Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
cklausman
Bruger
Oprettet: 26-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 98
|
Emne: Hjemmeserver - storage/backup Sendt: 28-April-2011 kl. 21:12 |
Hej Jeg har besluttet at bygge en hjemmeserver, hvor tanken er at den skal køre 24/7. Umiddelbart kan jeg godt lide tanken om WHS og drive extender. Desværre har de valgt at udelade den funktion i den nye vail release. Som jeg forstår RAID, så er det bedst at købe alle diske på engang, hvilket øger anskaffelsesprisen her og nu betydeligt. Mit Klient setup består pt. af Win7 og XP. På sigt nok også MAC OSX. Jeg vil gerne lægge ud med at bruge de 2 x 1 TB diske jeg har og så bygge ud med tiden. Jeg tænker at den gamle WHS er ikke en mulighed grundet forældet teknologi. ISCSi synes jeg lyder som en smart idé, da en af mine klienter er win 7 HTPC - MCE. Her vil jeg så kunne gemme recorded tv. Jeg leger også med tanken om at splitte hjemmeserveren op, så den kørte i et virtualiseret med miljø. Har en win2008r2 licens, så kunne den bruges til at køre noget HYPER-V evt. Tanken med det virtualiserede er at jeg gerne vil gøre brug af WHS backup muligheder. Så er der er nogen som hjælpe med klargøre nogle af mine mange tanker på hvordan man designer den bedste storage løsning, samt backup af klienter i et lettere heterogent miljø. Setup'et vil bestå af: Intel Core i3 2100T GigaByte GA-H67MA-USB3-B3 8 GB RAM 250 GB systemdisk 2 x 1 TB diske -Carsten
|
 |
B-CLG
Guld medlem
Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
|
Sendt: 28-April-2011 kl. 23:16 |
Det er lidt vanskeligt at svare på hvad der er den bedste løsning, da det ikke rigtig er til at se hvad formålet er. 2x1 TB i et heterogent miljø, med storage og klientbackup. Det er hvad vi ved. Med de overvejelser du gør dig, virker det meget som et projekt båret af interesse for den tekniske side. Enten som hobby eller arbejdsrelateret.
Kloge hoveder vil sikkert påstå, at storage og backup er to helt forskellige ting, og at backup til en lokal server ikke er effektivt i forhold til tyveri, brand eller vandskade.
Skal du have løbende backup inkl backup af åbne filer, skal du måske have fat i backupklienter som kan håndtere dette, og ligeledes hvis du vil have incremental backup.
Jeg ville nok bare overveje en mindre teknisk perfekt løsning, og måske blot benytte USB diske til hhv storage og backup. Så kunne jeg også opbevare backup i min garderobe på arbejdspladsen mens jeg var på ferie.
/B
|
 |
cklausman
Bruger
|
Sendt: 29-April-2011 kl. 10:10 |
Formålet er at tage natlige backups af klienter. Vække dem og lave en backup af de foldere der indeholder billeder og dokumenter. Selve storage delen, skal så gemme klient backups. Det ska være her at medie centre gemmer sine optagelser. Det skal også være her at musik/film er gemt. Ja, hvis huset brænder, så ryger det hele. Jeg påtænker også at flytte billeder og dokumenter i skyen, det andet kan jo erstattes, såfremt det skulle ske at det hele brænder m.v.
|
 |
B-CLG
Guld medlem
Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
|
Sendt: 29-April-2011 kl. 13:27 |
Jeg forstår det således - at hver klient gemmer billeder og dokumenter lokalt
- at der bliver taget backup hver nat af disse - til storage delen
- at medie centret gemmer direkte på den centrale storage
Du har altså backup af billeder og dokumenter fordi de er placeret to steder. Der er ingen backup af medieoptagelser, der kun ligger på storage. Det giver vel mening når medieoptagelserne er reproducerbare - eller i det mindste ikke så personlige. Hvis det ikke er for at have en "hygge-server" stående, ville jeg overveje at opsætte online backup af dokumenter. Alt efter mængde og nødvendige backupinterval ville jeg overveje en-to 2,5" usb disk løsning til billederne. Den disk kan du have med dig, eller lægge i en kuvert hos en bekendt hvis du ikke er hjemme. Dertil noget nas agtigt til mediefilerne. Det er ikke et sexet setup, men typisk er det dokumenter der ændres hyppigst, og som derfor bør være med hyppig backup. De fylder normalt ikke så meget i forhold til billeder, musuk og video. Billeder fylder mere, og vil koste mere som online backup hvis du når over en vis GB størrelse. Vær også opmærksom på, at der på et år er 8760 timer. Bruger din server i snit 10 W, bruger du altså 10W x 8760h = 87600Wh = 88 kWh. De koster så omkring 2 kroner stykket, så det vil koste knap 180 kroner om året. /B
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
|
Sendt: 29-April-2011 kl. 19:07 |
@ckklausman - skal lige høre om det er WHS v.1 du vil bruge eller Vail som er WHS v2? - driveextender funktionaliteten er nemlig desværre pist borte i version2! Hvis du gerne vil virtualisere så ville jeg faktisk kigge på vmware i stedet og så kigge på en løsning med Nexenta storage fra deres community edition. http://www.nexentastor.org/projects/site/wiki/CommunityEdition Er gratis op til 16TB - hvilket skulle være nok en dags tid eller to, men vigtigst af alt - den vil på et tidspunkt komme i et "ready to run" virtualiseret image fra vmware eller xen. men man kan selvfølgelig også bare installere iso'en i en VM. Det er med ZFS filsystem, understøtter en masse sjove sager ligesom freenas, men bygger på solaris frem for en alm bsd som freenas.
|
 |
cklausman
Bruger
|
Sendt: 29-April-2011 kl. 20:33 |
B-CLG skrev:
Jeg forstår det således
- at hver klient gemmer billeder og dokumenter lokalt
- at der bliver taget backup hver nat af disse - til storage delen
- at medie centret gemmer direkte på den centrale storage
Du har altså backup af billeder og dokumenter fordi de er placeret to steder. Der er ingen backup af medieoptagelser, der kun ligger på storage. Det giver vel mening når medieoptagelserne er reproducerbare - eller i det mindste ikke så personlige.
Hvis det ikke er for at have en "hygge-server" stående, ville jeg overveje at opsætte online backup af dokumenter.
Alt efter mængde og nødvendige backupinterval ville jeg overveje en-to 2,5" usb disk løsning til billederne. Den disk kan du have med dig, eller lægge i en kuvert hos en bekendt hvis du ikke er hjemme.
Dertil noget nas agtigt til mediefilerne.
Det er ikke et sexet setup, men typisk er det dokumenter der ændres hyppigst, og som derfor bør være med hyppig backup. De fylder normalt ikke så meget i forhold til billeder, musuk og video. Billeder fylder mere, og vil koste mere som online backup hvis du når over en vis GB størrelse.
Vær også opmærksom på, at der på et år er 8760 timer. Bruger din server i snit 10 W, bruger du altså 10W x 8760h = 87600Wh = 88 kWh. De koster så omkring 2 kroner stykket, så det vil koste knap 180 kroner om året.
/B
|
Hej Vi har ikke nogen private/personlige optagelser, der ligger gemt. Så det er kun billeder og dokumenter, der er personlige. Men, ja, det er måske lidt for at have en hygge server/nørd projekt. Men ikke desto mindre skal det jo opfylde nogen krav/funktioner. I og med at det er også er lidt et hobby projekt er jeg også villig til at betale de kr. som det koster pr. md.
|
 |
cklausman
Bruger
|
Sendt: 29-April-2011 kl. 20:36 |
claus_jac skrev:
@ckklausman - skal lige høre om det er WHS v.1 du vil bruge eller Vail som er WHS v2? - driveextender funktionaliteten er nemlig desværre pist borte i version2! Hvis du gerne vil virtualisere så ville jeg faktisk kigge på vmware i stedet og så kigge på en løsning med Nexenta storage fra deres community edition. http://www.nexentastor.org/projects/site/wiki/CommunityEdition Er gratis op til 16TB - hvilket skulle være nok en dags tid eller to, men vigtigst af alt - den vil på et tidspunkt komme i et "ready to run" virtualiseret image fra vmware eller xen. men man kan selvfølgelig også bare installere iso'en i en VM. Det er med ZFS filsystem, understøtter en masse sjove sager ligesom freenas, men bygger på solaris frem for en alm bsd som freenas.
|
Har du nogen erfaringer med Nexenta? Det ser jo meget interessant ud. Jeg ville anvende WHS v2. Carsten
|
 |
claus_jac
Guld medlem
Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
|
Sendt: 30-April-2011 kl. 17:40 |
Desværre ikke så meget igen, men der er en række fordele ved den. 1. den udspringer direkte fra solaris, og dermed et af de mest stabile systemer der overhoevet findes på markedet i dag. 2. de har skåret det meste væk og lavet en "pæn" brugerflade i et webinterface. Du kan selvfølgelig også bare installere solaris - så får du rent teknisk de samme funktionaliteter - men skal selv ligge og rode i systemet for at sætte det op. 3. ZFS - med den konfig din server har - er den faktisk lige præcist bygget til den her slags. - ZFS kræver nemlig lige en lille smule ekstra ram og lidt mere cpu-kraft for at give en ordentlig performance. men når man får det så er det nu også let. - et alternativ kunne som sagt være freenas installeret via en usb-nøgle det er egentlig mere end rigeligt til at lege med, og er temmelig meget lige ud af landevejen. Det eneste man lige skal tjekke er om der er support for netkortene. Det har lidt været deres achilleshæl tidligere.
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 01-Maj-2011 kl. 22:02 |
cklausman skrev:
Formålet er at tage natlige backups af klienter. Vække dem og lave en backup af de foldere der indeholder billeder og dokumenter.Selve storage delen, skal så gemme klient backups. Det ska være her at medie centre gemmer sine optagelser. Det skal også være her at musik/film er gemt. Ja, hvis huset brænder, så ryger det hele. Jeg påtænker også at flytte billeder og dokumenter i skyen, det andet kan jo erstattes, såfremt det skulle ske at det hele brænder m.v. |
Tag een ting ad gangen. 1. Server/klient delen. 2. Backup af klienterne. 3. Backup/sikring af backup fra klienterne. Server/klient dele er jo meget afhængig af hvad system du vælger. WHS bruger jeg selv, og er stor fortaler for. Det er nu ikke så meget fordi den laver backup automatisk af medie og dokument filer. Næ, den laver skam af hele klient systemet. Og ved evt. nedbrud, er en klient oppe og køre meget kort tid efter. Dvs. når ungerne har smadret deres opsætning for gud ved hvilken gang, eller farmand har rodet for meget rundt i workstation og media center, ja så kan jeg få den tilbage til dagen før, på ganske få minutter, og skal ikke sidde i timevis og få win7 op og køre igen med div. installeringer, opdatering og drivere. Når hele server/klient og dets backup er på plads, så brug serveren til at lave backup af dine backups. Enten send data i skyen et sted, eller ud på et eksternt drev, (eller brænd det ud på skiver). Mulighederne er mange, og her skal du vælge det du er mest tryg ved. Udover backup delen, så bruger jeg også min WHS som media server. Dvs. rippede film ligger på lokal nettet og kan dele af alle klienterne. Skulle jeg en dag få behov for at lade mit media center optage tv, så lægges optagelserne automatisk over på WHS serveren, efter endt optagelse. Det giver nogle fordele, hvis der er ting i tv, som ungerne gerne vil se, men som måske kommer på sent tidspunkt. Så kan de se det dagen efter, på deres egen klient vel mærke.
|
|
 |