recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny computer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy computer

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
kedv Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-December-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny computer
    Sendt: 03-Januar-2011 kl. 20:15
Hej
Jeg kigger på ny computer til ca 8000,-
den skal brugen til at spille på og lave lidt musik

har kigget på den her

hvad siger i

mvh
kristian
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2011 kl. 21:55
Inden du køber noget lige nu, så overvej hvad det her kommer til at betyde for udbud og priser... Wink
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2011 kl. 22:56
Zulu har fat i den lange ende, det vil være en god ide at vente lidt ud fra et pris/ydelse-perspektiv, fordi markedspriserne sandsynligvis vil blive påvirkede af frigivelsen af det nye chipset. Der er langt mere ydelse og kvalitet at hente for pengene hvis du samler selv - vil du være frisk på det? Eller kender du måske nogen som kan hjælpe dig? For så er det klart at foretrække hvis du vil have mest for dine penge.
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
kedv Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2011 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af bjrn_dk bjrn_dk skrev:

Der er langt mere ydelse og kvalitet at hente for pengene hvis du samler selv - vil du være frisk på det?

Det er da bestemt en mulighed at samle selv
har ikke fuldt med i spec de siste par år så er ikke helt med.
så hvis du har en ide til et op sæt til ca 8000,-
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2011 kl. 17:51
Det lyder godt at du frisk på at samle selv, og jeg vil selvfølgelig gerne hjælpe med at sætte et system sammen, og dit budget lyder umiddelbart realistisk nok. Inden jeg begynder at lægge et forslag op vil det dog være interessant lige at høre lidt mere præcist til dine behov, og først og fremmest om det er med/uden skærm, tastatur og mus?
Du siger at du vil spille spil på den, så spørgsmålet er her om vi snakker om at du skal kunne spille alle de nyeste spil (og nært fremtidige) i 1920x1080 ved højeste grafik-settings, eller om vil du bare kunne spille nuværende og nye spil i acceptabel og spilbar kvalitet - det kan endda være at du har en specifik spiltitel i forvejen som du sigter mod, eller i forvejen spiller meget?
Du skriver også at du vil lave lidt musik (jeg går ud fra at du mener optage, redigere/mixe?), og jeg vil derfor i den forbindelse spørge dig om du i forvejen har noget hardware du allerede bruger (eksternt lydkort til indspilning fx), eller hvad du må have af behov/forventninger i denne retning, eller om det "bare" er noget du lige vil lugte til.
Og har du i øvrigt nogle ideer til størrelsen af lagerkapacitet?
Kort sagt, jo mere specifikt du kan formulere dine behov og hvad du forventer at computeren skal kunne, jo mere præcist kan jeg ramme.

Til top
kedv Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2011 kl. 19:43
det lyder super....

det er uden skærm, tastatur og mus...
med hensyn til musiken er det redigere og jeg har et eksternt lydkort jeg er glad for...

jeg skal bruge ca 1tb i alt gerne i to diske (1 250 gb hvis der er penge til det så gerne SSD til system mm.  og 1 750 gb til rasten)

jeg vil nok gerne kunne kører dem i 1920x1080 i en rimelig høj kvalitet
det er spil som:

Redigeret af kedv - 04-Januar-2011 kl. 20:03
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2011 kl. 21:04
Det lyder fint, så kan jeg lede lidt mere målrettet. En SSD er en meget spændende lille ting, men for den typiske bruger, en komponent der har vist sig at være stærkt overrated (ifht. prisen), og sjældent et sted man vil prioritere pengene først, da eneste mærkbare forskel (igen for den typiske bruger) vil være en markant mindre opstartstid på dit OS, og at Word åbner på 1 sekund i stedet for 3 sekunder. En 120Gb SSD ligger i omegnen af 1.600kr, så det er det man skal holde op i mod at spare de 20-30 sekunder på en opstart (og hvor efter slukker man egentlig sin computer med win7's slumre-funktion?). Jeg roder dog en lille smule med musik selv, og ved at der kan opstå lidt load-tider undervejs (ikke at forveksle med encoding-"ventetid" - her er det nemlig CPU'en der er på arbejde), og netop her kan en SSD gøre en væsentlig forskel til det bedre, og forkorte load-tiderne markant. Nu ved jeg ikke hvilket program du bruger, og hvor mange plugins du plejer at loade osv., men hvis du plejer at sidde og vente 2 min hver dag på at åbne dit program, og du gør det flere gange om dagen, kunne man jo overveje om en SSD alligevel skal prioriteres.
Ikke desto mindre er der et relativt fint budget nu hvor du har fortalt mig at der ikke skal sættes penge af til en skærm, så det er ikke utænkeligt at der bliver plads til en SSD alligevel.
Jeg vil sætte mig ned senere i aften og pusle et konkret forslag sammen vi kan kigge på.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Point: 3701
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2011 kl. 22:36
Jeg har lige opgraderet en gammel maskine, og valgte at gå "middelvejen"...

I5-760 processor (2,8 Ghz der gerne løber 3,3Ghz med standard køling)
8Gbyte  Kingston Value ram (1300 Mhz)
Gigabyte bundkort (kan ikke huske modelnummeret)
Radeon HD 6870 grafikkort

De dele ligger lige i omegnen af 5000,-

Jeg havde harddiske, kabinet og strømforsyning osv. fra den gamle maskine.

Jeg spiller uden problemer BFBC2 i 1680x1050 (min skærm går ikke højere) i højeste indstillinger uden nogen form for problemer med framerates.

Jeg spiller også F1 2010 i højeste indstillinger, og igen uden framerate problemer.
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2011 kl. 01:43
Så fik jeg samlet noget sammen. Det er et system som leverer en stærk og solid ydelse som uden tvivl vil kunne modsvare dine behov, samtidigt med at du får meget ydelse for dine penge. DOG DOG DOG er det meget vigtigt at huske at, der som skrevet til at starte med, netop er udkommet et nyt chipset, som uden tvivl vil få nogen økonomisk indflydelse på markedet indenfor de kommende 2-3 uger. Udfra et økonomisk synspunkt vil det derfor være meget uklogt at købe nu, men jeg har alligevel sammensat et system nu, for at vi har noget at gå ud fra, og så kan vi forhåbentlig følge priserne dale lidt, og så kan der foretages et par småjusteringer herefter.

Systemet ser således ud:
Core i5 I5-760 8 MB (Intel Boxed)
 kr. 1.399,00
Corsair TX650W
 kr.     613,00
ASUS P7P55D-E
 kr.     960,00
Kingston HyperX 4 x 2 GB (PC3-10600, CL7, 1.65 V)
 kr.     928,00
MSI N570GTX-M2D12D5 (1.25 GB)
 kr. 2.768,00
Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 1 TB
 kr.     438,00
LiteOn IHAS124 (Sort) (OEM)
 kr.     200,00
Antec Three Hundred - EU
 kr.     478,00

I alt
 kr. 7.784,00

Alle priser er med fragt fra forskellige udbydere (jeg har blot valgt billigste pris incl. fragt), og der kan sikkert spares et par håndører ved at samle et par af tingene hos samme udbyder.

CPU'en er en i5-760 som leverer en sublim ydelse til prisen, som til enhver tid kan overclockes til samme hastighed som selv den største i7-model. Strømforsyningen på 650W er også en meget anerkendt og stabil PSU, som vil levere alt den strøm du måtte have brug for, og mere til. Bundkortet er et godt standard bundkort som leverer ydelsen uden på nogen måde at være skrabet eller mangle noget. 8Gb RAM lyder måske af overkill, men ikke desto mindre viser det sig at 4Gb simpelthen ikke er nok når du skal spille de nye store spil, hvor der kan være en flaskehals (fx i GTA IV). Rammene er med en relativ lav cas-latency (CL) på 7, som sammen med frekvensen gør dem til en meget prisfarlig combo. Grafikkortet er et GTX 570 som uden tvivl vil give en sublim spilydelse i 1920x1080, og yder lidt bedre en konkurrenten, HD6970, i BF:BC2, og endda er en anelse mere støjsvag. Harddisken er på 1Tb, og en af de hurtigste højkapacitets-drev på markedet, og så er den endda ganske billig. Der er også en ganske standard dvd-brænder (der kan også fås et drev kombineret med læsning af BD for ca. 400kr mere). Kabinettet leverer det nødvendige til en fornuftig pris.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Point: 3701
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2011 kl. 08:30

Så fik jeg samlet noget sammen. Det er et system som leverer en stærk og solid ydelse som uden tvivl vil kunne modsvare dine behov, samtidigt med at du får meget ydelse for dine penge.
Jeg er helt enig i din betragtning med i5-760'eren - det er en gæv lille CPU, og som jeg skrev løber den gladeligt stærkere med almindelig standard køling.

Hvad grafikkortet angår, så skal man lige overveje Radeon kortet. Det er muligt at det leverer lige et par frames mindre, men det er meget interessant med multiskærmsopsætninger, og så understøtter det jo faktisk den 3D som fladskærmsproducenterne laver idag, så du ville kunne afspille 3D uden at skulle have specielle briller, hvis du allerede har et fladskærmstv med 3D - det var derfor jeg valgte et Radeon...

Men ellers er jeg enig i dit valg af hardware Smile
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2011 kl. 11:18

... En SSD er en meget spændende lille ting, men for den typiske bruger, en komponent der har vist sig at være stærkt overrated (ifht. prisen), og sjældent et sted man vil prioritere pengene først, da eneste mærkbare forskel (igen for den typiske bruger) vil være en markant mindre opstartstid på dit OS, og at Word åbner på 1 sekund i stedet for 3 sekunder. En 120Gb SSD ligger i omegnen af 1.600kr, så det er det man skal holde op i mod at spare de 20-30 sekunder på en opstart (og hvor efter slukker man egentlig sin computer med win7's slumre-funktion?). Jeg roder dog en lille smule med musik selv, og ved at der kan opstå lidt load-tider undervejs (ikke at forveksle med encoding-"ventetid" - her er det nemlig CPU'en der er på arbejde), og netop her kan en SSD gøre en væsentlig forskel til det bedre, og forkorte load-tiderne markant. 

Hvad så med en hybriddisk? Der er 4 GB SSD, som disken selv lægger det mest benyttede på. En 250 GB koster ca. 800 kr.
- eller der er måske ikke noget vundet ved en hybriddisk alligevel?

Iøvrigt synes jeg du har lavet et godt forslag!

Venlig hilsen
KB
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2011 kl. 22:08
så husk lige en win7 64bit oven i hatten - det var da vist ikke lige med i prisen på det bjrn_dk havde skrevet
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu