recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny bærbar
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy bærbar

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
Tallahassee Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny bærbar
    Sendt: 19-Maj-2010 kl. 09:00
Heysa

Som overskriften indikerer, er jeg på jagt efter en ny bærbar (dvs. kæresten er).
Hun starter på nyt studie og det er udelukkende dette den nye bærbare skal bruges til (lige nu har hun en Acer med dårligt/ingen batteri). Hun havde tænkt sig noget i omegnen af 4-5.000 kr, men jeg har foreslået at kigge på en mac - bare den billigste, til 7.799..

Nu har jeg selv en HP og en Lenovo og er glad for begge. Kæresten interesserer sig absolut ikke for computer, og det skal bare virke.
Hvad synes du? Kan hun sagtens nøjes med en bærbar til de 4-5.000, eller er den bedste løsning en mac..?

Jeg er selv i syv sind, da jeg synes at en mac bare er nem at have med at gøre, nem at finde rundt i, og de går mere eller mindre aldrig ned eller får en blå windows-skærm - men man betaler selvfølgelig prisen for det.

Nu er emnet utrolig subjektivt, og der er fanboys i begge lejre... Men kom med dit indspark! Smile
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 09:35
Jeg vil også sige Mac, ellers kig på Asus - de små UL er flotte og holder batteri længe.

Hvis hun bruger iTunes og kan li' den måde det virker på, vil hun også kunne li' en MacBook.
Det jeg synes bedst om ved Mac er måden systemet virker på - Windows er for besværligt for andre end nørder.

Jeg har begge dele, og bruger kun pc, når jeg skal bruge et af de gamle programmer, der ikke er flyttet over på mac.

Tilføjelse: Hvis der er et program hun skal bruge på studiet, der kun virker på den ene platform, er der ikke rigtigt noget valg.

Redigeret af Brixen - 19-Maj-2010 kl. 09:44
Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 09:46
Tak for svar :)

Jeg glemte at nævne det, men min Lenovo er en 12,1" og kæresten vil bestemt ikke have en mindre skærm en dette..
Som nævnt, synes jeg nemlig også rigtig godt om den måde Mac virker på - ja, det virker jo bare :)
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 09:47

Umiddelbart vil jeg synes man ikke skulle vælge en MAC, for ikke at have flere platforme at supportere, så vælg f.eks. en mage til den PC i har forvejen...

Dit bud på en HP eller lenovo er sikkert udmærket maskiner, du kender jo dem selv..

Men ellers vil jeg mene udgangspunktet måtte være hvad skal PC-en bruges til og hvilke programmer skal anvendes.
Her kunne det evt. tænkes at der var bedst egnet programmer på en MAC.
At betegne windows maskiner for kun nørder, synes jeg  er lidt MAC-religiøs betragtning...
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 10:40
Som Brixen allerede er inde på, er der nogle specielle programmer hun skal bruge til sit studie, fx. et eller andet specifikt CAD program eller lignende? Tilsvarende, er der krav om at skriftlige opgaver afleveres elektronisk i fx. Word 2003 format? Det jeg mener er, at selv om en mac måske er dejligt u-nørdet for din kæreste, så bliver den hurtigt frygteligt irriterende hvis hun skal igang med dokumentkonvertering hver gang hun skal aflevere opgaver..

Personligt tror jeg ikke jeg ville købe hverken pc eller mac før jeg havde snakket med en studievejleder om behovet.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9445
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Som Brixen allerede er inde på, er der nogle specielle programmer hun skal bruge til sit studie, fx. et eller andet specifikt CAD program eller lignende? Tilsvarende, er der krav om at skriftlige opgaver afleveres elektronisk i fx. Word 2003 format? Det jeg mener er, at selv om en mac måske er dejligt u-nørdet for din kæreste, så bliver den hurtigt frygteligt irriterende hvis hun skal igang med dokumentkonvertering hver gang hun skal aflevere opgaver..

Personligt tror jeg ikke jeg ville købe hverken pc eller mac før jeg havde snakket med en studievejleder om behovet.
Hvorfor skal hun i gang med dokumentkonvertering hver gang hun skal aflevere opgaver ?

Problemet er vel identisk om hun benytter office 2008(mac) eller office 2007(windows)

Jeg vil dog holde mig langt væk fra HP, pga dårligt kvalitet og en del blæserstøj. Har benyttet HP bærbare dagligt de sidste mange år.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 10:53
Egentlig en meget fornuftig tilgang, strandvasker :)
Uanset om det bliver pc eller mac, vil der blive købt noget Word til, så det er ikke et problem. Ud over det, er der ikke andre programmer eller specielle krav.

Mht. at supporte flere platforme kan jeg egentlig godt følge dig, men ved ikke hvor stort et problem det er. Næste gang jeg selv skrifter, bliver det højst sandsynlig til mac..

Det største problem er nok tilvænnings perioden. Dvs. hun bruger pc på jobbet, så det er måske irriterende at have en mac til studiet (det med at der ikke er F-knapper, delete, og funktioner i det hele taget ligger lidt anderledes)..
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 11:04
Hvad er det egentligt for et studie ?

Min egen kæreste læser på KU, hun benytter en Mac. De programmer de skal benytte udleveres af KU i både pc og mac version. Men det kommer selvfølgeligt lidt an på hvilken retning hun skal gå.

Selvfølgeligt kan der køres windows på en mac, men det er en dårlig løsning !!
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 11:18
Det er noget videre-uddannelse - kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder :D

Det er nu heller ikke hele windows der sku køre på den, men bare office pakken.
Nu vil jeg lige snakke med hende, og så må vi se hvad det ender med. PC er selvfølgelig det hun kender, og vaner er gode at have ;)
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Tallahassee Tallahassee skrev:

Det er noget videre-uddannelse - kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder :D

Det er nu heller ikke hele windows der sku køre på den, men bare office pakken.
Nu vil jeg lige snakke med hende, og så må vi se hvad det ender med. PC er selvfølgelig det hun kender, og vaner er gode at have ;)
på apples hjemmeside, er der nogle gode 5-10 min videoer der viser OS-X samt de forskellige programmer.

En god måde at forstå systemet på, evt også inden man køber maskinen !!
Til top
nbu001 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-August-2004
Sted: CPH, DK
Point: 890
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 11:28
Mac, all the way. Det funker bare. Jeg er genfødt Applekonvertit, og de er jo oftest de mest ekstreme. Anyways, jeg taler sandheden LOL.

/Nils
           
Til top
nbu001 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-August-2004
Sted: CPH, DK
Point: 890
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2010 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Selvfølgeligt kan der køres windows på en mac, men det er en dårlig løsning !!

Hvordan dårlig løsning? Både som Boot-Camp og VM-Ware kører det da upåklageligt hos mig Smile
           
Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu