|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Kasper_M_A ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 195 |
![]() Sendt: 24-Juni-2011 kl. 16:59 |
Hejsa.
Har længe 'drømt' om en NAS og nu har jeg fået muligheden for at erhverve mig en igennem arbejdet...
Har de sidste par dage googlet i vildskab og læst rundt omkring på div. fora og har nu en idé om hvad jeg skal have fat i - Ville dog meget gerne have et sidste input inden jeg bestiller noget primo næste uge.
Prisen skulle helst ikke overstige 2.000,- for meget.
Mit udgangspunkt er minimum 2 diske og ellers bare noget der er nemt at sætte op og arbejde med (derfor hælder jeg meget til Synology).
Den skal bruges til generelt lager for film, musik, billeder og dokumenter og backup af vore 2 bærbare.
Har pt. ikke nogen stor medie 'opsætning', men med en NAS vil jeg ha anskaffet mig en lille medie 'boks/streamer' til stuen (måske på sigt også til soveværelset) så der kan streames film og musik.
Alternativt har jeg en lidt ældre bærbar i overskud der kunne sættes op til medioafspiller.
Pt. tror jeg ikke der vil være brug for at streame tunge blueray film til flere ad gangen.
Langt størstedelen af de film jeg i dag har liggende på den bærbare er bare 'iso dvd'er' (på de godt 4-4½GB) og de ses kun ét sted ad gangen i vores lejlighed.
Havde først kig på DS210J eller DS211J... Fandt så ud af af de måske er lidt for sløve(?)
Så faldte jeg over DS211 (1860,-) med dobb. ram og hurtigere processor og havde egentlig besluttet at de skulle være den.
Meeen så dukkede DS411J med plads til 4 diske op - MEN så igen vel en noget sløvere model(?)
Så blev man rundtosset og forvirret igen igen :)
Det helt store spørgsmål er så om den 411J er SÅ sløv?
Input modtages med glæde...
(opretter tråden på hol.dk også hvis nogen skulle syntes den virker bekendt :)
På forhånd mange tak og go' weekend !
Mvh. Kasper.
Redigeret af Kasper_M_A - 28-Juni-2011 kl. 22:11 |
|
![]() |
|
Petey ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-December-2010 Status: Offline Point: 93 |
![]() |
Der er pænt mange tråde om køb af nas og specielt synology-modellerne på dette forum. Læs dem først.
Men jeg har selv erhvervet mig en 411j og er ovenud tilfreds med den. Så hvis du kan leve med transferrates på omkring 30-40MB/s (pc til nas) alt efter hvilke type filer du kopierer på et 1gbit netværk, er deres j-modeller altså et rigtigt godt valg. Hastigheden fra nas til pc er noget højere. Men flytter du store mængder data meget ofte, vil du nok blive glad for en dyrere model. Der findes en sjat performancetests her og der. En af dem er feks. http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2011/01/23/synology-diskstation-ds211j-review/2 |
|
![]() |
|
jonaskp ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
![]() |
Jeg vil ikke gå så meget i specifikke modeller, for der er jeg slet ikke up-to-date på nuværende tidspunkt.
Men vil - som sagt før - klart anbefale at gå efter en 4-bay NAS. Hvis du tager backup af DVD og på senere tidspunkt evt. Blu-ray så kan det godt fylde en del og så får du hurtigt fyldt 2 diske. Ved 2-bay så er du begrænset af at du har ikke rigtigt mulighed for at have nogen former for RAID hvor du får data redundans - medmindre du laver mirror, men så er du nede på at kapaciteten kun svarer til 1 disk. I en 4 bay NAS kan du køre fx. RAID 5 med 4 diske, og have kapacitet som 3diske og stadigvæk have redundans hvis 1 disk skulle fejle. Man kan jo bare nøjes med 2 diske til at starte med (det gjorde jeg) og så opgradere efterhånden. Synology og QNAP har begge mulighed for at lave Live ændringer af RAID, så du kan starte med 2 diske i enten striping og så opgradere til RAID 5 når du kommer 3. eller 4. disk i - uden at du har nedetid på din data. Man finder også hurtigt ud af at man kommer til at bruge mere plads end forventet (er min erfaring) og så er det rart at have mulighed for at komme ekstra diske i.
|
|
![]() |
|
Kasper_M_A ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 195 |
![]() |
Fandt lige en test / sammenligning af de to modeller: http://www.overclock3d.net/reviews/storage/synology_nas_ds211_ds411j_review/10 Ser ud til at 411'eren generelt er noget sløvere, men ikke sikkert det egentlig vil have den store betydning for mig i dagligdagen da den ikke skal indgå i et highend setup :)
Petey --> Der vil ikke skulle flyttes STORE mændger data dagligt.
Det er nok bare de første dage der vil skulle flyttes en hel del over på NAS'en.
Ellers skal der bare flyttes lidt musik og film af og til, samt lidt backup af billeder og dokumenter.
Tænke tænke tænke...
|
|
![]() |
|
Flim ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 341 |
![]() |
Nap du DS211 - den klarer fint dit behov. Også til prisen
|
|
DS214play
DVBLink Så skal der fanme optages og streames! |
|
![]() |
|
DanishBacon ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 457 |
![]() |
+1 Har selv DS111, og den kører rigtig godt. Hurtige overførsler, nem betjening og kan trække mine Squeezeboxe
|
|
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
|
|
![]() |
|
![]() |
Er heller ikke det mindste i tvivl om at DS211 er en SUPER 'maskine' :)
Meeen det helt store spørgsmål er om jeg for få basseører ekstra skal snuppe den 411J så der er lidt mulighed for at udvide senere hen...
Var sådan set lidt nervøs for om den var FOR sløv men efter hvad jeg har læst er i tråden samt på hol.dk virker det til at der ikke er det store at være nervøs for...
Skal bestille i morgen, så er der nogen med et par sidste kommentarer er det nu :)
|
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
![]() |
Køb da en brugt! Kik på dba.dk. Lige nu er der f.eks. en DS410 : http://www.dba.dk/ds410-synology-hurtig-4-d/id-75151427/
|
|
![]() |
|
![]() |
|
Darknezs ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-September-2006 Sted: Viborg, Denmark Status: Offline Point: 332 |
![]() |
![]() |
|
![]() |
Synology DS411J er bestilt d.d. :) Så nu gælder det et par diske...
Har efterhånden læst en del rundt omkring med specielle serienumre fra forskellige fabrikanter der ikke arbejder så godt sammen med Synology...(?)
Nogen der har et par forslag til noget der vil virker super godt til denne NAS og dette brug?
Planen var 2 x 2 TB til at starte med.
Hvordan med hastighed? Syntes nogle siger det skal være 7200 RPM andre siger man lige så godt - og måske med fordel - kan vælge lavere.
Det gør mig lidt rundtosset :)
På forhånd tak - Igen.
Mvh. Kasper.
|
|
![]() |
|
zemo ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-September-2006 Sted: Århus, Denmark Status: Offline Point: 491 |
![]() |
Hej
Du har jo nok købt dine diske nu. Men jeg vil da godt nævne den jeg lige har købt, med henblik på at sætte i min fremtidige NAS (formentlig bliver det en DS211J) Jeg startede med at kigge i listen over godkendte disks på Synologys hjemmeside, og fandt frem til denne: http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-2000-GB-Green-64MB-2238234.html Jeg var lidt skeptisk før købet fordi den kun kører 5900 rpm, men nu hvor jeg har monteret den i min computer, og læser og skriver med ca. 100-120 MB/sek., er jeg sgu lidt imponeret. Den har ingen "anmærkninger" på Synologys hjemmeside, og så var det den billigste jeg kunne finde. Meget støjsvag er den også. Jeg kan ikke høre den spinne op, i modsætning til min "gamle" Samsung. |
|
/zemo/
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |