du 50% diskplads og det er mest veleget til højtydende disksystemer eller hvis man kun har 2 diske. Det betegnes som RAID 1 Ved paritet mister man kapacitet svarende til 1 disk i systemet og kræver minimum 3 diske. Det mest almindelige er RAID 5 opsætning. Så hvis du sætter 4 stk. diske i på 1 TeraByte stykket, så får du 3 TB kapacitet med RAID 5. Det er en fordel at fylde alle sine pladser op i raidsystemet på forhånd, da det er meget tidskrævende at udvide en RAID opsætning. Det er også en fordel at købe samme type diske og det kan være svært at få om nogle år. Til slut skal det lige også anbefales at man køber sine RAID diske fra to forskellige forhandlere, så det med sikkerhed er fra to forskellige produktioner på fabrikken. Diske produceret på samme tid fejler ofte ens og derfor får du måske 2 diske som står af på samme tid. Det ønsker man ikke i et RAID 5 system, for så mister man sine data. |
|
![]() |
|
jt22:08 ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 05-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 27 |
![]() |
Mange tak de gode råd og ideer.
jeg har valgt den NAS Briam har forslået Synology CubeStation CS407. der i havde jeg tænkt mig at smide 4 stk. WD Caviar Green WD15EADS 1.5 TB og kører Raid 5. hvordan lyder det? Til Cyberguyen. Jeg går ud fra du mener jeg skal forbinde min Pc og TV med DVI til HDMI og ikke NAS til Tv? Udover det, der kommer ikke lyd med når signalet går fra DVI til HDMI right? |
|
![]() |
|
Gooferen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-April-2006 Sted: Århus Status: Offline Point: 505 |
![]() |
Som jt22:08 skriver, så har han i virkeligheden to problemer. 1. Forbinde NAS til PC Løsning 1 er jo lige til højrebenet, da han her ofte vil kunne oprette et netværksdrev og derved overføre filerne. Løsning 2, må i andre gerne svare på, da jeg også er interesseret i at høre hvordan i andre har fået dette til at køre. Ikke for at overtage tråden, men så har jeg lidt yderlige spørgsmål som også kunne være til gavn for jt22:08. 1. Forbindelsen mellem NAS og TV skal normalt ske via en DMA boks? Med venlig hilsen
|
|
![]() |
|
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
Søren |
|
![]() |
|
jblaabjerg ![]() Bruger ![]() Oprettet: 18-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 105 |
![]() |
Det er en model fra 2007. Den er sikkert fin, men lidt meget at give næsten 3000 for en så gammel NAS. Hvad med en 409+ istedet? Sådan en har jeg selv og vil ikke tøve med at anbefale den. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=527771 Ang. diske så er synology lidt kræsne. Dem du har valgt er dog ok. Se listen her: http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=130&la ng=enu
|
|
![]() |
|
![]() |
Mit tv PAnasonic TX-P42V10 har indbygget dlna. som jeg forstår det skal jeg bare forbinde mit tv til min router via et netkable og gøre det samme med NASen så skulle det virke.
http://www.dlna.org/digital_living/how_it_works/ Til jblaaberg jeg vil da lige kigge nærmere på den NAS der :) |
|
![]() |
|
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
Jeg vil også anbefale dig at kigge på 409+
Mærkeligt i øvrigt, at den er billigere end 408 ![]() Hvis dit tv har DLNA, så skulle det være muligt at slutte NAS'en til direkte, som du beskriver. Jeg kender dog ikke til erfaringer med det, ud over nogle få udsagn vedrørende Pioneer. Understøttelsen af forskellige formater samt undertekster bør nok lige undersøges. Der er dog ikke noget forgjort i at købe en NAS først. vh Søren |
|
![]() |
|
![]() |
Det bliver en Synology CubeStation CS409+ og 4 stk. WD Caviar Green WD15EADS 1.5 TB
SÅ skal jeg bare lige finde pengene :) skal jeg evt. skifte min router ud til en der også har gigabit og kører det mellem den og PCen? |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
![]() |
Sådan går det når man tænker længere frem end man skriver... selvfølgelig skal pc sættes sammen med tv via dvi til hdmi og ikke som jeg skrev. Det er en god løsning med CS409 istedet for CS407. Jeg havde en CS 407+ hjemme og smed den hurtigt ud igen - den kørte for langsomt i Windows pga. filsystemet. På FTP eller op imod min linux box var den 3 gange hurtigere... |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |