recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilspilning af A/V udstyr
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTilspilning af A/V udstyr

Besvar Besvar
Afstemningsspørgsmål: Forbedres performance ved tilspilning af A/V udstyr?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
1 [9.09%]
0 [0.00%]
0 [0.00%]
8 [72.73%]
0 [0.00%]
2 [18.18%]
0 [0.00%]
0 [0.00%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Emne: Tilspilning af A/V udstyr
    Sendt: 12-Januar-2010 kl. 08:04
Ud over højttalere, hvor forskellen kan være endda meget stor, har jeg selv oplevet, hvordan en cd-afspiller (Sony XA5400ES) ændrede sig en del efter nogle hundrede timers tilspilning. Forstærkere og kabler har jeg ikke direkte oplevet ændringer på (men jeg satte kryds ved ja til alle, fordi jeg har erfaring med tilspilning af mere end én produktkategori).

Jeg kender ikke den tekniske forklaring, men hvis elektriske komponenter (nok primært i analogdelen af apparaterne) kan lyde anderledes alt efter temperaturen i lokalet, er det vel ikke utænkeligt, at de kan undergå mindre, fysiske forandringer over tid? 

Selvfølgelig er det muligt, at det er ren indbildning, at min cd-afspiller lyder bedre nu, men dog har jeg efterfølgende læst adskillige tests af den, hvor stort set samtlige testere uafhængigt af hinanden nævner det samme. Det er selvfølgelig ikke noget bevis, men omvendt tænker jeg, at vi også nemt kan blive forledt til at tro, at i en digital tidsalder er alt 1'er og 0'er og derfor altid lyder ens. En plasmaskærm ændrer sig fx også i løbet af de første par hundrede timer.

Anyway, jeg har ikke nogen hårdtslående beviser, men synes det er en interessant debat. 

EDIT: hov, jeg ved ikke, hvad der gik galt med min stemme. Jeg havde egentlig sat kryds i den første kategori, men den blev registreret som kun højttalere

Redigeret af Vanderlay - 12-Januar-2010 kl. 08:07
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 15:21
Jeg svarede kun højttalere, selvom jeg ikke har lagt væsentlig meget mærke til det, da anlæget kun står tændt når jeg er hjemme.

Med alt andet kan jeg ikke se hvordan det skal tilspilles. Jeg kan ikke se hvordan et flow af elektroner kan ændre på materialeegenskaber, såsom man ser ved mekanisk slid. Det er ihertfald på en mikroskopisk niveau ændringerne sker, og dem tror jeg næppe er hørbare - jeg har ihvertfald ikke hørt nogen forskel.

En anden ting er så også hvordan man kan høre en given forstærker tilspilles. Der er så mange andre ting i kæden som lige så godt kunne være synderen.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 16:26
Skift i fugt og varme kan godt få elektriske komponenter til at drive, og dermed forårsagen ændringer i lyden. Men det er ikke en effekt man som producent stiler efter. 

På min arbejdsplads bruger vi meget tid på netop at være robuste over for den slags, og ikke stile efter at det først er optimalt efter et par ugers brug i troperne. 

Min påstand vil derfor være at, ja det er meget muligt at der sker ændringer i elektronikken over tid, men det er helt sikkert ikke hensigten fra producentens side. Hvis det gav en væsentlig forbedring kunne man jo bare tilføje den slags tilkøring i produktionen. 
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu