recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Endnu en nybegynder, hjælp til - mediecenter+NAS?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEndnu en nybegynder, hjælp til - mediecenter+NAS?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
NilsSP Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 31-Maj-2010
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: Endnu en nybegynder, hjælp til - mediecenter+NAS?
    Sendt: 31-Maj-2010 kl. 18:45

Hej gæve folk på dette herlige forum!

Jeg har nu, som så mange andre før mig, støvet rundt på forummet for at se om læsning af andres spørgsmål og jeres svar kunne hjælpe mig i min søgen. Jeg er muligvis blevet lidt klogere, men er ikke rasende vild til teknik - så meget flyver desværre hen over hovedet på mig.
Derfor opretter jeg nu en tråd i hvad jeg håber er det det rigte sub-forum for at få lidt råd og vejledning hvis det er muligt. :)

Min kæreste og jeg hører meget musik, ser mange serier/film og frem for alt streamer meget tv fra især dr.dk(old fashion I know!) - alt sammen fra min gamle stationære.
Vi vil frygtelig gerne slippe af med at have den stationære i samme rum som os selv, og frem for alt slippe for for støjen.Lige nu bruger vi den stationære til at høre musik på, og til at afspille film/serier/online tv på som vi ser på fladskærmen i den anden ende af HDMI-kablet.

Lidt om de medier vi har og fortsat ønsker at bruge:
Har en del serier liggende, mest i avi format
Vil meget meget gerne kunne gå på dr.dk(og andre?) sider for at finde programmer
Har en del film, fortrinsvis .iso, .mkv og .vob og isofiler - dvdfilm lagt over på computeren.
Har en masse musik jeg gerne vil kunne høre, mest mp3 format, noget flac
Jeg har ca. 1 TB filer samlet set. Og der ville sagtens kunne komme mere til/udskiftning.

Vores tv er ikke HD, så dette er ikke et krav, men det ville da ikke gøre noget at "fremtidssikre" et eventuelt system :)

Jeg vidste intet om vilde online musikservices(Rhapsody etc.) og lignende til film/serier før jeg kiggede på forummet her, det ville være luksus at have mulighed for at bruge det også.

Vores trådløse internet er ikke noget smart noget, en helt almindelig trådløs router vi fik med i et tilbud hos telmore gratis, hvis det har nogen indflydelse hitter jeg self. ud af hvad vi har mere specifikt.

Drømmen ville være:
Et system hvor man kan sidde i sofaen med en fjernbetjening og bladre i de film/serier man vil se. Have mulighed for at se programmer via dr.dk og lignende services.
Et system hvor man uden at skulle tænde fjernsynet høre musik, netradio mv.(+ skal have højtalere til dette)
Et system hvor man kan vise/se diasshow med billeder på fjernsynet.
Det mekanik der skal stå i stuen skal være støjsvagt
Et simpelt system hvor jeg ikke skal rode aaalt for meget med tekniske indstillinger på 3 forskellige enheder for at få det hele til at spille.
Et system hvor det er mulig at sætte en ekstern HDD til for at tage backup
(Et system hvor gæster har mulighed for at sætte deres mp3afspiller/smartphone/whatever til så man kan høre deres musik)

Jeg gætter på at det her nok er grænsende til et lille barn der står og peger og vil have både månen og hvad ved jeg :)

Angående budget, tjae, jeg skriver her for at få en ide om hvad sådan noget kan gøres for - hvis det drejer sig om både et mediecenter, en NAs og støjsvage harddiske i flertal kan jeg jo godt regne ud at vi nok roder rundt omkring de... 6000 måske?

Jeg har kigget lidt på forskellige Squeezeversioner, og overvejet om jeg rent pladsmæssigt bør have en NAS ind over der kan stå inde i et kosteskab og agere HDD for afspilning af film/serier og musik.En eventuel NAS må også meget gerne være nogenlunde støjsvag, bor i lille toværelses lejlighed :)

Hvis du er kommet så langt i min meget kompakte tekst siger jeg allerede nu mange tak, hvis du yderligere har en idé om hvad Mr. Analog man her bør gøre så ville det være helt kanon.

Hvis der mangler information om noget, så sig endelig til.

På forhånd mange tak for hjælpen, Nils
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu