recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - er revne i bassen i højttaler = dødt højttaler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketer revne i bassen i højttaler = dødt højttaler?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Status: Offline
Point: 670
Direkte link til dette indlæg Emne: er revne i bassen i højttaler = dødt højttaler?
    Sendt: 19-Juni-2011 kl. 15:32
Hej, alle

Først vil jeg lige skrive at jeg ikke er inde i fagbegreberne inden for højttalere. Confused Jeg har et ældre højttaler, med mellemtone, diskant og en bas med diameteren 35 cm. Desværre har jeg ramt "kanten" som holder højttaler på plads, således der er kommet en lille revne.

Mit spørgsmål er så: Er mit højttaler på vej i graven og hvis ja (som det nok bliver) kan jo gøre noget for udvide den tid, det har tilbage?
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af urup urup skrev:

Hej, alle

Først vil jeg lige skrive at jeg ikke er inde i fagbegreberne inden for højttalere. Confused Jeg har et ældre højttaler, med mellemtone, diskant og en bas med diameteren 35 cm. Desværre har jeg ramt "kanten" som holder højttaler på plads, således der er kommet en lille revne.

Mit spørgsmål er så: Er mit højttaler på vej i graven og hvis ja (som det nok bliver) kan jo gøre noget for udvide den tid, det har tilbage?
Nu er jeg ikke helt sikker på hvor du mener at revnen befinder sig. Du må jo lige høre, om du kan høre forskel i din lyd.

Desværre er det sådan, at ældre højtalere, og her det der hedder mebranen, typisk er lavet af pap eller tilsvarende. Disse membraner har en evne til at "Tørre" ud over tid, og kan nemt revne ved lydgivning.

Heldigvis så er det sådan, at man kan købe nye højtalerenheder, prøv eventuelt at finde din højtalerfabrikants hjemmeside, og send dem en e-mail om dit problem. Problemet er så tilgængæld videre, at du formentlig skal skifte de store mebraner i begge dine højtalere - ellers kan du nemt opnå en uensartet lyd.

Og hvis dine højtalere er så gamle, så kan det måske bedre betale sig at anskaffe nogle helt nye - din lyd bliver bestemt ikke dårligere med nye højtalere, udviklingen her har været ret markantSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 15:59
Jeg tror ikke det kan betale sig af udskifte dem. Jeg har fået de to højttalere af den ven, som snakkede om af de stammer fra en nedlagt biograf i Odense.

Det ene højttaler er gået i stykker hvor membranen er revnet og så smuldret væk, fordi den er tørret ud.
Den nye revne i det andet højttaler sidder i membranen, og membranen er ca. 2 cm bred og revnen sidder i midten og er knap 1 cm.
Umiddelbart er lyden ikke anderledes, det virker fint, og gulvet røster som de pejler. :D

Hvem kunne ikke tænke sig et par nye højttaler? Smile Problemet er det økonomiske - Jeg er kun en fattig gymnasieelev Angry.
Bassen ser sådan her ud:

og revnen er så i den orange membran. På venstre side lige lidt over midten.

Her er til billede tæt på, hvor man kan se revnen, som er i midten og en smule mere orange end resten af membranen.

Redigeret af urup - 19-Juni-2011 kl. 16:17
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2404
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 16:27
Bare for at få helt styr på begreberne og hvad det er der er defekt, så kig lige på billedet her:

Sakset fra http://www.altombilstereo.dk/modules/FAQ/index.php?op=viewcategory&cid=6.

Jeg formoder det er skum/gummikanten B der er blevet mør, det er ihvertfald den typiske fejl på ældre basenheder. Membranen er C, de går sjældent i stykker med mindre der har været spillet seriøst højt eller nogen har ramt den med noget.

Hvis det kun er kanterne B der er møre er det relativt simpelt at få fikset. Det kan firmaer som fx. http://www.basrep.dk/ eller http://www.soundfix.dk/ klare for dig. Hvis du er fingernem kan du også købet et kit på ebay og skifte det selv, så skal du søge på "foam surround kit".

I modsætning til Hother mener jeg godt det kan være værd at redde gamle højttalere, selvfølgelig lidt afhængig af om du kan lide lyden eller ej. Specielt biografhøjttalere er tit noget veldimensioneret kram. Det er rigtigt at der er sket en masse udvikling på højttalerfronten men jeg mener ikke at den kun har været positiv. Der er kommet nye, bedre og lettere materialer til, men samtidigt er udviklingen gået i retning af at højttalere skal være nogle mikroskopiske livsstilskasser. Uanset hvor avanceret teknologi de putter i sådan en slank mordene højttaler så får du mig ikke til at tro på at dens 2 stk 6" basser leverer samme punch som den 14-15" du har i din ex. biografhøjttaler.

Edit: Nu hvor jeg har set dine billeder vil jeg vove at påstå at det lille hak du har fået givet dem er helt uden betydning. Jeg gætter på du ikke kan høre forskel.

Redigeret af strandvasker - 19-Juni-2011 kl. 16:30
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19514
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 16:30

Nu er dit billede ikke satans skarpt (har dit kamera ingen macro funktion??). Men er det bare en lill erevne, så spiller du bare videre, den udvider sig sikkert ikke mere, men hold da øje med den med dage/ugers mellemrum. Bliver den større kan du købe nye skumkanter eksempelvis hos basrep.dk

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 17:50
Okay, først beklager jeg billedkvaliteten (Mobiltelefon kamera fra 2005).

som jeg skrev i starten er jeg ikke helt inde i højttaler begreberne, men ja det er B på tegningen. Det kan godt være jeg overreagerer en smule, men som jeg har skrevet før er et af mine højttalere allerede gået i stykker, hvor skumkanten er væk.

Mht til basrep.dk så tror jeg da lige jeg overvejer det. vil da gerne smide 700,- efter en ny skumkant, til det højttaler som er "færdig".

Nej, jeg kan ikke høre forskel lige nu. På fredag holder jeg fest, så her finder jeg nok ud af om revnen udvider sig.
Tak for jeres hjælp. Er skam meget glad for det.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 18:18
Ellers kunne det måske være en idé at lime revnen med det samme lim som der normalt bruges til at montere kantophænget.
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 18:42
Har lige været en tur på gulvet for at finde ud af hvad det er for nogle højttalere. De hedder: LasVegas LV 15 og blev produceret i 1981-83, så de har da nogle år på bagen. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 20:42

Har lige været en tur på gulvet for at finde ud af hvad det er for nogle højttalere. De hedder: LasVegas LV 15 og blev produceret i 1981-83, så de har da nogle år på bagen. 

Og solgt gennem FDB.

Spil du bare dem i stykker og køb så et par ordenlige højttalere bagefter. De har intet med proff højttalere at gøre, men er en billig kopi af Cervin Vega.

Klaus
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 20:50
haha Smile Hvis de ikke er proff, men bilige kopier så har jeg da virkelig noget af se frem til. Bare af ren nysgerrighed, hvilke Cervin Vega ville du forslå mig?
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 22:19
Urup hvad er dit krav? Technofester med masser af bas? Men de almindelige cerwinvega du køber i feks hifi-klubben har vist ikke meget med prof lyd at gøre, ifølge nogle skulle de gamle modeller vist også lyde bedre end de nye.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2011 kl. 22:46

haha Smile Hvis de ikke er proff, men bilige kopier så har jeg da virkelig noget af se frem til. Bare af ren nysgerrighed, hvilke Cervin Vega ville du forslå mig?

INGEN.

Brug dine nuværende til de ikke kan længere og forsøg i mellemtiden at spare så mange penge op som muligt til nye.

Når du har et beløb, kan jeg komme med en anbefaling.

Klaus
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu