recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stor forskel i gl. system og evt. ny computer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStor forskel i gl. system og evt. ny computer?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7981
Direkte link til dette indlæg Emne: Stor forskel i gl. system og evt. ny computer?
    Sendt: 20-Juni-2010 kl. 15:06
Hej.

Min nuværende computer er:
Toshiba Satellite P200-14U
CPU: Intel Core 2 Duo 2,0 GHz (T7200)
Ram: 3 Gb
Grafik: 256 Mb Nvidia Geforce Go 7600 Turbocache
HDD: 2x200 Gb
Skærm: 17" (1440x900) TruBrite
Drev: DVD+/- RW
Windows Vista Home Premium 32 bit
mm.

Jeg overvejer stærkt:
CPU: Intel® Core™ i3-330M-processor | clockfrekvens : 2.13 GHz | Front Side Bus : 1,066 MHz | cache, andet niveau : 3 MB
Ram: 4 Gb
Grafik: NVIDIA® | NVIDIA® GeForce® GT 330M med CUDA™-teknologi
HDD: 2x500 Gb
Skærm: 18,4" HD+ TruBrite
Drev: BD-RE
Windows® 7 Home Premium 64-bit (forudinstalleret, Toshiba-HDD-gendannelse)

- Hvor meget bedre computer får jeg her, i forhold til den jeg har - når man tænker på at den bruges til 3D projektering og tegning af byggerier?? Er processor og grafikkort meget meget bedre, eller kun lidt bedre end det jeg har nu? Er der tale om quad-core processor og grafikkort?

Et andet problem er at styresystemet er 64 bit. Risikerer jeg så ikke at en del af det software jeg har ikke vil kunne bruges? Såsom Officepakke 2000, Paint Shop Pro 7 o.a. Eller er der ikke så stor risiko for det?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2010 kl. 21:57
Hej Thorvald
1 - meget bedre!
2 - det er ikke kun en smule men rigtigt meget 330M er bedre end et 7600M chipsæt. se mere her! http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html
3. - der er ikke tale om nogen som helst quadcore CPU'er - hvis du skal have en quadcore cpu i mobil-enhed i dag skal det være en core i7 i enten en 7 eller 8 serie (mobile quadcores findes kun i de mobile core i7!). umiddelbart vil jeg sige de nok ikke lige kommer i nogen som helst maskine under 10K. Ydermere - du kan altid se hvad det er for en Intel processor via processorfinder.intel.com
4. jo - softwaren kan være et problem. her skal du for hver enkelt applikation du bruger have det verificeret fra producenten selv. - ofte vil det ikke give det helt store problem. Men der er desværre også mange hvor det rent faktisk giver et problem. Til gengæld vil jeg vove den påstand at et rigtigt 3D-program allerede findes i en 64-bit version.

Hvis det virkelig er til seriøs arbejdsbrug på et professionelt plan ville jeg aldrig bruge en hjemmepc til den slags. gå efter en dell precision, hp 8540w/8740w eller en lenovo w510 eller en w710 - der er certificeret hardware - hvilket gør man også får mulighed for support fra softwareproducenterne. (såfremt der skulle opstå problemer. det første de spørger efter er om man kører på certificeret hardware - gør man ikke det er der ingen support.)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 05:51
Hej.

claus_jac; Tak for svaret. Ja jeg kan se at Geforce 7600 ligger temmeligt langt nede på listen og at 3D værdierne for 330M er en hel del bedre. Så grafikkortet er en hel del bedre end det jeg har nu, mens processoren ikke er vældig meget bedre, med mindre arkitekturen gør det til en noget bedre processor.

Der er ikke noget problem med mit 3D tegneprogram og support uanset hvilken computer jeg anvender.

Hvis man evt. skulle nævne et par andre computer alternativer, kunne det måske være:
Toshiba Qosmio X500-11C, med I7-720QM processor, 6 GB ram og NVIDIA GeForce GTS 360M grafikkort.

Denne er dog noget dyrere, men værd at overveje. Designet er dog ikke nær så flot som den anden. Jeg skal også tage et par kig på dem du nævner, selvom jeg ikke umiddelbart er meget for en Dell eller en HP. Jeg mener ikke en "hjemmecomputer" er noget problem, bare den er kraftig nok. Jeg sidder jo hjemme med den og arbejder.... hehehehe.

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 05:54
Og dog - den er vist ret ok flot alligevel: http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/dk/generic/qosmio-x500-laptops/ Men den anden er på en måde mere stillig afdæmpet, men jo Qosmio'en er værd at overveje.

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 10:38
Jeg må lige tilføje en ting: Grafikkortet skal være Nvidia. HP ser ikke ud til at have noget interessant og Dell bruger generelt ATI grafikkort. Fujitsu har f.eks. H700 med quad-core processor og grafikkort, men med mindre skærm og vist nok også en del dyrere. Asus og Acer skal jeg måske kigge lidt på om de kan byde på noget spændende.

Thorvald.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2010 kl. 19:32
nu skriver du ikke lige hvad det er for noget 3D software - men der er rent faktisk en pæn forskel alligevel. Driverne til en rigtig workstation bærbar er optimeret til at køre de programmer og performance i eksempelvis opengl er generelt bedre - men selvfølgelig - til paint shop pro og andet software er det fuldkommen ligegyldigt hvilken grafik der er nødvendig - det kommer i høj grad også an på kompleksiteten af dine modeller og hvordan du rent faktisk arbejder med dem.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2010 kl. 06:02
Hej.

Det 3D software vi snakker om er Dietrichs. Jeg tror ikke de har andet krav til computeren end at grafikkortet bør være Nvidia. Og jeg tror heller ikke de har noget samarbejde med computer fabrikanter vedr. fremstilling af hardware / computer systemer, der er optimeret til deres software. Det er dog værd at spørge om, så det vil jeg spørge om på deres forum. Men som sagt tror jeg det ikke - og jeg har arbejdet intenst med dette software i 4 år nu.

Så vidt jeg kan se er Toshiba Qosmio'en noget nær den kraftigste computer man kan få i 17" - 18" segmentet - til en rimelig pris. Derudover er det Fujitsu Celcius H700, der muligvisvis er certificeret til 3D Cad og OpenGl. Men den er vist også noget dyrere. Men til ca. 15.000,- får man så også noget af et kraftværk. Jeg ved dog ikke om jeg kunne vænne mig til den mindre skærm, nu jeg har været vant til 17". Men det man primært betaler for med den dyreste Celcius H700 i forhold til Qosmio'en er nok quadro grafikkortet. Sjovt nok ser det ud til at processoren er lidt dårligere i7-620M, hvor på Qosmio'en det er 720. Så jeg ved ikke helt - om ikke jeg hellere ville bruge lidt færre penge, få en større skærm, større harddisk, flottere computer og stadigvæk få en super kraftig computer. hmmm, ved ikke.

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9445
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2010 kl. 09:13
Du bruger vel en ekstern skærm.
17" er jo ikke meget, når vi snakker en arbejdspc !!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2010 kl. 09:31
Jeg bruger ikke ekstern skærm. Jo, 17" er meget fint.

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2010 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jeg bruger ikke ekstern skærm. Jo, 17" er meget fint.

Ja jeg synes også at en 17" skærm var fint i 2002.

En ordentligt skærm giver en væsentligt bedre oplevelse når man arbejder. Tænk også på at en 22" kun koster omkring 1000kr i dag.

Du får også skærmen op i en bedre vinkel, kan have flere vinduer åbne / på skærmen samtidig.
Jeg vil mene det giver et markant bedre overblik og øget arbejdsindsats, især når investeringen er lille.

Redigeret af lahan - 22-Juni-2010 kl. 09:51
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2010 kl. 10:23
Måske, måske. Men hvis jeg så skulle købe Celcius H700 + en god skærm, snakker vi om omkring 16.000+,- Og som sagt har jeg ikke behov for større skærm end 17" umiddelbart + at jeg med Qosmio får en 18" skærm.

Men klart, det er værd at overveje - computer såsom Celcius H700, ekstern skærm og ekstern tastatur. Men jeg tror nu nok, jeg måke ville foretrække en 17-18" bærbar alligevel. Man skal jo også huske på at med bærbar har man ofte skærmen tættere på end tilfældet ville være med en ekstern skærm.

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2010 kl. 15:58
Skærmen kommer da ikke længere væk fordi du har en ekstern skærm !!
Desuden bliver det jo også anbefalet at benytte ekstern testatur / skærm hvis man sidder mere end et par timer om dagen med sin maskine.

Men 17/18" er stadig en lille skærm !!
Tænk også på at du kan have mange flere ting på skærmen samtidigt, men nu ved jeg jo ikke hvad du laver på din maskine.

F.x. hvis man sidder og koder, så kan man have både krav spec og kode på skærmen samtidig !!
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu