En anden bruger i forum her, ledte mig hen på tanken om udviklingen på linux siden er så stor nu at mere end de 8-12% som hidtil har dækket almindelige brugere, har ændret sig de sidste 3-5 år..
Så jeg håber en del vil svare på ovennævnte spørgsmål og måske kan vi afspejle lidt hvor mange der har en neutral holdning til det, da forum her jo ikke er så linux/windows fokuseret.
Jeg har selv den opfattelse af størstedelen af brugere stadig følger trop og bruger Windows, primært fordi det følger med maskinen (fordi microsoft har lidt dominans her), og så igen fordi "de andre" jo også stadig bruger windows.
Linux er på den seneste nok blevet mere brugervenligt, det lakker dog nok enkle udfordringer for de mest almindelige brugere, som er at de ikke ved meget om en linux prompt, eller hvad fsck ved opstart skal hjælpe dem, når maskinen spørger om root password for at de kan komme videre..
Så hængere brugeren der og ikke kan meget mere, da de står uden linux erfaring.
På windows siden har MS da haft rimlig success med seneste udgivelse og gjort brugen og stabiliten rimlig ok for almindelige brugere..
Jeg mener det er forkert at anbefale brugere uden omgangskreds eller indsigt i linux, at skifte til anden operativ system, bare fordi ens program nu også endelig kører der..
Hvad så med de mange andre programmer? og dem man har brugt i flere år? Skal man nu hitte ud af hvad Wine er? skal man bare påny lære en masse nye programmer at kende? og hvad er en shell?
Næste er vel også at erhvervs branchen idag, stadigvæk er præget af windows installationer, og unix stadig præger en masse backend installationer, som backoffice brugere ikke kommer i nærheden af alligevel...Så selvom erhvervs branchen vælger linux flere steder, så er tendensen jo stadig at windows er det foretrukne til hjemmet og på arbejdet. for så spares der jo tid!
Dette kan vel samtidig bruges som henvisning når man søger på emnet og ikke ved om tiden er nu til at prøve sig med linux, eller skal man vente endnu et år...
Så er man på Windows7 eller på Linux idag på sine hjemme maskine?
Har man kun arbejdsmaskine, så kan det vel også tages med selvom det jo så måske ikke afspejler ens eget valg mere eller nogen præference her alligevel.
Edit: Fandt lige ud af, jeg kunne opdatere, så "andet" er nu ændret til begge operativ systemer.. (hvor den var 7/3/0)
Redigeret af pendec - 30-December-2009 kl. 00:41