recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En masse spørgsmål & tanker omkring DVB-C
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEn masse spørgsmål & tanker omkring DVB-C

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Platon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Juni-2009
Status: Offline
Point: 156
Direkte link til dette indlæg Emne: En masse spørgsmål & tanker omkring DVB-C
    Sendt: 30-September-2009 kl. 09:07

Hej alle I kloge mennesker i det Danske land.

Jeg har haft kabel TV fra TDC (YouSee) i mange år og været rimeligt tilfreds med det men nu frister de digitale kanaler.

To ting afskrækker mig ved de Samsung tunere fra Yousee.

- Jeg lider af en kronisk utålmodighed med tekniske løsninger og jeg frygter at jeg kyler boksen ud af vinduet fra 2. sal hvis jeg skal trækkes med bare en brøkdel af de problemer, som dette forum er fyldt af. Jeg er jo vant til at den analoge løsning altid virker problemfrit.

- Strømforbruget virker direkte grotesk - er der nogen, der har regnet på hvad det koster at have sådan en fætter kørende?

Så er der jo optionen med et nyt TV med en fornuftig tuner i (eller måske en anden "løs" tuner).

Men hvordan er kvaliteten af disse indbyggede tunere? - er de bedre i visse mærker end i andre og hvordan opdateres de? (Hvis de da skal opdateres). Jeg har altid haft en forkærlighed for Panasonic så det ville umiddelbart være mit valg.

Alt input er velkomment

Til top
Platon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 09:19
Nogen der kan kommentere på noget af det eller er dette forum bare dødt....?
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 14:38

Jeg tror ikke det er dødt.

DVB-C var oprindelig tænkt med dekodere og (vistnok kun) i området 225-470MHz.

At TDC.YouSee plus Stofa engang ville give disse digitale signaler Fri, uden kodning, var så uventet som tænkes kan. At YouSee ligefrem Mixer analoge og digitale kanaler også i UHF båndene kom bag på mig!

Hvis det TV Du køber har en ringere (Inferiør) Tuner bør købet vel gå tilbage, jeg mener nogen har vel et mål for hvor god en sådan INDBYGGET DVB-C MPEG4 Tuner er eller skal være.

Hvis man ikke vil have en almindelig Digital SD box til sit Tv, jeg mener, hvormange vil da have den boks som skal bruges til modtage HDTV (Start forfra og al det andet som man vel ikke kan leve uden).

Hvis dette lyder forkert, alle har vel levet godt med de separate Satellit modtager bokse igennem årene. Skulle Viasat og Canal Digital til godkende Alle Tv hvis boksene var indbyggede i TV fra Starten ____ Må jeg forstå det sådant?

Redigeret af moho - 01-Oktober-2009 kl. 15:04
Til top
Platon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2009 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Hvis det TV Du køber har en ringere (Inferiør) Tuner bør købet vel gå tilbage, jeg mener nogen har vel et mål for hvor god en sådan INDBYGGET DVB-C MPEG4 Tuner er eller skal være.

Takker for svaret om end jeg ikke er helt sikker på at jeg forstår det hele.

Jeg tolker det sådan at der ikke er nogen, der har undersøgt kvaliteten af de indbyggede DVB-C tunere, der findes i diverse mærker.

Jeg kunne stadig godt tænke mig at vide om og hvordan de kan opdateres når man først har fået det nye husalter inden for dørene.

Til top
Platon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2009 kl. 13:40
Er der nogen, der kan anbefale et forum hvor man ved noget om indbyggede DVB-C tunere ?
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 13:31

Oprindeligt skrevet af Platon Platon skrev:

Er der nogen, der kan anbefale et forum hvor man ved noget om indbyggede DVB-C tunere ?

Om indbyggede DVB-C Tunere?  Samme Separate og Digitale Tunere var jo med indbyggede Dekoder funktion, Kort og andre Ting.

Først da man truede med lukkede analoge signaler og satte en dato, da gav det meninge lave Tv med netop INDBYGGEDEDE Digitale Tunere, som jo DVB-C også var, digitale. 

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 13:33
Og når man holder fast i at ens TV skal slukkes, eller under 1 watt i Stby, da slukker samme digitale tuner vel også, eller hvilke mirakler sker her! 
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Point: 394
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2009 kl. 14:04

@Platon

Jeg har selv to Sony TV med indbyggede DVB-T/C HD modtagere.

Desuden har jeg en Sagem 60 (Selector fra YouSee) og jeg har ikke oplevet forskel i modtage kvaliteten mellem de indbyggede og den eksterne modtagere.

Hastigheden på kanal skift er ens, BER kvaliteten er ens.

Fordelene ved indbyggede DVB-C modtagere er følgende:

1. Lavere St-By forbrug

2. En fjernbetjening og færre apparater

Og efter at det digitale spejl er blevet ukrypteret så skal man kun bruge programkort og Viaccess CA-modul ved ekstra betalingskanaler.

NB. Lad dig ikke forvirre af moho han spiser sære svampe og elsker at provokere

Til top
Platon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 08:24

Dejligt der kom lidt liv i tråden!  

Er det korrekt antaget at YouSee også vil opdatere indbyggede DVB-C tunere eller er det forbeholdt deres egne Samsung tunere?

Er det problematisk hvis YouSee IKKE opdaterer de interne DVB-C tunere... jeg mener... der er jo de første 862 tråde om problematiske opdateringer af Samsung bokse?

Anyway... tror ikke jeg gider skifte TV-et ud lige nu og det koster ikke mange håndører at have en 3126 stående i 6 måneder. Men den skal ikke give mig ret meget bøvl før den ryger tilbage... når jeg en sjælden gang har tid til at se TV skal den slags bare virke! (har ikke meget tid med 2 småbørn i huset!  )

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 09:16

Er det korrekt antaget at YouSee også vil opdatere indbyggede DVB-C tunere eller er det forbeholdt deres egne Samsung tunere?

Nej, det er forkert, de opdaterer kun deres egne bokse

Er det problematisk hvis YouSee IKKE opdaterer de interne DVB-C tunere... jeg mener... der er jo de første 862 tråde om problematiske opdateringer af Samsung bokse?

Næ, de viser programmer i den udstrækning de kan, men du "mangler" de specifikke TDC-ting, såsom TV-arkiv, og start-forfra...
mvh Christian
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 09:40
YouSee opdaterer egne bokse, men de tillader at tv-producenter lægger firmwareopdateringer ud, så tv kan opdateres via antennestikket.
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2009 kl. 10:40

Der er en anden måde at løse problemet, i stedt for at have det indbygget i TV-et og udskifte TV-et, når noget ændres...

Der lurer f.eks. i horisonten noget der hedder DVB-C2!

Den anden måde er at betragte TV-et som en monitor, som skal køres på samme måde, som man kender fra en PC.
PC-en sørger for at tænde og slukke for monitoren...
Man skal ikke betjene monitoren, derfor nok med een fjernbetjening til en boks.

Udbydernes bokse kommer flere og flere online faciliteter, som start forfra, arkiv, pause live tv. m.v., som vil have svært ved at blive implementeret i et TV...

Et lignende tiltag er HTPC, som i bund og grund er en almindelig PC.
Her kan man udslifte TV-kort efter behov, løbende opdatere software.
Det er det mest fleksible der findes.

Her er det mulig at have en "kasse" til det hele, een fjernbetjening, et brugerinterface, som kan anvendes til at optage TV via EPG, pause live TV, billeder, DVD-er  musik vejrudsigter m.v.
Alt  klares i samme boks med HTPC-ens brugerinterface...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu