recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - rip til squeezebox
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketrip til squeezebox

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1253
Direkte link til dette indlæg Emne: rip til squeezebox
    Sendt: 12-Juni-2011 kl. 08:14
Hej

Jeg skal i gang med at rippe en CD samling på omkring 800 CDer og vil gerne have det gjort rigtigt fra starten (det er så træls at skulle lave om).
Til det mangler jeg lidt viden om gode ripper-programmer. Jeg ender nok med at rippe til en god mp3-kvalitet sp det er nemt at distribuere rundt på forskellige enheder. Jeg ved at lossless nok vil være bedre, men så står jeg med problemet med at skulle konvertere til mp3 eller lign. hver gang der skal skiftes ud på ipod'en eller ungernes mp3 afspillere.
Derudover skal musikken (som overskriften antyder) bruges til en squeezebox server, så et program hvor album artwork gemmes sammen med filerne så jeg kan få coverart til vises på squeezebox'en vil klart være at foretrække.

Hvad kan i anbefale og er der andre ting jeg bør overveje når jeg kigger efter ripper software?

Mvh
Jacob
Til top
DonSilicone Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Oktober-2006
Point: 331
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 09:54
Tænk dig godt om inden du investerer en bunke timer med at rippe din cdsamling. Jeg vil stærkt fraråde at rippe til et lossy format som mp3. Hvis du på et eller andet tidspunkt vil rippe til et andet format er det virkeligt dårligt at tage udgangspunkt i et lossy format.
Mit råd: vælg et lossless format som for eksempel FLAC, der kan indeholde samme tags som mp3.
Og vælg en ripper, der kan rippe i flere formater samtidig, FLAC og mp3, så har du ikke ekstra besvær. Alternativt start med ripning i FLAC og når du er færdig starter du en batchripper til mp3.

Jeg har hørt meget godt om dbpoweramp til FLAC (og mp3) ripning, men den koster en smule, men hvad betyder det, når du står over for dit livs kedeligste job med ripning af 800 CD'er? Smile
Til top
slate Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-August-2007
Sted: Struer, Denmark
Point: 589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 11:14
+1
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 11:53
I forhold til det behov du beskriver, vil jeg også anbefale at rippe til FLAC og så holde et mp3-bibliotek ved siden af - enten en komplet kopi af flac-biblioteket eller et udvalg af flac-musikken.

Køb en 2TB harddisk og sørg for at have en backup-mulighed - du kommer uanset den valgte løsning til at bruge en del tid på projektet.

Mht ripper vil jeg anbefale MusicBee som du kan bruge til at rippe til både flac, mp3 og andre formater. Du kan organisere musiksamlingen, hente coverart, lave accurate-rips, lave "normalisering" (replay-gain) og nemt vedligeholde både et flac- og et mp3-bibliotek.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 11:56
OFF-Topic: Jeg har i MusicBee lavet en playliste, som jeg løbende kan redigere efter smag og behag. Når jeg kobler min Sansa Clip+ afspiller til computeren, starter MusicBee automatisk op og synkroniserer afspilleren med playlisten - og sørger evt. også for transcoding (flac=>mp3), hvis det skulle være nødvendigt - efter den grundlæggende opsætning, sker det helt automatisk :-)
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1253
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 13:12
OK,  jeg kigger nærmere på flac

Jeg er desværre på nogle områder bundet lidt til iTunes da jeg her igennem kører backup af aps og andet på en iphone, så selv om der måske er bedre alternativer så er min erfaring efterhånden at jeg bliver let træt af at skulle benytte flere programmer "til det samme". Så derfor holder jeg nok min daglige sync af telefon+ipod samt afspilning i itunes. Kan itunes håndtere FLAC, og kan det finde ud af at konvertere "on the fly" ved synkronisering til eksterne enheder, eller må jeg "bide i det sure æble" og vedligeholde en dobbelt samling (mp3+flac)

Jeg har kigget lidt på Musicbee, men har ikke lige fået den til at gemme coverart i rip-mappen så jeg bare kan rippe direkte til min NAS uden at skulle til at tilføje coverart efterfølgende, men måske har jeg bare misset en indstilling.

Mvh
Jacob
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu