recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilslutning af stue-antenne mislykkes
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTilslutning af stue-antenne mislykkes

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
dgt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 11-August-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: Tilslutning af stue-antenne mislykkes
    Sendt: 11-August-2010 kl. 18:41

Hej,

Jeg har lige købt et Samsung LCD-TV full HD -  LE32C535XXE.

Og da vi i vores lille familie kun skal se DR og TV2, fik jeg det tip at købe en indendørsantenne.

Det har jeg nu gjort og tilsluttet, men uden resultat. Når tv'et laver en automatisk søgning på antenne, finder den lige nøjagtig nul kanaler. Nu kan jeg læse mig til, at jeg måske også skulle have købt en digital modtager eller noget i den stil.

Skal jeg det eller hvor er fejlen?? vi bor på Islands brygge og jeg kan se på det der dækningskort, at det ser ud til at være et svagt signal herude. Men kan det virkelig være så svagt at tv'et ikke kan finde en lille kanal med sne på?

Det skal lige siges, at jeg intet ved om teknik overhovedet og bare regnede med at l....virkede. Og at min lille datter er desperat for at få lov til at se noget tv.

KH D
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2010 kl. 18:49

Det er slet ikke umuligt, at du er et sted hvor en indendørs antenne ikke kan bruges, og det ser jo ud til at være sådan i dit tilfælde. Hvilke andre muligheder har du.? KabelTV.? Du vil  ikke finde kanaler med "sne" der er jo ikke Analogt TV mere.

Redigeret af Radiomanden - 11-August-2010 kl. 18:51
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19651
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2010 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af dgt dgt skrev:

Nu kan jeg læse mig til, at jeg måske også skulle have købt en digital modtager eller noget i den stil.

Der er digital modtager i dit tv, så det brude ikke være nødvendigt.

Skal jeg det eller hvor er fejlen?? vi bor på Islands brygge og jeg kan se på det der dækningskort, at det ser ud til at være et svagt signal herude. Men kan det virkelig være så svagt at tv'et ikke kan finde en lille kanal med sne på?

Der er ikke sne på digitale kanaler.....

For det første er de fleste indedørs antenner noget lort. Har du nogen vinduer der vender ud mod lynetten? Placer antennen der, så er der chancer for at du kan modtage noget. Men er der er der mellem lynetten og dig en stor boligblok, så er det "bare ægerligt".

Hvor højt bor i?

Klaus
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2010 kl. 19:46

Men kan det virkelig være så svagt at tv'et ikke kan finde en lille kanal med sne på?

Det skal lige siges, at jeg intet ved om teknik overhovedet og bare regnede med at l....virkede.

Nu skal du først være helt sikke på, at du har valgt DVB-T tuning - analog og DVB-C har ikke en chance.

Hvis du downloader http://earth.google.com , finder din bolig og senderne i København - Hove (1 km syd for byen Hove), Gladsaxe (Isbanevej) og Lynetten(Refshalevej).   Så anvender du målelinien (ikon målestok) til at vise vejen, som TV signalet skal  følge fra hver sender til din bolig/antenne. Du kan direkte se på billedet mod hvilket nabohus din antenne skal rettes.

Tv signaler skal helst følge en direkte luftlinie  og især store huse/bakker/træer på vejen er 'mindre' godt.  Så ligger din bolig mod nord eller vest vil Gladsaxe og/eller Hove være muligheder.  Er dine vinduer mod øst kan Lynetten være en mulighed. Lynetten er nærmere men svagere.
Lynetten sender også lodret dvs. din antenne skal pege mod Lynetten og drejes 90 grader om sin akse.

Lars  Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Point: 769
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 09:26

....... og jeg kan se på det der dækningskort, at det ser ud til at være et svagt signal herude. Men kan det virkelig være så svagt at tv'et ikke kan finde en lille kanal med sne på?

Skal din stueantenne have strøm? Fulgte der en lille strømforsyning med til antennen? Dit TV kan IKKE levere de 5 volt, mange stueantenner skal have.

Redigeret af Jwin - 12-August-2010 kl. 09:28
Til top
Gooferen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2006
Sted: Århus
Point: 505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 10:13
Hej dgt

At du bor i et område med svag dækning, kan ikke udelukkes, men tror ikke det er forklaringen.

En mere sandsynelig forklaring er, at du har vendt din antenne forkert i forhold til signalet, for at løse problemet vil jeg foreslå dig følgende.

1. Åben følgende side, vælg indendørs antenne og indtast din adresse
Der vil nu fremgå hvilke sendere, der ligger tættest på dig

2. Åben nu denne side. 
Her vil fremgå en liste over sendere, på listen finder du den sender, der blev fundet under punkt 1. Skriv nu alle de oplysninger, der fremgår under den fundne sender ned og gå ind til dit fjernsyn.

3. Vend antennen, enten lodret eller vandret, alt efter polariseringen

4. Indstil dit fjernsyn manuelt til det fundne frekvens nummer, ofte vil MUX2 nummeret fremgå på fjernsynet ved søgning.

5. Når fjernsynet er indstillet, er det blot at manurere lidt rundt med antennen indtil du finder signalet.

Håber dette hjælper dig :)

Med venlig hilsen
Jonas B

Redigeret af Gooferen - 12-August-2010 kl. 10:15
Til top
dgt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 20:21
Mange tak for jeres svar.

Ja, der er strømforsyning med.

Mht. dækningsgrad, så står der "usikker dækning" på Islands brygge. Og der er to sendere: Én fra Gladsaxe og én hjælpesender på Lynetten, som ligger tættere på. Den ene vandret, den anden lodret. Og jeg forsøgt at lægge antennen i begge retninger.

Men jeg kan læse mig til på det fremsendte link, at det er nødvendigt at vinduet vender mod Lynetten, og det gør mit stuevindue desværre ikke  - og lejligheden er i øvrigt beliggende i en beton-ejendom. Så det er nok desværre signalet den er galt med.

Jeg kan lige forsøge en sidste gang at indstille tv'et manuelt, selvom jeg kun har kunne finde en "auto-søgning" på tv'et. Men må lige frekventere manualen igen igen.

Mange hilsner
Dorthe

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 20:31

Som skrevet tidligere, er der ikke KabelTV.? Der kan vel ikke være mange steder i Hovedstaden som ikke har en eller anden form for levering af TV, da det jo ikke altid er nemt at modtage fra andet.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Gooferen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2006
Sted: Århus
Point: 505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2010 kl. 07:01

Men jeg kan læse mig til på det fremsendte link, at det er nødvendigt at vinduet vender mod Lynetten, og det gør mit stuevindue desværre ikke  - og lejligheden er i øvrigt beliggende i en beton-ejendom. Så det er nok desværre signalet den er galt med.
Det med at du ikke har et vindue, der peger mod senderen, burde ikke have den store betydning.
For mit vedkommende, så forsøgte jeg da også i starten sætte atennen, så de pegede ud af vinduet, her fik jeg ikke noget signal, måske fordi vinduet pegede i en lidt forkert retning.

Nu har jeg placeret min antenne oven på vores pejs i stuen, lige op ad en murstensvæg, hvor den også peger hen i mod. Her er signalet helt perfekt, 8-10/10 i signal kvalitet og styrke.

Så prøv at finde den rigtige frekvens, med den manuelle indstilling på fjernsynet og så forsigt dreje antennen rundt omkring i rummet, så finder du nok et signal :)

Held og lykke
Til top
dgt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2010 kl. 12:26
Kære Alle,

Tak for alle de gode råd.

Jeg kan vel godt tilmelde mig kabel, mne ville egentlig helst undgå det og spare pengene, når nu vi kan nøjes med DR og Tv2.

Mit vindue vender mod vest, så måske skal jeg gå efter gladsaxe senderen i stedet for Lynetten. Og ja, vi ligger omkranset af store beton-ejendomme, sådan er det på det nye Islands Brygge.

Jeg kan ikke læse ud af manualen hvordan jeg indstiller manuelt, så jeg bliver nødt til at forlade mig på auto-søgeren. Eller ringe til Samsung : )

Jeg synes heller at jeg lige kan vælge mellem dvb-t tuning inde i menuen.

Men altså, jeg må hjem og prøve nogle af jeres gode råd.

KH Dorthe
Til top
dgt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2010 kl. 13:34
Kære Alle,

Tak for alle de gode råd.

Jeg kan vel godt tilmelde mig kabel, mne ville egentlig helst undgå det og spare pengene, når nu vi kan nøjes med DR og Tv2.

Mit vindue vender mod vest, så måske skal jeg gå efter gladsaxe senderen i stedet for Lynetten. Og ja, vi ligger omkranset af store beton-ejendomme, sådan er det på det nye Islands Brygge.

Jeg kan ikke læse ud af manualen hvordan jeg indstiller manuelt, så jeg bliver nødt til at forlade mig på auto-søgeren. Eller ringe til Samsung : )

Jeg synes heller at jeg lige kan vælge mellem dvc-t og analog, men igen, jeg må tjekke manualen igen.

Tak for hjælpen.

Kh dorthe

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2010 kl. 13:39
Prøv at lave en helt ny opsætning af TV'et efter du har gendannet fabriksindstillingerne. Så får du sandsynligvis menuerne frem for "Auto/manuel" søgning og valg af tuner
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu