Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
mureren
Guld medlem
Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 710
|
Emne: Hvilken USB disk til backup? Sendt: 03-Maj-2011 kl. 09:02 |
Krav:
Strømforsynes fra USB stik
Min. 2 TB
Må gerne kunne tåle udsving i temperatur over tid!
Prisbillig 
Ønsker:
Flere tilslutningsmuligheder end USB, eks. eSATA, RJ45
Understøtte USB 3.0
Det er meningen jeg skal bruge den til at lave backup af min NAS, og derefter skal den placeres på en anden lokalitet. Det smarteste for mig ville være at lægge den i min garage som ligger 10 meter fra huset, men ikke altid er opvarmet. Garagen er godt isoleret, tør, frostfri, opført i ikke brændbare materialer udvendigt, men temperaturen kan da svinge en del hen over året, medmindre jeg skal til at fyre op i pilleovnen.
Online backup-løsninger er for dyre synes jeg, og min upload hastighed er alligevel også til grin!
Har i et godt bud?
|
Mvh. Mureren
"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
|
 |
B-CLG
Guld medlem
Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
|
Sendt: 03-Maj-2011 kl. 10:03 |
Jeg har ikke noget konkret bud på hvad du skal købe. Jeg har tidligere prioriteret at usb disken har 5 års garanti i stedet for 2 år, og været villig til at betale for forskellen. Det er fordi jeg hellere vil give lidt mere for et produkt, hvor producenten selv har tiltro til kvaliteten. Og på den type backup, er der jo typisk ikke flere backup-sæt.
Desværre er der ikke længere mange eksterne diske tilbage på markedet med 5 års garanti. Jeg kunne kun finde to på edb priser, og de var faktisk temmelig meget dyrere end diske med 2 års garanti. Tidligere var forskellen ikke så stor.
På løse diske er der stadig diske med 5 års garanti, til en rimelig pris, så jeg ville måske selv skrue noget sammen. - men også lige undersøge hvad denne garanti omfattede.
Det kan virke som en omstændig om omvendt tilgang til din opgave, men til backup må sikkerheden for at kunne restore sine data være væsentligere end eksempelvis ekstern strømforsyning eller ej.
/B
|
 |
kim.t
Guld medlem
Oprettet: 26-Juli-2004
Point: 3850
|
Sendt: 03-Maj-2011 kl. 10:22 |
Det er kun 2,5" HDD'er der kan strømfødes via USB, så du får ikke en 2TB USB disk
|
|
 |
db89
Guld medlem
Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
|
Sendt: 03-Maj-2011 kl. 10:25 |
Jeg tvivler på du vil kunne finde en der opfylder dine krav. Billige eksterne harddiske har normalt kun USB2 tilslutning, derudover kan man vist lige pt maks få harddiske på 1TB der kan trækkes af en USB-port.
|
 |
mureren
Guld medlem
|
Sendt: 03-Maj-2011 kl. 10:42 |
Seagate Freeagent GoFlex fås som 1.5TB, men det var jo heller ikke hvad jeg specificerede
En 3,5'' løsning i et løst kabinet kunne også være en mulighed. Kender i til kabinetter med indbygget strømforsyning?
|
Mvh. Mureren
"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
|
 |
mureren
Guld medlem
|
Sendt: 03-Maj-2011 kl. 10:57 |
De er sgu' ikke billige de kabinetter....og de fleste understøtter kun op til 1TB!
Måske jeg bare skulle købe en brugt Synology mere samt nogle diske, og bruge den til ekstern backup.
|
Mvh. Mureren
|
 |
B-CLG
Guld medlem
|
Sendt: 03-Maj-2011 kl. 13:07 |
Ser du efter det rigtige? Jeg kan finde et LaCie USB kabinet til kr 230 - plads til 1 disk, og noname produkter som er endnu billigere. Dertil en 2 TB disk med 5 års garanti til kr 750 og op - jeg ville tage eksempelvis en wd fætter til ca kr 1300.
/B
|
 |
mureren
Guld medlem
|
Sendt: 03-Maj-2011 kl. 13:19 |
Hvor strømforsyningen er indbygget, så jeg ikke skal have en A/C adapter løst ved siden af?
Det kan jeg ikke finde.
|
Mvh. Mureren
|
 |
B-CLG
Guld medlem
|
Sendt: 03-Maj-2011 kl. 14:01 |
Så må du jo undvære backup, indgå et kompromis med dig selv, lede videre eller håbe at andre her kender en løsning.
/B
|
 |
bruger udmeldt 23
--
Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
|
Sendt: 04-Maj-2011 kl. 18:52 |
Slettet
Redigeret af turbo2 - 04-Maj-2011 kl. 19:00
|
 |
pfugl
Guld medlem
Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 08:00 |
En USB giver ikke strøm nok til at strømforsyne en 3.5 " disk som skrevet ovenfor, så under alle omstændigheder skal du have en 230 Volt stik i nærheden. Om det så er med en løs A/C adaptor ved siden af kan vel ikke gøre den store forskel. Går ikke udfra at den skal stå og køre i garagen - 10m usb kabel er ikke nogen god løsning. Hvis den skal det, er en NAS med netværkskabel langt bedre, men også noget langsommere end USB, med mindre du vil ofre mange penge på løsningen.
|
/Peter
|
 |
henrikbp
Bruger
Oprettet: 15-December-2007
Point: 238
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 19:51 |
Betyder det noget at der er ekstern strømforsyning? Hvis den skal opbevares i garagen lyder det ikke som om det er en du skal have fat i dagligt.
Alternativt er 2x1TB 2,5" vel også en mulighed.
|
 |