Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
jake51
Guld medlem
Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6410
|
Emne: 3 vs 4 GB RAM? Sendt: 10-Februar-2011 kl. 12:00 |
Jeg bruger vist kun 3 af de 4 RAM i min PC, da jeg kører med Windows 7 32-bit
Hvis jeg skifter til 64-bit-versionen af operativsystemet får jeg 1 GB RAM ekstra til spil
Men er det noget, jeg reelt vil kunne mærke i spil (er det besværet værd)?
Mit grafikkort er ATI5850 (1 GB RAM)
|
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage Mikael Simpson
|
 |
MATRIX
Super bruger
Oprettet: 05-November-2008
Point: 265
|
Sendt: 10-Februar-2011 kl. 12:01 |
I nogle spil kan det godt mærkes. Men hvis du skifter til Windows 7 64bit så kan du efterfølgende komme endnu mere ram i
|
 |
Darknezs
Super bruger
Oprettet: 02-September-2006
Sted: Viborg, Denmark
Point: 332
|
Sendt: 10-Februar-2011 kl. 12:37 |
I nye spil får du nok en lille (meget lille fordel) i spil ældre end et år, nej, du kan endda risikere problemer. så hvis du skal ud og købe Win 7 64bit, vilde jeg nok vente et årstid. Nu skal dette ikke blive en 32 kontra 64 tråd, der er fordele ved begge. bare lige for at komme nogen i forkøbet, hvilke spil er optimeret til 64 bit??
|
 |
mictand
Super bruger
Oprettet: 08-August-2008
Point: 436
|
Sendt: 10-Februar-2011 kl. 13:42 |
jake51 skrev:
Hvis jeg skifter til 64-bit-versionen af operativsystemet får jeg 1 GB RAM ekstra til spil
Mit grafikkort er ATI5850 (1 GB RAM) |
Lige en kommentar til det.
Windows 7 32 bit kan udnytte rundt regnet 3.5 GB ram.
Hardwaren i PC'en tager så samtidig ca. 500mb. Så lægger du de to tal sammen giver det ca. 4 GB ram.
Så om du kører 32 eller 64 bit Windows er stort set ligegyldigt i dette tilfælde.
Du får ikke 1 GB ram ekstra til spil.
Du får nærmere sådan ca. 0 GB ram mere ud af at køre 64 bit.
|
 |
Toebs
Bruger
Oprettet: 23-December-2007
Sted: Denmark
Point: 221
|
Sendt: 10-Februar-2011 kl. 14:00 |
mictand skrev:
jake51 skrev:
Mit grafikkort er ATI5850 (1 GB RAM) |
Lige en kommentar til det.
Windows 7 32 bit kan udnytte rundt regnet 3.5 GB ram. Hardwaren i PC'en tager så samtidig ca. 500mb. Så lægger du de to tal sammen giver det ca. 4 GB ram.
Så om du kører 32 eller 64 bit Windows er stort set ligegyldigt i dette tilfælde.
Du får ikke 1 GB ram ekstra til spil. Du får nærmere sådan ca. 0 GB ram mere ud af at køre 64 bit.
|
Windows 7 32 bit kan udnytte ca. 4GB ram.
Du har 4GB installeret hukommelse og 1GB på dit grafikkort.
Den ene GB på grafikkortet, samt noget system hukommelse osv. vil blive trukket fra de 4GB som win 7 kan udnyttet.
Du har derfor måske ca. 2.8GB system ram tilbage (du kan se hvor meget du reelt har tilrådighed ved at trykke på "windows tast"+"pause tast".
Med win7 64 bit får du alle dine 4GB installerede RAM til rådighed til afvikling af programmer, dog lægger win7 64 beslag på flere RAM end win7 32bit til, måske 500MB mere.
Om du kan mærke den forskellen i spil, kommer nok meget an på spillet, men jeg tror det er få tilfælde hvor du vil få en mærkværdig forskel.
|
 |
ZackGem
Guld medlem
Oprettet: 23-Marts-2006
Point: 842
|
Sendt: 10-Februar-2011 kl. 14:25 |
Spørgsmålet er vel også om du køre Dual eller tripplechannel?
Man tilføjer ikke bare en RAM-blok i de fleste nyere PCer.
Men derimod parvis eller triplevis.
Hvis du har 4 slots, er det ret sikker dualchannel du køre. Og så er det helt galt at køre med 3 blokke. Så skal du se at få smidt en mere i, så du har 4. Derved køre du dualchannel på 4 blokke.
|
 |
mictand
Super bruger
Oprettet: 08-August-2008
Point: 436
|
Sendt: 10-Februar-2011 kl. 14:28 |
ZackGem skrev:
Hvis du har 4 slots, er det ret sikker dualchannel du køre. Og så er det helt galt at køre med 3 blokke. Så skal du se at få smidt en mere i, så du har 4. Derved køre du dualchannel på 4 blokke. |
Det er ikke sådan jeg læser spørgsmålet.
Jeg læser det som at han har 4GB ram men han tror kun 3GB bliver udnyttet idet han kører 32bit Windows.
|
 |
ZackGem
Guld medlem
Oprettet: 23-Marts-2006
Point: 842
|
Sendt: 10-Februar-2011 kl. 15:15 |
mictand skrev:
ZackGem skrev:
Hvis du har 4 slots, er det ret sikker dualchannel du køre. Og så er det helt galt at køre med 3 blokke. Så skal du se at få smidt en mere i, så du har 4. Derved køre du dualchannel på 4 blokke. |
Det er ikke sådan jeg læser spørgsmålet.
Jeg læser det som at han har 4GB ram men han tror kun 3GB bliver udnyttet idet han kører 32bit Windows.
|
Du har da ret.
Læste spørgsmålet som om han ønskede at vide om han skulle købe 1GB ekstra :-)
Sorry.
|
 |
Springer_dk
Bruger
Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Skive, Denmark
Point: 235
|
Sendt: 11-Februar-2011 kl. 10:54 |
Jeg vil til en hver tid bruge windows x64, og jeg mener - ikke målt - at det kører en anelse mere flydende også i spil, når man bruger x64 windows. - Jeg har ikke oplevet nogle programmer der ikke kan køre med en x64 - det eneste jeg havde var en gammel Dell printer, der blev skrottet. Men det var tilbage da Vista kom frem.
|
 |
MATRIX
Super bruger
|
Sendt: 11-Februar-2011 kl. 12:13 |
Toebs har 100% ret i hvordan Windows ser din memory. Så derfor vil en skifte til 64bit give dig som minimum 768 MB ram tilgængelig.
Sådan som jeg husker det, så kunne eks BF2 let bruge 2 GB Men i mit optik ser jeg da ingen grund til ikke at køre 64bit, men om det kan svare sig at opgradere kommer meget an på hvor meget ram dine spil bruger. Men hvis du trykker CTRL + ALT + DEL mens du har spillet åbent og vælger linien processes, så kan du her se hvor meget ram dit spil bruger pt.
|
 |
Cyberguyen
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
|
Sendt: 11-Februar-2011 kl. 12:35 |
32 bit programmer fylder lidt mere i hukommelsen på et 64 bit system end et tilsvarende 32 bit system pga. allokeringen af 64 bit blokke selvom programmerne kører i 32 bit blokke. Desuden har 64-systemet ekstra processor kørende for at kunne afvikle 32-bit programmer.
Jeg ville personligt køre 32 bit med 4 GB ram eller mindre og 64 bit med mere end 4 GB ram.
Man man har planer om at skaffe sig mere hukkommelse efterfølgende, så ville jeg installere 64 bit for at undgå dobbelt opsætning af windows.
|
 |
MATRIX
Super bruger
|
Sendt: 11-Februar-2011 kl. 13:43 |
Cyperguyen ja, men eks er Windows 3.11 eller DOS 6.22 også mindre ram krævende og hurtigere end XP / WIN 7 bla fordi de begger er 16bit´s OS.
Forskellen i hastigheden mellem Windows 7 32bit kontra Windows 7 64bit er måske målbar teoretisk, men i praksis tror jeg ikke man kan mærke forskellen, anyway jeg har ikke selv kunne mærke forskellen på min arbejdsmaskine. Jeg vil helt sikker aldrig installere en 32 bits version af windows 7
|
 |