recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål til køb af nyt fladskærms TV...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSpørgsmål til køb af nyt fladskærms TV...

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
eddiedietz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 101
Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål til køb af nyt fladskærms TV...
    Sendt: 23-November-2009 kl. 21:00
Hej allesammmen!

Jeg har kigget lidt herinde i jeres forum, for at få et lidt bedre indblik i, hvad man skal gå efter, når man køber en ny fladskærm. Må ærligt indrømme, at det er en smule uoverskueligt.

Jeg er på udkig efter et fjernsyn til næste år, hvor jeg flytter fra mit kollegieværelse over i en 2-, eller 3-værelses lejlighed. Jeg er stor filmelsker, så vil gerne have et fjernsyn, der er velegnet til visning af Blu-ray film og lignende. Dette bliver nok via en PS3, så skærmen skal helst også være okay til at spille spil på (selvom film er hovedprioriteten). TV-signalet skal bare være nogenlunde - det har ikke så stor prioritet.
Jeg er bl.a. i tvivl om det skal være plasma eller LCD. Er der nogen, der kan nævne positive og negative sider ved begge teknologier i forhold til mine kriterier? Det afhænger måske meget af modellen?
Jeg er også i tvivl mht. Hz. Har læst et sted at skærme med f.eks. 100 Hz godt kan gøre, at billedet hakker ved panorering, fordi 100 ikke går op i 24 fps. Kan nogen fortælle lidt om det?

Overordnede krav:
- Omkring 42"
- Full HD 1080p (1920*1080)

På forhånd tak for hjælpen!
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Marts-2008
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 21:07
Hej og velkommen til... Smile

Du får mig ikke til at nævne fordele ved et LCD når det nu er dit primære tv du er på udkig efter. Svaret er meget enkelt, alt afhængig af hvad dit budget er:

Hvis der SKAL være fuld HD så tag et Panasonic G10 eller PAnasonic V10.

Hvis der ikke behøves fuld HD så tag en Panasonic X10Y (Hvorfor egentlig også have full hd medmindre du sidder 1,5 meter fra skærmen). Et TV som dette kan fås for ca. 6000 kr. De ovennævnte bliver et par tusind dyrere... Men har du pengene er det da klart G10 eller V10 du skal gå efter. Husk dog at X10 også er et fantastisk TV.

Sagt med andre ord, glem LCD og hop på et Plasma (Panasonic).

Venligst
Strange

Redigeret af Strange - 23-November-2009 kl. 21:07
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 21:34
Okay, spørger egentlig mest for at få en bedre forståelse for LCD og plasma generelt, for ved ikke særlig meget om det.
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Du får mig ikke til at nævne fordele ved et LCD når det nu er dit primære tv du er på udkig efter.
Er det fordi, at LCD-fladskærme fungerer bedre som allround TV, mens plasma er bedre på specifikke områder?

Prisen skal forresten helst ikke overskride 10.000 kr..
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 21:39
Hej igen...

Nej, det er fordi at et plasma tv giver det mest naturlige og flotte billede. Du skriver selv at det primært skal være til film, her er et plasma fantastisk, men kan også sagtens bruges til spil. Et LCD er også rigtig fint til spil, men er langt bagved plasma når det kommer til billede på TV/film.

Der er mange meninger om dette, men de fleste du spørger herinde vil sige det samme. Jeg har intet imod LCD i andre rum, men som Primært tv kunne jeg ikke forestille mig andet end plasma.

Ingen af de TV jeg har nævnt overstiger så vidt jeg husker 10000 kr. Det er også det fedeste ved de TV. Det er noget af det bedste du kan få til en helt fantastisk pris... Tilsvarende er der LCD modeller der i min optik ikke engang er nær så gode men som derimod koster imellem 12-15.000 og hvorfor betale mere for noget der ikke er bedre?

Redigeret af Strange - 23-November-2009 kl. 21:41
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 21:42
Tak, det er rart at høre. Er X10'eren ikke den billigeste? Hvor stor kvalitetsforskel er der mellem X10, G10 og V10?
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 21:55
Du kan se forkskellene på de forskellige tv her:

http://www.ppradio.dk/242-147-211-plasma_2009.htm

Altså jeg synes personligt at tingene ser rigtig fede up på X10, og jo, det er den billigste. Det er klart at stiller man dem op ved siden af hinanden kan man godt se der er forskel. Jeg synes du skal tage ud og se dem "live". HUSK det skal være med SD signal, og derefter kan du bedømme om du synes det er de ekstra par tusinde kroner værd at købe et af de andre.

Husk også at der kommer helt nye Panasonic modeller i marts 2010 hvis du kan/vil vente.

God fornøjelse :-)

Redigeret af Strange - 23-November-2009 kl. 21:55
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 22:15
Det bliver nok ikke før marts 2010, men ville lige være lidt forberedt :-)

Mange tak for hjælpen!
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2009 kl. 08:57
Hvis du allerede ved at du først skal købe til omkring marts så vent på de nye modeller... Men nu ved du at du skal gå efter et Panasonic :-)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu