Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Pizzabager
Redaktionen
Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1964
|
Emne: Netværk igen igen Sendt: 05-Januar-2010 kl. 11:35 |
Jeg har fået mit netværk til at virke herhjemme, og hurra for det. men nu har jeg et problem med at få en computer på..
Lige nu er mine forbindelser sådan her..
Fra fiberbox til switch, fra switch videre til router/trådløs i et rum, og til Mediecenter soveværelse i et andet rum. og fra router videre til mediecenter i stuen. problemet er at mediecenter i soveværelse ikke kan komme på netværket.. som om routeren ikke kan give den en IP gennem Switchen. Hvilket jeg synes er mystisk taget i betragtning af routeren godt kan komme på nettet gennem switchen..
Jeg ved godt den optimale løsning ville være fiberbox -> router-> enheder/evt switch -> enheder, men så skal jeg op på loftet og trække endnu et langt kabel, og gider næsten ikke. det er meningen at jeg skal have en Asus eeebox 1501, med indbygget draft N trådløst netværk, og det kan vel bruges til nød, kabel netværk er bare så meget hurtigere...
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4119
|
Sendt: 05-Januar-2010 kl. 12:09 |
Hvis du først har en switch og derefter en router med dhcp nat og fw, så vil de enheder du sætter i switchen i reglen ikke kunne se det der kommer i routeren pga. FW. Derudover kan du have det problem at din udbyder kun giver dig en IP-adresse. Den er taget af routeren så andet udstyr du sætter i switchen vil ikke få en id-adrersse.
|
 |
Pizzabager
Redaktionen
|
Sendt: 05-Januar-2010 kl. 13:44 |
PerW skrev:
Hvis du først har en switch og derefter en router med dhcp nat og fw, så vil de enheder du sætter i switchen i reglen ikke kunne se det der kommer i routeren pga. FW. Derudover kan du have det problem at din udbyder kun giver dig en IP-adresse. Den er taget af routeren så andet udstyr du sætter i switchen vil ikke få en id-adrersse. |
ja det anede jeg godt lidt.. tricket er så at bytte rundt på router og switch, men Så skal jeg have en anden router, den jeg har er for stor og klodset og kan ikke hænge på vægge
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 07-Januar-2010 kl. 14:30 |
PerW skrev:
Hvis du først har en switch og derefter en router med dhcp nat og fw, så vil de enheder du sætter i switchen i reglen ikke kunne se det der kommer i routeren pga. FW. |
Øhh, hvorfor dog ikke det? Switchen er da ret ligeglad med, hvor router/fw er henne. Den "switcher" præcis som den skal, hvad enten det sidder før eller efter, (hvor er forøvrigt før/efter på en switch?). Hvad jeg derimod tror du mener er, at det kan have betydning, hvis han bruger sin router som.. hmm.. ja som router, og via den tildeler resten af nettet et ip nummer (dhcp), og bruger routerens evt. udgange. Derved er det klart, at han skal have sin switch på den del af det routet net, som skal have et ip nummer fra routeren, og må derfor trækker et kabel "tilbage" fra routeren til switchen, før det virker. Problemet er bare, at sådan en ting kan gå helt galt i mange switche. De kan simpelthen ikke håndtere det. Jeg har selv en HP Procurve som ikke kan. Den går faktisk i baglås af det.
|
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4119
|
Sendt: 07-Januar-2010 kl. 14:43 |
Kandersen skrev:
PerW skrev:
Hvis du først har en switch og derefter en router med dhcp nat og fw, så vil de enheder du sætter i switchen i reglen ikke kunne se det der kommer i routeren pga. FW. |
Øhh, hvorfor dog ikke det? Switchen er da ret ligeglad med, hvor router/fw er henne. Den "switcher" præcis som den skal, hvad enten det sidder før eller efter, (hvor er forøvrigt før/efter på en switch?).
Hvad jeg derimod tror du mener er, at det kan have betydning, hvis han bruger sin router som.. hmm.. ja som router, og via den tildeler resten af nettet et ip nummer (dhcp), og bruger routerens evt. udgange. Derved er det klart, at han skal have sin switch på den del af det routet net, som skal have et ip nummer fra routeren, og må derfor trækker et kabel "tilbage" fra routeren til switchen, før det virker. Problemet er bare, at sådan en ting kan gå helt galt i mange switche. De kan simpelthen ikke håndtere det. Jeg har selv en HP Procurve som ikke kan. Den går faktisk i baglås af det.
|
Nu skriver Piazzabager, at han har sin fiverforbindel/internetforbindelse, her har han forbundet en en Switch. Til Switch har han forbundet en router. De vil sige at switch er før/foran routeren og det kan give problemer, især hvis han bruger DHCP-serveren, NAT funktionaliteten og FW på routeren
|
 |
Pizzabager
Redaktionen
|
Sendt: 07-Januar-2010 kl. 19:59 |
Jeps min måde virkede ikke. Så jeg bed det sure æble og kravlede rundt på loftet en time mere for at trække et kabel tilbage til samme rum fiberforbindelsen kommer ind. På den måde sidder alt til routerens indbygget switch. Dvs endnu. Der er ikke flereledige porte i routeren, men så kan jeg jo bruge min switch hvis jeg skal bruge et par hdhomerun senere hen :-)
|
 |