Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Thomas K
Super bruger
Oprettet: 26-Januar-2010
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 461
|
Emne: WOL... HJÆLP!!! Sendt: 30-April-2010 kl. 11:37 |
Hej
Så er det blevet min tur til at spørge eksperterne om hjælp.
Jeg har i dag en hjemmebygget server, som jeg gerne vil have til at virke med WOL. Jeg har "snart" læst alt hvad der findes på nettet omkring WOL, men jeg har ikke fået løst mit problem.
Problemet er som følger:
Min server lukker ned(S3 standby), men starter op næsten med det samme igen. Jeg har ved hjælp at Wireshark fundet ud af, at det er min router(Dir-655) der sender en arp message, som så bevirker at serveren starter op.
Målet er, at jeg gerne vil have min server til at lukke ned, og kun starter når den bliver tilgået af en af hustandens pc'ere, eller squeezeboxes.
Jeg har også kigget på afsendelse af magic packets, men som jeg forstår det, betyder det at jeg manuelt skal afsende en "magic packet", før jeg kan forbinde til serveren, hvorfor dette ikke er hensigtsmæssigt.
Hvordan gør i andre???
På sigt vil jeg også bygge et HTPC setup, hvor jeg også skal tilgå min server, på samme måde.
Thomas
Ps. Min server er baseret på et Zotac ION G-E bundkort
Redigeret af Cruzz - 02-Maj-2010 kl. 12:59
|
 |
Zulu
Guld medlem
Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Point: 775
|
Sendt: 30-April-2010 kl. 12:55 |
Det er min erfaring at så snart du har en Squeezebox-enhed på dit netværk, der er tilsluttet Squeezebox-serveren på din server, så vil den forhindre din server i at gå i standby. Jeg kæmpede med det noget tid, men fandt ingen brugbar løsning - andet end at sælge min SB Duet og købe en SB Touch (med indbygget server).
Prøv at slukke alle dine SB'er (eller sætte dem til at bruge MySqueezebox.com) og se om serveren så ikke kan forblive i standby.
|
 |
Thomas K
Super bruger
|
Sendt: 30-April-2010 kl. 21:36 |
Jeg har prøvet kun at frakoble min Squeezebox, men det hjalp ikke. Jeg har som sagt også kontrolleret med Wireshark, og her kunne jeg se at det er min router der sender en ARP forespørgsel.
Derfor var mit spørgsmål, hvordan i andre gør!!
Thomas
|
 |
Zulu
Guld medlem
|
Sendt: 30-April-2010 kl. 23:33 |
Har du noget software kørende på din server, der benytter uPnP? Det kan være skyld i de ARP-requests din router sender ud.
|
 |
Thomas K
Super bruger
|
Sendt: 01-Maj-2010 kl. 10:53 |
Det eneste der kører på min server er Squeezebox server
|
 |
Thomas K
Super bruger
|
Sendt: 02-Maj-2010 kl. 13:03 |
Er der virkeligt ikke nogen der kan komme med de gyldne guldkorn
|
 |
pfugl
Guld medlem
Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
|
Sendt: 03-Maj-2010 kl. 07:51 |
Der er kun 2 muligheder - enten virker WOL med magic packet, eller også virker det med en tilfældig IP pakke. Du kan ikke både blæse og have mel i munden. Din løsning er at have et lille program på hhv PC'erne og squezeboksen, som enten starter under opstarten af PC'en/Squezeboksen, eller startes manuelt når man skal bruge serveren.
|
 |
Thomas K
Super bruger
|
Sendt: 04-Maj-2010 kl. 21:28 |
Ok, det er jo trist.
Er det ikke muligt for jer, der allerede har et setup med WOL, og dele jeres setup/erfaringer, evt svare på nedenstående.
- Hvor lang tid har i sat, før jeres server går i standby
- Hvordan vækker i serveren
- Hvordan vækker i serveren, hvis i starter en pc fra Standby
- Hvilket software bruger i til at vække serveren
osv.
Thomas
|
 |
Bschmidt
Guld medlem
Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
|
Sendt: 04-Maj-2010 kl. 22:11 |
Jeg har ikke et setup der ligner dit så jeg kan ikke svare direkte på dine spørgsmål.
Når det er sagt lyder det som om routeren ikke er klar over hvilken macadresse der er tilknyttet til den port som din server er forbundet til og derfor spørger via en arp request. Hvis din router har en funktion hvor du kan sætte en "static arp entry" kan du forhindre at routeren broadcaster ud på den port da den "ved" hvad der er derude og dermed forhindre din server i at starte op. Ikke alle routere har denne funktion.
Edit: Samme funktion og måske bedre/sikrere mod fejl er at lave en static dhcp lease knyttet til en macadresse, denne arp entry burde så ikke blive flushed og routeren burde vide hvilken port serveren er på, bemærk at jeg skriver burde da der er stor forskel fra router til router :-S
BS
Redigeret af Bschmidt - 04-Maj-2010 kl. 22:31
|
|
 |
Zulu
Guld medlem
|
Sendt: 04-Maj-2010 kl. 22:40 |
Her er mit setup:
Hjemmebygget server med: Intel G45 chipset + E6300 CPU + det løse, kørende Win2008 R2 Server. Sat til at gå i sleep efter 10 min (HDD spindown = 5 min). I "Power Saver and Wake on LAN Options" er indstillingerne for netkortet (onboard Intel 82567LF Gbit) sat til følgende:
Wake On LAN: [X] Wake on Directed Packet [X] Wake on Magic Packet [ ] Wake on Magic Packet from power off state [ ] Wake on Link
Min server står i sleep (S3) når den ikke bruges. Den er aldrig slukket helt, og kan heller ikke startes via netværket fra power off state (S5). Den vågner kun når den kontaktes direkte via netværket fra en PC, Squeezebox, telefon m.m.
Som router bruger jeg en Linksys WRT54GL som kører med DD-WRT firmware. Serveren er sat til at få en statisk IP-adresse from routeren (som kører DHCP), så routeren kender altid serverens MAC-/ IP-adresse og behøver derfor ikke spørge om den (som Bschmidt også foreslår).
|
 |