abacus skrev:
Skal bruge et par porte mere end min router har, så har tænkt mig at sætte en switch i enden på routeren.
Det er lang tid siden jeg har haft en switch, så jeg husker ikke, om det er routeren eller switchen der fordeler ip-adresserne? |
Navnene giver næsten svaret i sig selv.
Routeren er den der router trafikken, og er derfor pinedød nødt til at vide noget om IP adresserne.
Switchen er en slags omskifter eller fordeler. Nogle switche har man dog mulighed for at lave noget administration på, men det har meget sjældent noget med rute at gøre.
abacus skrev:
Kan man på routeren se, hvilke adresser der er på udstyr tilkoblet switch? |
Øhh nej. Du spørger om man kan se på routeren hvilke adresser/udstyr der sidder på switchen. Det er jo fysisk to forskellige ting, medmindre den switch er indbygget i routeren.
Det er derimod muligt du kan se det på routeren, hvilke ip adresse der er koblet op, hvis du kører DHCP.
Der er dog fornyligt kommet noget nyt software fra Cisco, som skulle give et bedre overblik over ens LAN (lokale net). Det virker, næsten. Men det er ikke alt udstyr den kan genkende. Dog finder den de fleste enheder. Nogle switche er det dog ikke sikkert den finder.
Den vil så vise rent grafisk hvordan dit net er skruet sammen. Jeg har ikke testet om det også virker med trådløst. Men principielt burde det ikke være noget problem. Jeg testede det kun lige ganske kort, fordi jeg blev lidt irreteret over, at den insisterede på at ville såkaldt "styre" mit lokale net.
Der findes også andet software som kan det. Men det er længe siden jeg har rodet med det.
abacus skrev:
Og til sidst, er der nogen, der har gode/dårlige erfaringer med switches fra bestemte firmaer? |
Jeg kan godt li HP´s Procure switche. Men de koster lidt mere. Til de mere "ligegyldige" formål, såsom børneværelser osv. der bruger jeg bare billige gigabit switches. Jeg har 3 switches på mit lokale net.
Redigeret af Kandersen - 25-August-2009 kl. 10:30