Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Tine M.
Bruger
Oprettet: 01-April-2008
Sted: Horsens
Status: Offline
Point: 97
|
Emne: Hvordan skal jeg forbinde mine enheder? Sendt: 19-Juni-2009 kl. 11:35 |
Hej.
Jeg har flg. enheder, som jeg skal have forbundet:
et fladskærms-tv et anlæg, bestående af tuner, forstærker og 2 højttalere en Kiss DP-558 dvd-optager en digtal tv-boks, og så har jeg stadig det analoge signal i antennestikket, som jeg vil bruge, når jeg skal optage fra tv.
Jeg troede egentlig, jeg havde styr på det, men noget er gået galt, for det suser i højttalerne, og i det helt taget skal man skrue højere op for lyden nu, end før jeg satte den digitale boks til.
Det er nu sådan:
I den digitale boks sidder der et netkabel, og et hdmi-kabel op i tv'et. I forstærkeren sidder lydkabler fra dvd, tuner og tv, og så højttalerkablerne. I Kiss'en sidder det analoge antennekabel og så et scart op i tv'et. Og i tuneren sidder selvfølgelig antennekabel og lydkabler til forstærkeren.
Er der nogen, der lige kan greje, hvad jeg har gjort galt?
Venlig hilsen Tine
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 19-Juni-2009 kl. 19:31 |
I hvilke situationer har du problemer med sus og lav lydstyrke? Er det kun ved lyd fra din digitale tuner eller også ved lyd fra de andre kilder?
Kan du skrue op for lyden direkte på den digitale tuner?
Redigeret af Allan Olesen - 19-Juni-2009 kl. 19:32
|
 |
Tine M.
Bruger
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 14:54 |
Hej Allan.
Nu har jeg lige testet de forskellige muligheder:
Jeg har en universal fjernbetjening, men kan godt skrue op og ned for lyden direkte på den digitale tuners fjernbetjening.
Det suser lige meget, hvilke kilde jeg benytter, også når jeg hører radio. I øvrigt, når jeg hører radio, kan jeg skrue ned på 2 og stadig høre musikken, men ser jeg tv via den digitale boks, kan jeg faktisk intet høre, når jeg skruer ned på 10. Før den digitale boks kom, så vi TV gennem Kiss'en, og der stod den rimelig fast på en 18-20 stykker, nu skal den op på 30.
Dét jeg også er i tvivl om mht. til om jeg har forbundet tingene rigtigt er, at der jo er en rød og hvid lydindgang i digitalboksen, som jeg jo altså ikke bruger. Lydkablet fra tv'et går i forstærkeren, og så er der jo også lyd via hdmi-kablet....??
/Tine
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
|
Sendt: 20-Juni-2009 kl. 16:28 |
Du burde uden problemer kunne køre lyden via HDMI fra digitalboks til TV, og så køre videre fra TV til forstærker. Men hvis du udelukkende bruger eksterne kilder til TV'et, kan du lige så vel køre direkte fra fra digitalboks til forstærker. Jeg går ud fra, at de røde og hvide stik, du skriver om, er phonoudgange. Dem kan du koble til forstærkeren.
Hvis det ikke gør nogen forskel:
Kan du få suset på radio til at forsvinde, hvis du piller digitalboks og TV fra?
Er lyden på digitalboksen skruet helt op?
|
 |
Tine M.
Bruger
|
Sendt: 21-Juni-2009 kl. 21:06 |
Hmm. Har nu kørt lyden fra digital boks til forstærker, for jeg bruger jo udelukkende eksterne kilder, - lyden i tv'et er slået fra. Det hjalp desværre ikke. Pillede så alt ud af forstærkeren, så den kun var forbundet med tuneren, tændte anlægget og det susede med det samme. Lyden på digitalboksen er nu skruet helt op, og det hjalp lidt, når vi ser tv via digitalboksen, så kan vi nu holde den på lydstyrke 20, som før boksen kom til. Fatter ikke, hvad der er sket, der var jo intet galt, før boksen kom til...
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
|
Sendt: 21-Juni-2009 kl. 21:36 |
Jeg ville også forvente, at digitalboksen skulle være skruet helt op for at give samme lydniveau som en enhed uden volumenregulering. Så det må være fint nok.
Med hensyn til din susen, når du hører radio: Du er vel ikke bare kommet til at pille ved antenneledningen til tuneren, så du får svagt signal? Det burde kunne kontrolleres ved at stille radioen om på mono. Hvis suset forsvinder, er det antennesignalet, den er gal med.
|
 |
Tine M.
Bruger
|
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 14:03 |
Nope, suset forsvinder ikke, ved at stille radioen på mono, og i øvrigt suser det jo også, når jeg ser tv, eller dvd, hvor radioen er helt slukket. Meget mystisk....
|
 |
Tine M.
Bruger
|
Sendt: 15-Juli-2009 kl. 22:17 |
Opdatering: Problemet er løst, - returnerede Argon tuner og forstærker og købte en NAD Viso Two i stedet.  Vil dog blive glad, hvis en venlig sjæl kunne forklare mig flg.: NAD'en er forbundet til TV'et med et hdmi kabel. Det samme er den digitale tv-boks, og Kiss'en med et scart, og fra disse 2 går der et alm. rødt/hvid lydkabel over i NAD'en. Da jeg så startede det hele op, virkede alt fra NAD'en fint. Men fra Kiss'en og tv-boksen var der billede, men ingen lyd, og det kom der først, da jeg kørte et lydkabel fra NAD'en op i TV'et? Hvorfor, jeg troede de 2 hdmi kabler klarede både lyd og billede? Jeg synes godt nok, jeg har mange kabler, måske også for mange? Skær det venligst så meget ud i pap, at en pige (dog ikke blondine), kan forstå det, tak.  /Tine
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40553
|
Sendt: 15-Juli-2009 kl. 22:30 |
TV til Reciver med RCA, Kiss til TV med Scart, og til Reciver med enten RCA eller Digital. STB til TV med HDMI eller Scart, Scart til Kiss, til Reciver med Coax/Toslink. Det er også beskrevet i manualen til de enkelte enheder hvordan det gøres.
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
 |
Tine M.
Bruger
|
Sendt: 15-Juli-2009 kl. 22:44 |
Tak Niels. Og jo tak, det står der muligvis, men jeg synes ofte, det kræver en vis indsigt i al det tekniske at kunne forstå kabelføringen, og så hjalp det heller ikke stort, at der ikke var dansk manual med til NAD'en.
|
 |
Radiomanden
Platin medlem
Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40553
|
Sendt: 15-Juli-2009 kl. 22:51 |
Det skal du kun være glad for, DK manualer er meget ofte ikke meget værd, bruger for det meste Engelske, de er en del mere udførlige.
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
 |
Tine M.
Bruger
|
Sendt: 16-Juli-2009 kl. 22:30 |
Tine M. skrev:
Men fra Kiss'en og tv-boksen var der billede, men ingen lyd, og det kom der først, da jeg kørte et lydkabel fra NAD'en op i TV'et?
Hvorfor, jeg troede de 2 hdmi kabler klarede både lyd og billede? Jeg synes godt nok, jeg har mange kabler, måske også for mange?
Skær det venligst så meget ud i pap, at en pige (dog ikke blondine), kan forstå det, tak. 
/Tine
|
Men var der ingen, der kunne svare på mit spørgsmål? /Tine
|
 |