recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit 7.1 TV setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMit 7.1 TV setup

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
taalmod Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-December-2008
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Emne: Mit 7.1 TV setup
    Sendt: 26-Juli-2009 kl. 16:44
Edit 13/10-2010: Titel ændret, og billeder af nyt setup tilføjet i post 6.
Edit 23/2-2011: Billederne af det første setup er på mystisk vis forsvundet Confused Der er dog stadig billeder på midten af side 1 Smile
 
Nu er det vist på tide at jeg viser frem, hvad jeg har lavet efter at have hentet inspiration på fora som dette her - både til hvad der skal være, men så sandelig også til hvordan det kan komme til at se ud.

Det hele startede med at vores gamle CRT døde for os, og da jeg ikke havde nogen viden om 'hvad der er godt', måtte jeg søge på nettet efter oplysninger. Det endte med at blive til et Panasonic PX-10E, og det har vist sig at være et rigtigt godt køb, udover et problem med farve i SCART-input (beskrevet i en anden tråd). Det er dog for lidt til at ødelægge vores glæde ved fjernsynet (og det samlede setup), som i dén grad er blevet godkendt af konen.

Jeg endte med også at erhverve en Blu-ray afspiller (Sony BDP-S550) og da vi har TV gennem en fiberboks, var tiden moden til en universalfjernbetjening, så vi ikke skal lege huskeleg (hvilke skal vi bruge og hvad skal de stå på) hver gang vi skal tænde og se noget.

Da vi havde et ønske om at gemme tingene væk, brugte jeg noget tid på at læse om IR-extendere, men da jeg fandt ud af at Harmony 895/1000/1100 kan køre RF, var mærkevalget gjort. Da jeg ikke kan lide at skulle huske på hvad knapperne på en 895 skal bruges til, endte det med en 1000 + extender. Da den først kom til at virke ordentligt, var konegodkendelsen i hus :) Nu fortæller vi den bare hvad vi vil og lægger den fra os, og så klarer den selv resten.

Jeg har et langtidsperspektiv, der siger at jeg næste gang gerne vil gøre noget ved lyden (kræver overtalelse for at jeg kan lave et 5.1 setup), og så senere sætte en projektor op med en skærm, der kan glide ned foran fjernsynet. Vi var en tur forbi Otto, der gerne ville bruge tid på at vise et par osere som os sin projektor (han havde desværre kun én klar den dag), og det gik heldigvis så godt at jeg har fået en forhåndsgodkendelse af idéen, men der skal arbejdes på at finde en, der opfylder vores ønsker til størelse og larm, men det er først om flere år at det bliver aktuelt, så det har ingen hast lige nu.

Nok snak, over til specs:

TV: Panasonic TH-42PX10E

Forstærker: Yamaha AX-492 (gml stereoting)

Bluray: Sony BDP-S550

Spil: Wii

Fjernbetning: Logitech Harmony 1000 + RF extender

Sub: Jamo SW 500 passiv

Front: Jamo SAT 500, ret gammelt (og billigt), men det lyder ok indtil videre

Kabler: Nogle vinrøde halvtykke ting fra Tape Connection.

[snip]

Edit 23/2-2011: Billederne er væk fra serveren (jeg har sikketr slettet dem og glemt alt om det engang), så jeg har klippet billedkommentarerne væk også. 

Fremtidsplaner i prioriteteret og tidsmæssig korrekt rækkefølge:

1) Ny forstærker: Den skal kunne klare 5.1 lyd , kunne passe ind og må ikke bliver for varm.

2) Nye højttalere: 5.1. Designet, placeringen og kabelføringen skal godkendes af den bedre halvdel på forhånd.

3) Projektor + lærred: god projektor, der ikke larmer for meget plus motoriseret tab-tension lærred. Det skal kunne indarbejdes i fjernbetningen, så det så vidt muligt fungerer automatisk.

4) Lysafskærmning: Jeg pønser på måske engang at lave noget motoriseret lærred, der kan køre ud fra hjørnet og mørklææge de første par meter omkring lærredet + plus noget tilsvarende i loftet, men det er på konceptstadiet.

Planen har en tidhorisont på 5-10 år, så jeg har god tid til at planlægge og tænke over, hvad der giver mest mening for os. Økonomien er en faktor, idet vi for det første ikke har lyst til at skulle opgradere noet halvgodt, som vi køber i første omgang fordi vi ikke kan vente, og fordi vi for det andet ikke vil kanalisere alt for meget ind Hi-Fi hvert år. Vi har også andre ting, vi meget gerne vil og desværre er det ikke os, der ejer Mærsk.

Kommentarer er velkomne :)

 

Edit: En stor tak til alle jer, der deler ud af jeres viden og erfaringer på steder som disse. Med sådan nogle som jer kan sådan nogle som mig få idéer til hvordan tingene skal gøres og hvilke ting, man kan stille ind i stuen, som er bedre end det, jeg ser når vi er i Bilka - mange tak :)

Edit2: sdavekondrol



Redigeret af taalmod - 23-Februar-2011 kl. 10:34
Til top
Losty Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2009 kl. 18:32
Meget flot stue må jeg sige. Jeg syntes specielt godt om dit tv-møbel, men som du selv skriver er det ikke ønskepladsen for en stor og varm forstærker. Det har jeg selv måtte indse da jeg kiggede efter ny av-receiver (og det blev til en Onkyo 875, som bliver utroligt varm efter nogle timer med smæk på - så den skal ikke lukkes inde nogen steder). Lækker sofa også, men puderne passer ik ind :)
Til top
2ben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2009 kl. 19:46
Hej,

Super flot. Hvor har i købt dette fantastiske tv-møbel ?

Mvh. Torben
Til top
taalmod Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-December-2008
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 12:28

Møblet er fra Monaco-serien, som laves af Tvilum-Scanbirk: http://www.tvilum-scanbirk.dk/default.aspx?CITAreaId=&CI TSalesCollection=Monaco&CITTrendId=&CITPriceGroup=&a mp;eComSearch=1&ID=1718&CITAreaId_Type=0&CITSale sCollection_Type=3

De forhandles af flere møbelkæder, vi så dem i hvert fald både i Danbomøbler, Ilva og Idémøbler.

Fruen i huset er iøvrigt helt enig i at puderne skal skiftes - det skal sofabordet også, når vi engang kommer til det.

Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2009 kl. 16:14
De forhandles også i daells. De fås også i sort og hvid og det er både låger og kabinet
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1144
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 11:55
Jeps, vi købte samme i Daells. Med hensyn til lærred så skal du være opmærksom på hvordan dette styres. Vores tab tension lærred kan godt nok fjernstyres men med en RF frekvens som Harmony'en ikke understøtter....

Min Onkyo receiver står i skabet men vi åbner som regel lige lågen når der skal fyres op under Blu-ray filmene :-)
Til top
taalmod Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-December-2008
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 15:22

Ja, jeg har tænkt lidt over hvordan og hvorledes med lærred, men da det ligger godt ude i fremtiden, har jeg valgt at ignorere dette indtil videre

Har du et tilsvarende møbel, som der står en Onkyo i? Jeg har læst at de er i den varme ende af forstærkere, så hvis en sådan kan køre med åben frontplade, kan det da være at den også kan med lukket, hvis jeg fusker lidt med at bore et ekstra hul og sætte en blæser op...

Jeg har masser af planer, desværre så spænder tiden, designchefen og økonomien konstant ben

Til top
taalmod Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-December-2008
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 18:44

Jeg har gennem et stykke tid været igang med at opgrdaere min stue, og nu er jeg ved at være færdig, så jeg er klar med billeder og forklaringer.

Vi har købt et 7.1 M&K sæt (fælleskøbet hos Otto) og forstærket os med en Marantz 6004.
Jeg opdagede dog hurtigt at den udvikler en del mere varme end vores gamle stereoforstærker, og da vi ikke ville skifte tv-møblet, måtte jeg ud i gør-det-selv-ventilation.
 
Herunder ses receiveren i møblet med toppladen fjernet og 4 120mm-blæsere monteret.
 
Receiver med ventilation
 
 
Blæserne kører på en gammel aflagt 12v-strømforsyning, og de kører parvist parallelt, sådan at de hver kører 6v. I hvret fald i teorien, jeg har sat et par ekstra modstande på kablerne for at komme så langt ned i omdrejninger som muligt, og strømforsyningen leverer 14,7v ifølge mit multimeter.
Jeg kan høre dem, når jeg starter, men når først der er lyd på lægger jeg ikke så meget mærke tli det, i hvert fald ikke lige nu.
Hvis/når de bliver slidte engang, kan jeg jo skifte dem.
 
Fruen syntes ikke titaniumgrå var en farve, hun ville have højttalere i, så jeg har også været igang med noget folie, og det blev om ikke et super resultat, så i hvert fald noget, der ser ok ud.
De fire baghøjttalere er blevet hvide, mens fronterne, centeren og subwooferen har fået valnøddefolie.
her et billede af en af sidehøjttalerne:
 
Højre sidehøjttaler (K4)
 
Jeg måtte være lidt snild med en hobbykniv for at skære ud tli sidestoffet, men det er belevt tli at leve med, synes jeg.
 
Here er et af subwooferen, som blev den mest vellykkede:
Subwoofer med valnøddefolie
 
Til sidst, billeder af hvordan det ser ud nu i sammenhæng.
 
Fra sofaen:
Set fra sofaen
 
Man kan se at kabelbakken for Tv'et er lidt til venstre for centrum. Det skyldes at højttalerbeslaget sidder i vejen, og jeg ville hellere have en bakke hele vejen op i siden, end en, hvor kablerne slås i fri luft lige omkring beslaget.
 
Med det hele åbent:
Setup set fra siden
 
De tre af baghøjttalerne over sofaen:
Sofahjørnet
 
Det var lidt af en kamp at få kabelbakkerne tli at passe med mine ønsker bagved tv-møblet, men nu synes jeg, det er blevet godt Smile
 
Det hele styres stadig af en harmony 1000, der kører RF ind til en extender inde i møblet, så når vi ser film og TV, er alt lukket og det ser pænt ud, synes vi begge herhjemme.
 
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1144
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 19:07
Det ser godt ud! Dog er jeg mere til den hvide farve end den der valnød :-) Men OK det passer til jeres møbel.
Til top
taalmod Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-December-2008
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 21:11
Det er der også stor chance for at fruen er, når hun begynder at tænke efter.
Idet det vil koste ca. 50 kr i materialer at ændre til hvid, er det noget jeg tager helt roligt Cool
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 350
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af taalmod taalmod skrev:

Nu fortæller vi den bare hvad vi vil og lægger den fra os, og så klarer den selv resten.
 
Sjovt, jeg var ikke klar over, at Harmony 1000 havde stemmegenkendelse. LOL
 
Spøg til side, det ser virkelig godt ud. Selvom, at jeg ikke er den store fan af folie på højttalere, så synes jeg at du har gjort et rigtig godt stykke arbejde. Det passer i stilen og ser brandgodt ud. Jeg synes desuden ikke, at det ville have gjort noget, at holde alle højttalerne i samme stil, f.eks. valnød. Det ville blot være et gennemført og gennemgående tema i stuen efter min mening.
 
Men det ser rigtig godt ud. Clap
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu