recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Wake on Lan på nas
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWake on Lan på nas

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Storgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 28-December-2009
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Emne: Wake on Lan på nas
    Sendt: 29-Januar-2010 kl. 13:04
Hej

Jeg sidder og skal stort set bare trykke bekræft for at købe en qnap ts-219p, så ser jeg at en 239 har wake on lan. Så er mit spørgsmål så hvad dette helt præcist går ud på?

Jeg har forstået at hvis jeg har en 219 kan jeg få den til at gå i dvale hvis den ikke bliver brugt en vist antal minutter. Så er mit spørgsmål så, hvis den er gået i dvale, og jeg f.eks. tager op til mine forældre og vil vise dem noget jeg har på nas'en, kan jeg så ikke få adgang til den da den er i dvale, og ikke har wake on lan? Eller er wake on lan kun til hvis den er helt slukket, og ikke bare i dvale?

Håber på hurtig hjælp.
Storgaard
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Point: 317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2010 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af Storgaard Storgaard skrev:

Hej

Jeg sidder og skal stort set bare trykke bekræft for at købe en qnap ts-219p, så ser jeg at en 239 har wake on lan. Så er mit spørgsmål så hvad dette helt præcist går ud på?

Jeg har forstået at hvis jeg har en 219 kan jeg få den til at gå i dvale hvis den ikke bliver brugt en vist antal minutter. Så er mit spørgsmål så, hvis den er gået i dvale, og jeg f.eks. tager op til mine forældre og vil vise dem noget jeg har på nas'en, kan jeg så ikke få adgang til den da den er i dvale, og ikke har wake on lan? Eller er wake on lan kun til hvis den er helt slukket, og ikke bare i dvale?

Håber på hurtig hjælp.
Storgaard

Dvale betyder som regel blot at harddiskene spinner ned, og resten af systemet lukkes så meget ned som muligt for at spare strøm. Samme øjeblik der tilgås noget på harddisken, vil systemet spinne diskene op igen (uanset om du er hjemme, på Nordpolen eller et helt tredje sted Smile). Så længe du ikke slukker systemet helt, kan du altid tilgå dine data.

Wake-On-LAN giver mulighed for at *tænde* enheden via netværket, hvis den er blevet lukket ned (altså ikke blot i dvale). Det sker ved hjælp af en special magisk pakke, man sender ud på netværket. Det virker kun på det lokale netværk, så du kan ikke (nemt i hvert fald) tænde en enhed med Wake-on-LAN fra en anden lokation.

Det er et kort svar - jeg vil ikke gå i tekniske detaljer om Wake-On-LAN, da det ikke er relevant for dit spørgsmål. Du kan altså roligt købe NAS'en.

/Mark
Pioneer KRP-500A, SC-LX90, BDP-LX91, DV-LX50

DVDO iScan Duo

XBOX360, PS3 og Wii

Audiovector S3 Avantgarde Arreté , SC Avantgarde, K-X

Nordost Frey højttalerkabel og Red Dawn RCA interconnect
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2010 kl. 17:09
Tak for det hurtige svar.

Så det vil sige, at wake on lan er kun hvis jeg har slukket nas'en helt, og at man så kan tænde den igen. Er det egentlig ikke meget smart? Jeg tænker her på strømforbruget. Og du skrev at det var ikke nemt fra en anden lokation, at vække nas'en. Dvs. at jeg ikke bare kan slukke nas'en tage ud og besøge min forældre og så vække den derfra? Der skal den helst bare være i dvale?

Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2010 kl. 21:28
Oprindeligt skrevet af Markh Markh skrev:

Wake-On-LAN giver mulighed for at *tænde* enheden via netværket, hvis den er blevet lukket ned (altså ikke blot i dvale). Det sker ved hjælp af en special magisk pakke, man sender ud på netværket. Det virker kun på det lokale netværk, så du kan ikke (nemt i hvert fald) tænde en enhed med Wake-on-LAN fra en anden lokation.

/Mark

Du kan nu godt WOL over internettet hvis du forwarder en port i din router til NAS'en

BS
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 08:42
Hvordan gøres dette i praksis?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 09:36

Hvordan gøres dette i praksis?

Hej Storegaard

Du sender en magic packet fra et sted på internettet til din egen wan ip adresse (hint: www.myip.dk), så skal din router have forwarded det portnummer du sender til, til broadcastadressen på dit netværk.

der er en lille guide her hvor du også kan hente et program der kan sende magiske pakker til et specifikt portnummer.

Mere om WOL her.
BS
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Du kan nu godt WOL over internettet hvis du forwarder en port i din router til NAS'en

BS

Det er rigtigt, ja. Fik det formuleret mit svar forkert - det kan lade sig gøre, men det er ikke nødvendigvis nemt og sikkert Smile.

Der er dog visse udfordringer i at gøre det (nu bliver det lidt teknisk - håber I kan leve med det LOL).

Fra nu af antager jeg at din offentlige IP-adresse (fra din udbyder) er 1.2.3.4, og din NAS har 10.0.0.21 og MAC-adressen 00:00:00:fe:da:be (meget teoretisk MAC-adresse Wink).

@ ----------- router ------------ switch ------------- NAS

fra @ sendes en WoL pakke til 1.2.3.4 som UDP-datagram med destinationsport 9876. I din router har du opsat en portforward fra UDP port 9876 til din NAS på port 9876, og pakken vil derfor blive forwardet til 10.0.0.21 på port 9876. Indtil videre er alt altså godt. Så længe din router og switch stadig har en aktiv binding mellem IP/MAC og fysisk port på switch, vil det virke fint. Det mest kritiske øjeblik (set fra et WoL-over-internet perspektiv) er når din router fjerner IP/MAC bindingen (ARP timeout), hvilket typisk på routere i konsummarkedsenden som standard er 5 minutter, men ofte kan sættes til noget mellem 1 sekund og 4-6 timer. Når dét sker, er routeren afhængig af at kunne broadcaste efter en MAC-adresse, der har den pågældende IP, så den kan sende pakken til den rigtige modtager. Da din NAS er slukket (eller "soft off", som det retteligt hedder), og kun lytter efter den magiske pakke, vil den ikke svare på broadcast'en fra routeren (netkortet har ikke en IP-adresse i den tilstand). Routeren kan derfor ikke finde en MAC-adresse, den kan knytte den pågældende IP-adresse til, og vil derfor smide pakken væk.
Én løsning på dét problem er at få routeren til at forwarde pakken til LAN-netværkets broadcastadresse (på engelsk kaldet "directed broadcast") i stedet for direkte til NAS'en. Det er dog vigtigt af sikkerhedsmæssige årsager, at der kun åbnes for den specifikke UDP-port til broadcastadressen. Når din router skal sende pakken videre ind på dit LAN, vil den nu fordi den er sendt til broadcastadressen for netværket, i stedet for at lede efter en bestemt modtager af pakken, broadcaste den, og på den måde får din NAS også pakken, selvom den har været slukket så længe at de forskellige bindinger i routeren og switchen er fjernet. (Jeg skal måske sige, at det ikke nødvendigvis er alle routere, der tillader at man laver portforwards til broadcastadressen.).
Personligt ville jeg aldrig tillade at "noget" fra internettet var i stand til at genere broadcast requests på mit interne netværk - risikoen for at det kan misbruges til smurf attacks og andre ubehageligheder er for stor. Under alle omstændigheder bør du vælge et tilfældigt højt portnummer, som f.eks. 36529 el. lign.), så der er mindre risiko for at tilfældige script kiddies sender pakker til dig.

Et andet muligt, og noget mere sikkert alternativ, er at lave et statisk ARP-entry i din router, så der altid er en binding mellem IP og MAC-adresse. Hvis din switch ikke kender MAC-adressen, fordi din NAS har været slukket i x tid (hvor x er defineret af hvor hurtigt switchen rydder op i gamle entries - ofte er det efter 5 minutter), vil den sende pakken ud på alle porte, og din NAS vil så også få pakken.

Den oprindelige WoL "standard" definerer, at pakken skal sendes til broadcast MAC-adressen (ff:ff:ff:ff:ff:ff), hvilket fra internettet kun kan ske ved den første metode, jeg beskriver længere oppe. Om det er ændret, så destinations MAC-adressen er underordnet og du dermed kan bruge metode nr. 2, ved jeg ikke. Jeg har ikke brugt WoL i mange, mange år, så indlægget bærer uden tvivl præg af at det er baseret på en hulens bunke teori, og meget lidt praksis. Smile

Beklager i øvrigt hvis indlægget blev langt, tørt og kedeligt. Jeg har bare svært ved at stoppe, når jeg først er kommet i gang. LOL

/Mark

Redigeret af Markh - 30-Januar-2010 kl. 10:57

DVDO iScan Duo

XBOX360, PS3 og Wii

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2010 kl. 12:11
Mark: Dejligt med et indlæg der giver en forståelse for tingene - tak!
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2010 kl. 16:52
Jeg vil tro at begge metoder kræver at man har en router med alternativ firmware, idet der ikke er mange SOHO  routere  der (mig bekendt) som standard supporterer directed broadcast eller statisk arp. Men måske tager jeg fejl?
En tredie mulighed (som jeg selv bruger) et at have en HTTP server på routeren, som så via en http side sender en WOL pakke ud på det lokale net. Men det kræver også en router med alternative firmware (læs linux).
/Peter
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2010 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

Jeg vil tro at begge metoder kræver at man har en router med alternativ firmware, idet der ikke er mange SOHO  routere  der (mig bekendt) som standard supporterer directed broadcast eller statisk arp. Men måske tager jeg fejl?
En tredie mulighed (som jeg selv bruger) et at have en HTTP server på routeren, som så via en http side sender en WOL pakke ud på det lokale net. Men det kræver også en router med alternative firmware (læs linux).
/Peter

Jeg ved at selv de mindste ZyXEL routere understøtter statisk arp, så det vil næppe være et problem. Om de understøtter directed broadcast er jeg så til gengæld ikke klar over. Jeg benytter selv primært Cisco og Juniper netværksgrej, men det er næppe det man kalder konsum eller SOHO. Wink

/Mark

DVDO iScan Duo

XBOX360, PS3 og Wii

Til top
Wheels Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-September-2008
Sted: Nordsjælland
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2010 kl. 13:32

Jeg sidder og skal stort set bare trykke bekræft for at købe en qnap ts-219p, så ser jeg at en 239 har wake on lan.
En lille note er, at det tager længere tid at lave en wake on lan end at vågne fra alm. dvale. Jeg har en 239'er, og den tager cirka 3 minutter om at være kørende efter en wol. Det er ikke kritisk for mig, men kan være det for dig?
Ved almindelig dvale er opstartstiden cirka 1 minut. Her skal du være opmærksom på, at 239'eren bruger væsentlig mere strøm i dvale end 219'eren (21 W mod 5 W) Se evt.

Og for at 239'eren skal kunne wakes on lan, skal den være slukket. Det kan man gøre manuelt, eller man kan sætte den til at lukke ned på et/flere bestemte tidspunkter i løbet af døgnet, hvis den er tændt. Den kan ikke altså slukke sig selv efter et vist antal minutters henstand - kun gå i alm. dvale.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu