recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Windows 7, Canal Digital, HD og DVB-S2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWindows 7, Canal Digital, HD og DVB-S2

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Krog Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 26-August-2009
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Emne: Windows 7, Canal Digital, HD og DVB-S2
    Sendt: 26-August-2009 kl. 15:23

Hej alle.

Har selv brugt så lang tid på at søge information - så når jeg nu sidder med (forhåbentlig) en del er det synd ikke at dele:

- Det virker som om der stadig er en udbredt forståelse af at Windows 7 ikke indeholder DVB-S2 support, skal bruge specielle codecs og/eller kræver brug af produkter som DVBviewer og DVBlink for at fungere i et Canal Digital parabol-setup.

Jeg benytter en ren installation af Windows 7, en FireDTV-S2, et standard Conax CAM og et Canal Digital Family+ abonnement med bl.a. 12 HD-kanaler. Jeg ser alle disse i Windows 7 Media Center uden at have specielle codecs, DVBlink eller andet - det virker reelt "out of the box".

Jeg har EPG på alle kanaler via ontv.dk's XMLTV-funktion (kr. 89,-/år) - og med en editeret defaultsatellites.mxf-fil har jeg kun netop de kanaler, jeg har brug for/lyst til at se - og jeg skal ikke foretage søgninger i Media Center.

I øvrigt kontrolleres det hele i en B&O-opsætning på flere skærme med en Beo4-fjernbetjening hvis nogen har teknisk interesse i fjernbetjeningsdelen.

Jeg vil ikke bruge tid på at skrive guides eller svare på spørgsmål hvis det bare er mig der er bagud (og alle sidder på informationen alligevel :-), men hvis det har interesse, skriver jeg gerne.

Giv lyd!

Michael

Redigeret af Krog - 26-August-2009 kl. 15:24
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af Krog Krog skrev:

Hej alle.

Har selv brugt så lang tid på at søge information - så når jeg nu sidder med (forhåbentlig) en del er det synd ikke at dele:

- Det virker som om der stadig er en udbredt forståelse af at Windows 7 ikke indeholder DVB-S2 support, skal bruge specielle codecs og/eller kræver brug af produkter som DVBviewer og DVBlink for at fungere i et Canal Digital parabol-setup.

Jeg benytter en ren installation af Windows 7, en FireDTV-S2, et standard Conax CAM og et Canal Digital Family+ abonnement med bl.a. 12 HD-kanaler. Jeg ser alle disse i Windows 7 Media Center uden at have specielle codecs, DVBlink eller andet - det virker reelt "out of the box".

Jeg har EPG på alle kanaler via ontv.dk's XMLTV-funktion (kr. 89,-/år) - og med en editeret defaultsatellites.mxf-fil har jeg kun netop de kanaler, jeg har brug for/lyst til at se - og jeg skal ikke foretage søgninger i Media Center.

I øvrigt kontrolleres det hele i en B&O-opsætning på flere skærme med en Beo4-fjernbetjening hvis nogen har teknisk interesse i fjernbetjeningsdelen.

Jeg vil ikke bruge tid på at skrive guides eller svare på spørgsmål hvis det bare er mig der er bagud (og alle sidder på informationen alligevel :-), men hvis det har interesse, skriver jeg gerne.

Giv lyd!

Michael

Jeg synes det er kanont at du deler dine erfaringer. Parser du XML via Bigscreen?

Redigeret af Patriarken - 26-August-2009 kl. 15:51
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Henrikg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Oktober-2008
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 16:01

Den her del ville jeg gerne høre mere om :-)

Jeg har hørt at flere bruger lintronic's løsning + Beo 4 til at styre deres mediecenter, men indtil nu er der ikke nogen der har kunnet vise mig hvordan det virker i praktsis. Det jeg er tænker mest på er interfacet - hvordan er fjernbetjeningen sat op og hvordan ser det ud? På en Harmony remote har jeg en masse knapper og en touchscreen - det har jeg jo ikke på en Beo4 så hvordan håndtere du "green button", "info knappen", "tilbage knappen", osv?

Til top
Krog Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 17:02

Patriarken: Ja. Det virker umiddelbart som den bedste løsning indtil videre. Det fungerer faktisk problemfrit. Af én eller anden grund mangler jeg EPG på History Channel og History Channel HD, men det er så også eneste ballade, og jeg har ikke lige haft tid til at se ind i det...

Henrikg: Jeg bruger ganske rigtigt Lintronic+Beo4, og jeg synes jeg har fundet en rigtig god løsning. Den fedeste feature er, at fjernbetjeningssignalet faktisk glider ud af SCART-stikket på B&O's TV såfremt den er assignet til V.MEM (det var en gammel, "glemt" feature som var beregnet på de gamle B&O videomaskiner). Så man behøver ikke engang ekstra IR-"øjne" el. lign.

Knapper er lavet således:

0-9 = 0-9
grøn = "green button"
gul = "guide"
(lang) rød = "live tv"
blå = "info"
exit = "back"
stop = "stop"
op/ned/højre/venstre = op/ned/højre/venstre
go = "enter"

Det er ikke helt funktioner nok, men Lintronic har lavet en lille genialitet i form af "color modes" (= hvis man f.eks. trykker "rød", kan man lave andre "assignments" i 25 sekunder). Derfor ændrer knapperne sig i samme øjeblik jeg trykker den røde knap:

op = "skip forward"
ned = "skip backward"
venstre = "rewind"
højre = "forward"
go = "play"
stop = "pause"

....og i samme øjeblik man trykker grøn, gul, blå eller exit (eller venter i ca. 25 sek), afbrydes den røde "color mode" og man går tilbage til de øverste "assignments". Det er RET velfungerende i praksis.

Hvis du/andre vil have vil have Lintronic-opsætningen (mener at den kommer i en tekstfil), deler jeg den gerne...

I øvrigt omkring Lintronic-boksen: Den er lidt dyr, men forbandet fleksibel. Er den først programmeret én gang, kræver den ingen software eller PC-tilslutning - blot strøm. Og så kan den tilpasses alt, så hvis man ønsker at fjernbetjene sit Panasonic-TV, sin Xbox 360 eller andet fra en Beo4, gør den bare det...

Mvh

Michael

Redigeret af Krog - 26-August-2009 kl. 17:18
Til top
Henrikg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 18:30
Men betyder det ikke, at man skal huske hvad de enkelte taster gør, når man er i "color mode"? Beo4'eren kan vel ikke vise "taste-assignments" i display'et vel?

Redigeret af Henrikg - 26-August-2009 kl. 18:31
Til top
Krog Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 19:05

Man skal huske hvad de enkelte taster gør - men sådan er det nu generelt med B&O-apparater. :-)  Beo4-betjeningen er simplificeret voldsomt - alternativet var at have flere knapper, og så går det enkle fløjten.... Den viser det ikke i displayet - men tro mig: Det er absolut intet problem. Det er ret sjældent at man bruger "color-mode"-funktionerne - det er typisk kun hvis man skal skifte nummer, og så lærer man hurtigt lige at trykke den røde først.

Min kæreste bruger det med stor tilfredshed - og som alle ved: Hvis konen bruger det...

Michael

Redigeret af Krog - 26-August-2009 kl. 19:06
Til top
Henrikg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 19:44

Ja, du er ved at få mig overbevist :-) Jeg var egentlig ved at hoppe på en Harmony 900, men det irriterer mig lidt, at det er sådan noget billigt plastik bras... Tror lige jeg skal gøre op med mig selv, om jeg virkelig har brug for RF, eller om jeg alligevel kan nøjes med IR...

Anyway, tusind tak for dit input og at du deler ud af din erfaring!

Til top
LarsenLP Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-August-2008
Point: 85
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 19:57

Uha, det lyder godt! Lige præcis det setup, som mine stakkels Canal Digital plagede forældre har behov for. Jeg troede netop ikke det var muligt at få HD-kanalerne uden DVBlink tricket (som jeg har hørt ikke er synderligt stabilt). Jeg må vist få købt en FireDTV DVB-S2 tuner og et Conax CAM til dem!

Kan en DVB-S novice stille lidt uddybende spørgsmål her?

Du svarede Patriarken, at du bruger Bigscreen EPG. Hvor er det liiige jeg finder det henne?

Hvor finder du defaultsatellites.mxf-filen henne? Er det bare at redigere den i notepad, eller er det et kryptisk binært format?

Også rygklap herfra, for at du frivilligt gider dele din viden og erfaring. Hvis du ikke havde skrevet dette indlæg, havde jeg opgivet mine forældres MediaCenter...

Til top
Krog Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 20:42

Henrikg: Du skal ikke være bange for IR når det er B&O. En Beo4 trykker så meget igennem at jeg tit får tændt for TV'et i soveværelset når jeg ligger i stuen. :-)    B&O har altid været gode til IR, synes jeg.

LarsenLP: Nej, jeg synes ej heller at DVBlink er stabilt nok. Det virkede faktisk for mig i en lang periode, men der er for meget teknik til at anbefale til andre.

Bigscreen EPG findes på www.bigscreenglobal.com. Det er stadig på beta-stadie og ikke åbent for enhver, men du kan gratis registrere dig til deres beta-program på siden. Gå efter "Big Screen EPG".

Defaultsatellites.mxf-filen findes under C:\ProgramData\Microsoft\eHome\Packages\DVBSTuning\DVBSTunin g\DefaultSatellites.mxf  - og du kan editere den med NotePad. Det kræver lidt teknik, men hvis du bruger et øjeblik, fanger du meningen...

Når filen er editeret, skal den "skydes" ind i MC (du kan ikke bare editere den direkte - MC vil overskrive den) - jeg skriver lige en kort guide til det i morgen. :-)

Mvh

Michael

Redigeret af Krog - 26-August-2009 kl. 20:43
Til top
audio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Januar-2009
Point: 373
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 21:02

"Out-of-the box" syntes jeg ikke man kan kalde det, når MC henter en ubrugeligt transponder liste. Jeg skulle hente et program som en eller anden havde skrevet, fordi han gerne ville kunne redigere transponderlisten. Efterfølgende skulle man bruge ehomes registreringsværktøj for at registrere den nye transponderliste, samtidig mens man scannede trasnponder i MC. Timingen for hvornår man registrede var afgørende, og det lykkedes kun 1 ud af 6 gange for mig. Den ene gang hvor det lykkedes, havde jeg fået et par HD kanaler med som ikke virkede.

Redigeringen var simpelthen for besværligt,  så jeg besluttede mig derfor for at scanne en transponder i MC hvor jeg vidste der skulle være en HD kanal, men MC fandt intet. Jeg søgte derefter lidt rundt på nettet, og der syntes at være enighed om at DVB-S2 ikke understøttes.

Men det kan jo så ikke være rigtigt, siden det kan lade sig gøre for dig.

Er det win 7 32 eller 64 bit?

Er det win 7 RC 7100?

Redigeret af audio - 26-August-2009 kl. 21:57
Til top
Krog Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 01:54

næsten out-of-the-box, da. Har indtil videre ikke set en Windows-version som ikke kræver et tweak eller to, og ift. DVBviewer/DVBlink-løsningen er det småting. Jeg bruger Win 7 RC7100 32-bit på én maskine og 64-bit på en anden - det fungerer på begge:

1. Installér Fire/FloppyDTV med nyeste MCE-driver (i skrivende stund 5.6 beta) og firmware (i skrivende stund 1.5.2). Der skal endvidere tilføjes en "patch" til driveren - det hele er inkluderet på www.parseport.com/downloads/firedtv.zip. Link til info omkring patch kan findes på http://forum.digital-everywhere.com/viewtopic.php?f=40&t =457 for de nørdede.

2. Sørg for at FireWire (IEEE1394)-controlleren kører i "legacy"-mode (forklaring findes i en PDF-fil sammen med FireDTV-driveren).

3. Kør Media Center TV Signal-opsætningen, vælg region Danmark, postnummer "0000" og "Intelsat 10, Thor 3,5" som satellit. Acceptér alt, men STOP når opsætningen bekræftes og signalstyrken vises. Minimér evt. Media Center-vinduet og fortsæt nedenfor.

5. På www.parseport.com/downloads/cd.zip har jeg lagt to filer: En .mxf-fil som i reglen kan editeres med notepad hvis man er lidt teknisk (jeg har tilrettet denne til at vise alle kanaler udbudt af Canal Digital DK) og en .bat-fil som nu skal køres ved at højreklikke og vælge "kør som administrator". Denne sørger for at defaultsatellites.mxf-filen bliver registreret i Media Center.

6. Fuldfør Media Center-opsætningen. Kanalerne skal stadig aktiveres og evt. sorteres under "guide", men det hele burde herefter fungere. (Velfungerende) EPG er en lidt anden historie og kræver en mini-guide for sig selv.

I reglen kan tricket med at registrere en ny .mxf-fil undlades - men så skal man manuelt scanne nye transpondere i MCE, og det kan blive lidt træls da de ofte ændrer sig og der kommer flere og flere nye til. Derudover er det en klar fordel kun at have f.eks. Canal Digital's kanaludbud i listen og ikke 500 andre kanaler som tilfældigvis findes på satellitten.

Bemærk at transpondere m.m. ændrer sig - så derfor vil ovenstående links med tiden blive uddateret. Sørg altid for at opdatere drivere, firmware osv. mod producentens hjemmeside, ligesom f.eks. www.kingofsat.net kan hjælpe med nye frekvenser m.m.

.mxf-filen er tilpasset Canal Digital, Thor-satellitten og mit temparament, så det er slet ikke usandsynligt at du kan/vil komme til at lave ændringer. Kanalerne flytter nu og da frekvenser og transpondere, ligesom det er muligt at du vil have f.eks. FTA-kanaler som jeg er ligeglad med.

Slutteligt: Intet er perfekt. Jeg oplever en (meget) sjælden gang udfald og "service scrambled" når jeg zapper mellem HD-kanaler. Men det gjorde jeg også med en DVBviewer/DVBlink-løsning, så jeg tilskriver det en tiltrængt justering af min parabol (eller et ringe CAM), ligesom FireDTV-driverne stadig vil blive optimeret. Det vigtigste er, at det hele kører uden ekstra applikationer og med Media Center's egen "engine". Det minimerer både fejlkilder, installationstid og økonomi - og det øger stabiliteten og tilliden til systemet betragteligt.

Håber at det giver blod på tanden til dem, der var ved at afskrive konceptet (jeg har selv været meget tæt på - utallige gange ).

Mvh

Michael

Redigeret af Krog - 02-September-2009 kl. 11:32
Til top
audio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Januar-2009
Point: 373
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 05:43

Håber at det giver blod på tanden til dem, der var ved at afskrive konceptet (jeg har selv været meget tæt på - utallige gange ).

Jeg skal da helt sikkert lige prøve igen. Super guide...tak!

Nu skal du vel ikke også komme og sige, at du havde lyd på dine HD optagelser (AC3) out-of-the-box?

Redigeret af audio - 27-August-2009 kl. 05:47
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu