|
Agurketid: Hvad blev der egentlig af release notes |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |||
hummelmose
Administrator Skribent, udvikler Oprettet: 25-Juli-2004 Sted: København, DK Status: Offline Point: 3977 |
Emne: Agurketid: Hvad blev der egentlig af release notes Sendt: 13-Juli-2010 kl. 14:46 |
||
Redigeret af hummelmose - 13-Juli-2010 kl. 14:53 |
|||
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
|
|||
hummelmose
Administrator Skribent, udvikler Oprettet: 25-Juli-2004 Sted: København, DK Status: Offline Point: 3977 |
Sendt: 13-Juli-2010 kl. 14:54 | ||
Er jeg den eneste der savner bedre beskrivelse af, hvad opdateringer retter og nye faciliteter og funktioner der kommer, når fabrikanterne sender opdateringer af sted?
Ofte virker det mere som om at de er interesseret i at skjule deres fejl, end at give information til de teknisk hungrende som har kæmpet med problemerne. |
|||
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
|
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 13-Juli-2010 kl. 15:00 | ||
Jeg er fuldstændigt enig i kritikken. Der er dog som altid undtagelser, og firmaer der rent faktisk tager det seriøst. Men jeg har et bud på årsagen der ligger bag: Internet-fora. De fleste firmaer ønsker simpelthen at servicere forbrugerne så lidt som muligt, fordi det koster penge. Takket være internet-fora finder folk ud af ting om deres udstyr som de ikke selv vidste. Finder man ud af at éns udstyr har fået nye features eller fejlrettelser, så vil man naturligvis gerne have det opdateret - og ikke alt udstyr er nemt at opdatere. Mange skal faktisk på værksted, eller have besøg af en autoriseret tekniker. Det er ikke en undskyldning, tværtimod burde firmaerne så have gjort det nemt og mere sikkert at opdatere udstyret. Men generelt, så ønsker mange firmaer ikke at "almindelige brugere" skal fedte rundt med opdateringer, fordi sandsynligheden for at det giver flere service-opkald er stor. Det er med andre ord udslag af en forældet tankegang fra producenternes side, og det gælder da også umiddelbart at dem der er bedst til at levere fyldestgørende release notes, er de mest fremadrettede, innovative firmaer, og firmaer der i høj grad lever på at lytte til kunderne.P.S. Fremragende initiativ med debat-oplæg fra "officiel" kant Redigeret af AV Precision - 13-Juli-2010 kl. 15:01 |
|||
Hother
Platin medlem hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23899 |
Sendt: 13-Juli-2010 kl. 15:09 | ||
Jamen jeg er såmænd heller ikke uenig.
Det jeg egentlig synes er det groteske er jo, at fabrikanterne, og stortset uden undtagelse, sender produkter på markedet, som i realiteten jo ikke er klar til salg. Klargøringen står køberen så for.
Det næste irreterende er, at meget ofte, så får køberen jo reelt ikke at vide hvad en firmware opdatering indeholder, og hvorfor.
Så jo, elendig kundepleje, som desværre næsten er alment udbredt fra producenternes side.
|
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
hummelmose
Administrator Skribent, udvikler Oprettet: 25-Juli-2004 Sted: København, DK Status: Offline Point: 3977 |
Sendt: 13-Juli-2010 kl. 15:11 | ||
Otto.
Jeg er enig med dig i, at de ikke er interesseret i at fremprovokere ønsker om opdatering som ikke er nødvendige, men der er også fabrikanter som tvinger opdateringer igennem, for at f.eks. ændre brugernes adfærd. Tag f.eks. den opdatering til Sony PS3, der fjernede ekstern OS mulighed. Jeg brugte det ikke, men alligevel var jeg tvunget til at opdatere for at kunne bruge det device jeg havde betalt for. På Samsung er der problemer med jitter på billedet. De løser det med en opdatering, men de skriver det ikke, for så indrømmer de jo der var et problem. |
|||
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
|
|||
Treated
Guld medlem Oprettet: 22-Januar-2010 Sted: Horsens Status: Offline Point: 1639 |
Sendt: 13-Juli-2010 kl. 15:18 | ||
burde være ved lov at kunder bliver informeret om den slags.
|
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 13-Juli-2010 kl. 15:24 | ||
Men sådan vil det være så længe folk prioriterer nyeste features foran grundlæggende kvalitet, når de investerer. Konkurrencen om at komme først med de nyeste features er simpelthen så hård at der ikke er tid til at gennemteste produkterne før de er på gaden. Hvis en producent gør dét, og derfor er bagud med de nyeste standarder og formater, så sidder de selvsamme personer som brokker sig over at produkterne ikke er færdige, og piver over at de dyreste produkter har færre features og ældre teknik, end de billigste. Det er derfor jeg har forsøgt at argumentere for at faldende priser og hastig udvikling af teknologi ikke er godt for forbrugerne i længden. Markedet for gennemførte, gennemtestede produkter i høj kvalitet er stærkt vigende.
|
|||
Hother
Platin medlem hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23899 |
Sendt: 13-Juli-2010 kl. 15:31 | ||
|
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 13-Juli-2010 kl. 15:34 | ||
Det synes jeg så er en lidt anden (og meget værre) problemstilling. Jeg mener nu faktisk at det fremgik af release notes at denne mulighed blev fjernet, men du står reelt med valget mellem at acceptere begrænsningerne eller afskære dig fra shop osv, og med tiden nye spil efterhånden som de kræver den nye firmware. Det er et stort problem, fordi man reelt fjerner en funktion der var i produktet ved købet. Jeg vil påstå at man vil kunne påberåbe sig en mangel ved produktet i dén situation, rent juridisk tror jeg man vil kunne vinde en sag mod Sony på det punkt. Man får nok bare ikke så meget ud af det andet end pengene retur. Men på generelt plan, så tror jeg vi vil se en principiel retssag om lige præcist dette på et tidspunkt, præcist som at Microsoft blev dømt til at betale erstatning for konkurrenceforvridning mht. frit valg af net-browser, så tror jeg at Sony ville tabe en sag der gik på fjernelse af en funktion der var der ved købet.
Ja, og dette synes jeg helt klart er et problem, for jeg mener ikke at de kræsne entusiaster der ved hvad de skal kigge efter, har eneret på ordentlig kvalitet. Men det er en ting der er vanskeligt at lovgive om.
|
|||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 13-Juli-2010 kl. 16:00 | ||
Netop i den situation kunne præcise changelogs mindske behovet for at udføre de besværlige firmware opdateringer. Hvis opdatering X.Y.Z. specifikt retter 6 fejl som du ikke selv oplever, er der ikke nogen grund til at installere denne firmware (jeg opdaterer meget sjældent BIOS på mine computere hvis der ikke er nogen fejl som skal rettes). Hvis der samtidig var en offentlig tilgængelig liste (ala bugzilla) med anerkendte fejl, kunne forbrugerne se hvornår "deres" fejl bliver rettet. Når der ikke gives nogen information, er det helt naturligt at alle forbrugere tror at den nyeste firmware løser deres problemer. |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2346 |
Sendt: 13-Juli-2010 kl. 17:35 | ||
Jeg finder det selv problematisk at det er nødvendigt at skulle opdatere sit AV-udstyr.
Jeg vil tro, der er et hav af ganske almindelige forbrugere der ikke aner hvad man skal gøre i sådan en situation. Hvorfor overhovedet bruge tid på den slags?! Jeg har købt en vare og den virker vel som den skal?!
Hvad angår de manglende oplysniger om hvad opdateringen dækker, mener jeg da at kunne huske at Toshiba var ganske gode til at komme med en liste over problemer ved deres HD DVD afspillere der nu skulle være løst.
|
|||
Allan Olesen
Guld medlem Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
Sendt: 13-Juli-2010 kl. 17:49 | ||
Jeg har faktisk læst om en, som fik 800,- retur fra Amazon, da han reklamerede over netop denne mangel. Men da Amazon ikke er Sony, og udbetalingen skete frivilligt, siger det selvfølgelig ikke noget om juraen. |
|||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |