recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - nas + og J - hjælp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketnas + og J - hjælp

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6509
Direkte link til dette indlæg Emne: nas + og J - hjælp
    Sendt: 18-April-2011 kl. 09:17
Hejsa, er ved at få inskaffet mig min første nas.

det ender nok med en synology, enten en brugt 207+ eller en ny 211j eller 411J

jeg skal bruge det til at have billeder musik og 1080p film, og almindelig film på, som så skal streames videre til wd tv live... og der skal også kunne printes fra alle computere i hjemmet via den.

Men nu kommer spørgsmålet så hvad forskellen på J og + er ??? prisen er ihvertfald meget forskellig, går selvfølgelig udfra plus er super og J stinker. Men det jeg skal bruge den til - er J så nok.....

LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Bananabot Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-August-2009
Sted: Denmark
Point: 106
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 09:58
Hejsa jeg har selv en 210J, hvilket som du selv skriver, er en mere skrabet model end +'serien. Til mit behov, hvilket minder meget om dine, er den mere end rigeligt.
Som udgangspunkt er den største forskel du vil mærke nok i overførelsehastighed mellem din PC og NAS.  Ligeledes vil en +'model typisk kunne håndtere flere samtidige streams. Men 211J kan nu stadig håndtere adskillige. 207 er dog en ældre model så tør ikke sige om den outperformer x11j-modellerne - faktisk tvivler jeg.

Her er specs for de forskellige maskiner:
207+  CPU Clock Rate: 500 MHz RAM Size: 128MB
211j/411j    CPU Clock Rate: 1,2 GHz RAM Size: 128MB

Det er også en god ide at gøre sig klart, hvor dyret skal placeres og hvordan du vil overføre filer til og fra den(Kablet el. trådløst), hvis du kun har mulighed for trådløsoverførelse bliver det en begrænsende faktor i sig selv, hvorfor NAS hurtighed bliver mindre betydningsfuldt. Støj er også en faktor - jeg valgte 210j fordi den eftersigende er ret så støjsvag(afhænger selvfølgelig af de diske du propper i). Ydermere kan strømforbrug også være en betydelig faktor, hvis du har den tændt 24/7.
slutteligt vil jeg anbefale dig en 4 bay model medmindre du ved du ikke får brug for det. Da det altid er rart "bare" at kunne smide en disk mere i hvis pladsen bliver trang en gang i fremtiden. Med en 2-bay model som min synes jeg tit jeg gør i overvejelser om at disk 2 skal køre i RAID (større datasikkerhed) eller ej (mere lagerplads). Med en 4-bay model er det dilemma i hvert fald rykker et længere stykke ud i fremtiden - men du ender der nok alligevel på et tidspunkt. Held og lykke med købet hvad end du vælger er jeg sikker på du bliver glad for din NAS. 

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 10:20
det er sgu en god hjælp det der...

Regner med et par 2 TB western digital harddiske...

det er jo også prisen der er lidt afgørende.... men sådan en 411J begynder at lyde meget attraktiv - har set at den også kan håndtere 3 TB så i princippet kan den understøtte op til 12 TB - så er der plads til alt jeg har behov for.
207+ koster omkring 750 for en brugt....
og en ny 211j koster omkring 1.150  - og tror det er omkring 2.150 for en 411j.... men kommer også til at blive dyrt hvis der skal 4 2TB harddiske i, men kan jo starte med 2...

men super input, det var sgu fedt...

regner med at nas skal stå på kontoret, lige ved siden af den stationære, og så skal den streame til stuen og 2 børneværelser... 

Redigeret af forzajuve - 18-April-2011 kl. 10:27
Til top
9-ck Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-April-2008
Point: 130
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Regner med et par 2 TB western digital harddiske...  

Husk nu at WD´s grønne diske ikke snakker så godt med Linux (herunder Synology) med mindre du kører WDIDLE3!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 20:58
Er WDIDLE3 nemt at bruge.. har lige købt en ekstern WD 3 TB - kan jeg koble den til en synology 207+ eller 211j ???
Til top
9-ck Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 21:03
Den fungerer fint med en Synology, men du skal indstille WDIDLE3 ellers løber din WD-disk formodentligt amok på det der heder LCC (Life Cycle Count). Vi har lige haft en / to tråde her på forummet om emnet. Det er hermed ikke sagt at den pågældende type af WD-disk du har er omfattet, men jeg ville holde øje med LCC.
EDIT: Sorry forzajuve! Fik svaret lige hurtigt nok. Tror ikke at der er nogen problemer med en ekstern WD-disk. Her er det jo trods alt ikke Synologyens styresystem der håndterer harddiskene.

Redigeret af 9-ck - 18-April-2011 kl. 21:08
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 21:06
Okay, kan man få en kort briefing af hvordan man konfiguerer WDIDLE - skal jo ud og have to interne harddisk, og håber så på at smide min wd 3 TB ekstern til via USB... men er klar på det WDIDLE3 sjov ting, håber på en lille guidet tour...
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9442
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 21:11

Er WDIDLE3 nemt at bruge.. har lige købt en ekstern WD 3 TB - kan jeg koble den til en synology 207+ eller 211j ???
Ja det er nemt hvis man har en stationær pc, ellers er det ikke særligt let.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 21:12
okay.... så er det heldigt at jeg har en stationær pc...
Til top
9-ck Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2011 kl. 21:14

Okay, kan man få en kort briefing af hvordan man konfiguerer WDIDLE - skal jo ud og have to interne harddisk, og håber så på at smide min wd 3 TB ekstern til via USB... men er klar på det WDIDLE3 sjov ting, håber på en lille guidet tour...
Læs tråden "Hvilkan nas" (med stavefejl). Her er vi nogle få der har været igennem "møllen". Jeg vil dog sige at det er nemmere end det måske lige fremgår.

EDIT: Start på side 3.

Redigeret af 9-ck - 18-April-2011 kl. 21:19
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu