recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - køb af NAS - til en rookie
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketkøb af NAS - til en rookie

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6507
Direkte link til dette indlæg Emne: køb af NAS - til en rookie
    Sendt: 25-Juli-2010 kl. 17:01
Hejsa, overvejer at købe en NAS, kender intet til det, Men har en bærbar i stuen og en almindelig på kontoret og en computer hos den største af mine børn--- Jeg tænkte på at have en NAS som vel kan ses af samtlige computere.. Findes de med USB stik så man kan ligge ting hurtig over fra en computer.. Den skal ikke være så dyr, men gerne nogenlunde hurtig, og så måske rumme et par harddisk á 1.5 TB 3.5". Vil man kunne bruge en sådan til f.eks logitech squeezebox duet ?

nogen der kan komme med en newbie guide og et par prislinks.... alt modtages med glæde...

p.s. har været vant til at have en masse eksterne harddiske som jeg har rykket rundt fra rum til rum, så nu er det vel på tide med noget smartere.
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2010 kl. 18:07
http://www.synology.com/dan/index.php er et godt bud, men skal vi finde en decideret model skal du nok ud med et budget.

og det er ligegyldigt med usb da man kan nå ganske høje hastigheder via LAN (over 100mb/sec hvis du vælger de dyre modeller) http://www.synology.com/dan/products/2bay_perf.php

Jeg selv har en ds1010+ med 5 diske i (enteprisediske som er lidt dyrere.. men også skal give en højere grad af sikkerhed og ikke mindst performance.. men det er altså ikke et must for at få en NAS godt op at køre.. mindre kan sagtens gøre det)

kig på deres styresystem her http://www.synology.com/dan/products/demo/index.php og læg især mærke til deres photostation 4 den er jeg nemlig superglad for adgang til familiefotos anywhere via web.. den laver selv thumbnails og lavopløselige billeder så det kører hurtigt via web, men man kan browse sig til det højopløselige billede
Mvh

René
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2010 kl. 18:18

Har muligvis to 1.5 TB ekstern 3,5" harddisk man kan komme i.... Men vil nok ikke ofre mere end 800-1.000 på en NAS... Har en god router

Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2010 kl. 18:24
Så bliver det ikke til ret meget nas. :)

Hvad har routeren med den sag at gøre?
En nas bliver ikke bedre af at din router er god.
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2010 kl. 18:25
nå nej... tilgiv en rookie.... er klar på at købe brugt... måske et par 100 mere
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2010 kl. 20:12
så er du ovre i den billige ende af skalaen men her er et bud http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=ds210j&sp=all&pid=701126

der er mere udførlig beskrivelse her http://www.synology.com/dan/products/DS210j/index.php

Jeg ville personligt selv sætte en tusse mere i kabinettet som minimum i forhold til ovenstående, men det er jo helt afhængigt af temperament.

Redigeret af rhsin - 25-Juli-2010 kl. 20:16
Mvh

René
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2010 kl. 23:06
hvad med sådan en her til omkring 600 kroner-.--- er den forfærdelig..... QNAP, Model 109-II
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2010 kl. 23:26

jeg syntes det er mest hensigtsmæssigt med mindst plads til 2 harddiske således du kan få en rimelig datasikkerhed.

Og du får hvad du betaler for.. dvs du skal nok få lagret din data, men der er en chance for at du i længden bliver træt af overførselshastighederne, så istedet for endeløse opgraderinger er pengene måske givet bedst ud første gang.. så kig især på read/write hastighederne... der skal du op over 2k førend du kommer over de 40-50 mb/sec.. og omkring de 3500,- for at krydse de 105mb/sec for kabinettet.. også skal der også lige nogle gode diske i.

problemet med read/write er ikke ved stream, men derimod ved kopiering af data.. så snart du feks får et kamera i hænderne som eks laver højbitrate avchd film så er du hurtigt oppe i at skulle kopiere flere gb data over også tager det altså hurtigt en krig.

Prøv evt at tænke dit fremtidige forbrug ud ihvertfald 1-2 år både mht plads men ikke mindst også hvad kunne du tænke dig at lagre så sparer du dig måske for en opgradering eller 2 ved at skalere dit udstyr korrekt fra starten.

jeg har både qnap og synology og syntes bestemt at synologyen er mere brugervenlig og deres webinterface og mulighederne i denne er klart bedre (bla photostation 4 og filestation) og softwaren kører bare, jeg har ved flere lejligheder være lukket ude af min qnapserver for webadgang syntes oftere den hænger på webinterfacen... helt generelt når man holder model op mod tilsvarendende model i synology er sidstnævnte billigere.. mere værdi for pengene

Redigeret af rhsin - 25-Juli-2010 kl. 23:29
Mvh

René
Til top
Schumi112 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Januar-2008
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 00:00
Ellers kunne atom pc med freenas installeret også være en mulighed, men kræver self. mere arbejde og få op og køre første gang
Til top
Schumi112 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Januar-2008
Point: 60
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 00:09
Det burde og kunne holdes omkring 1500 kr. Uden hardisk, men så koster det noget arbejde plus, at kabinet er noget større
Til top
jb17j Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Aalborg dk
Point: 453
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 08:44

Hej

jeg har fuldt med i denne tråd og var lige ved og købe denne
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=ds210j&sp=all&pid=701126 for den så lovende ud med google den lige for om jeg kunne finde en test, fald over denne
Er den virkelig så svær eller har test persone haft en dårlig dag, for det jeg skal bruge skal helst være nem og sætte op.
mvh
Jan b
Mvh Jan B
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2010 kl. 11:11
nu har jeg næsten lige lavet opsætning på min ds1010+ og jeg er bestemt ikke it nørd, men jeg kan på ingen måde genkende det at synologyen skulle være besværlig at sætte op... tværtimod... det var da enormt let.

Jeg skal ikke kunne svare for den anmeldelse kennethlund har lavet andet end jeg syntes den giver et meget forkert billede af den virkelighed som jeg har oplevet.. men sådan er vi mennesker jo så forskellige, hvad der er let for nogle er svært for andre.....

Jeg syntes ikke den var svær at sætte op.

Mvh

René
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu