recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - switch
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketswitch

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Emne: switch
    Sendt: 25-August-2009 kl. 02:31

Skal bruge et par porte mere end min router har, så har tænkt mig at sætte en switch i enden på routeren.

Det er lang tid siden jeg har haft en switch, så jeg husker ikke, om det er routeren eller switchen der fordeler ip-adresserne?

Kan man på routeren se, hvilke adresser der er på udstyr tilkoblet switch?

Og til sidst, er der nogen, der har gode/dårlige erfaringer med switches fra bestemte firmaer?

Har forbindelse- (max 100 mbit op/ned på et bolignetværk 5e kabling) og en Belkin N+ som router, er for resten meget glad for N+ det er nok den bedste router jeg har haft til dato.

Niels

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3848
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2009 kl. 07:52

Det er routeren der fordeler ip, og jeg mener ikke at du kan se på routeren om udstyret er tilkoblet direkte eller via switch.

Jeg mener ikke der er noget til hinder for at du køber den billigste switch du kan finde - det er jo "kun et relæ"

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2009 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af abacus abacus skrev:

Skal bruge et par porte mere end min router har, så har tænkt mig at sætte en switch i enden på routeren.

Det er lang tid siden jeg har haft en switch, så jeg husker ikke, om det er routeren eller switchen der fordeler ip-adresserne?

Navnene giver næsten svaret i sig selv.
Routeren er den der router trafikken, og er derfor pinedød nødt til at vide noget om IP adresserne.

Switchen er en slags omskifter eller fordeler. Nogle switche har man dog mulighed for at lave noget administration på, men det har meget sjældent noget med rute at gøre. 

Kan man på routeren se, hvilke adresser der er på udstyr tilkoblet switch?

Øhh nej. Du spørger om man kan se på routeren hvilke adresser/udstyr der sidder på switchen. Det er jo fysisk to forskellige ting, medmindre den switch er indbygget i routeren.
Det er derimod muligt du kan se det på routeren, hvilke ip adresse der er koblet op, hvis du kører DHCP.

Der er dog fornyligt kommet noget nyt software fra Cisco, som skulle give et bedre overblik over ens LAN (lokale net). Det virker, næsten. Men det er ikke alt udstyr den kan genkende. Dog finder den de fleste enheder. Nogle switche er det dog ikke sikkert den finder.

Den vil så vise rent grafisk hvordan dit net er skruet sammen. Jeg har ikke testet om det også virker med trådløst. Men principielt burde det ikke være noget problem. Jeg testede det kun lige ganske kort, fordi jeg blev lidt irreteret over, at den insisterede på at ville såkaldt "styre" mit lokale net.

Der findes også andet software som kan det. Men det er længe siden jeg har rodet med det.

Og til sidst, er der nogen, der har gode/dårlige erfaringer med switches fra bestemte firmaer?

Jeg kan godt li HP´s Procure switche. Men de koster lidt mere. Til de mere "ligegyldige" formål, såsom børneværelser osv. der bruger jeg bare billige gigabit switches. Jeg har 3 switches på mit lokale net.

Redigeret af Kandersen - 25-August-2009 kl. 10:30
Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2009 kl. 11:57

Min router kører dhcp, men det jeg mente var, om det så var routeren der gennem switchen videregav ip-adresser til det til switchen tilkoblede udstyr?

Ok køber bare en switch og prøver mig frem.

Niels

Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2009 kl. 12:08

Min router kører dhcp, men det jeg mente var, om det så var routeren der gennem switchen videregav ip-adresser til det til switchen tilkoblede udstyr?

Ok køber bare en switch og prøver mig frem.

Niels

Så er svaret. JA..

Til top
fabhund Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-December-2007
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2009 kl. 12:36
Hvis du bor i nærheden af Århus, har jeg nogle 24 port switche, der bare skal afhentes.
Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2009 kl. 18:37

Oprindeligt skrevet af fabhund fabhund skrev:

Hvis du bor i nærheden af Århus, har jeg nogle 24 port switche, der bare skal afhentes.

Bor desværre i Ballerup, og man kan vel ikke for gode ord og betaling få dig til at sende et par stykker?

Det er jo næsten synd at købe nye hvis dine stadigvæk virker?

MVH

Niels

Til top
fabhund Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-December-2007
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2009 kl. 19:22
Det kan du sikkert godt :-)
Jeg vil helst have dem afhentet, og da de er rimeligt store, tror jeg portoen bliver nok pæn. De virker stadig men er som sagt store.

Men vi kan evt. se på det senere på ugen?
Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2009 kl. 23:40

Fint nok, venter og ser, synes bare at det er spild af recourser at købe nyt hvis det gamle virker :-)

Er kommet til en konklusion :-)

Køber en ny "grøn" 8 ports gigaSwitch, mindre og lettere og så bruger den meget mindre strøm.

Tak for de forskellige input's

Niels

MVH

Niels

Redigeret af abacus - 26-August-2009 kl. 23:45
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu