recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Agurketid: Den fugtige sensor.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAgurketid: Den fugtige sensor.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3931
Direkte link til dette indlæg Emne: Agurketid: Den fugtige sensor.
    Sendt: 14-Juli-2011 kl. 12:19
Det er tid til årets første sommeragurk, og denne debat er evig aktuel. Skal vi finde os i fugtighedsmålere i telefonerne?

Så er den første sommeragurk online. Er det fair, at vi som forbrugere blot skal finde os i at få en besked om at en fugtighedsmåler er udløst, selvom telefonen ellers ikke fejler noget.


Redigeret af hummelmose - 14-Juli-2011 kl. 12:25
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
thcleaner Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 12:30
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3931
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af thcleaner thcleaner skrev:

http://www.tekgoblin.com/2011/01/31/apple-changes-stance-on-water-damage-policy-for-ios-devices/

Det er absolut ikke den holdning jeg mødte hos Telenors serviceselskab. Personen i den anden ende kaldte det endog "Dommen er". Så det var meget definitivt, og da jeg først nægtede at betale sendte de bare telefonen retur uden rep.

Så den holdning gælder nok kun der, hvor der er farer for retsager.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 12:46
@Jens,

Er det din egen telefon eller en fra dit arbejde? Hvis det er din egen ("forbrugerkøb"), så synes jeg at du skal køre en sag ved Forbrugerklagenævnet.

For det første er det ikke acceptabelt at reparation nægtes alene med henvisning til hvad et stykke software i Apple telefonen rapporterer. Der er ingen uafhængig kontrol af om denne fugtighedsmåler og tilhørende software fungerer korrekt, og Apple har en økonomisk interesse i at gøre den så "følsom" som mulig (så de kan afvise flere reparationer).

For det andet er mobiltelefoner beregnet til udendørs brug, og når man er uden for er der risiko for regn. Hvis producenterne eller sælgerne mener at den mindste smule regn kan fugtskade telefonen, må de advare om dette i brugervejledningen på en tilpas præcis måde. F.eks. "bør ikke bruges udenfor hvis der er risiko for regn". Og så kan de jo se hvad der sker med salget...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3931
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 12:50
Vil lige skynde mig at sige, at denne artikel ikke er ment som min sag, men forbrugernes sag.

Det var min egen telefon, og jeg endte med at betale de 2.400 kr., for jeg kunne ikke undvære min telefon. Men det som artiklen går på, er ikke den enkelte sag, men mere det faktum at vi som forbrugere ikke kan se at en sensor i telefonen er gået. 

I min sag, var det blot evnen til at lade op, der var forsvundet. Telefonen fungerede fint, men på begrænset tid, da den jo kun har timer at leve i uden strøm. De påstod at stikket var irret, og da jeg spurgte efter beviser sagde de at fugtighedsmåleren var gået.

Men som sagt. Artiklen er ment som almen, og ikke specifikt omkring min sag, så lad os holde diskussionen til det generelle i det at man som forbruger står svagt med garantien.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 12:55
Jeg så engang et klip på TV2 om selv samme sag, hvor de viste hvor let det var at aktivere vand-sensoren uden at den havde være i kontakt med regn. Det krævede blot et lille stykke ståltråd som rørte ved høretelefon-indgangen. Mener faktisk at teleselskabet ændrede holdning og ombyttede telefonen efterfølgende, så jeg ville klart anbefale folk at finde det klip (måske ved hjælp af tråden her) og så ikke stille sig tilfreds med en "dom" fra kundeservice. Sure og besværlige kunder kan komme langt ved generel vedholdenhed - sørgeligt der skal så meget til, men sådan er det.
Mvh.

Casper
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1754
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 13:01
det kommer an på hvor meget der skal til før sådan en fugtighedstrip udløses.
 
er det f.eks. nok at telefonen ligger i et fugtigt klima, eller en enkelt gang har været på badeværelset, eller skal apperatet være varmt.
 
ved der i andre devices, har været fugtstrips der har været udløst ved leverance af telefonen, simpelthen pga. miljøet.
 
Jeg mener det er en ansvarsfraskrivelse som kan give problemer.
 
Nokia kørte jo med samme politik eller kører i lang tid, næsten 50% af de telefoner folk sendt til at blive lavet, blev afvist med "den har været udsat for fugt / vand så den er ikke under garanti" og sammen med, at JA det at have den i lommen er nok, og det må man acceptere som kunde..
 
Jeg mener et apperat skal kunne klare ALMEN brug, og ALMEN brug for en telefon, er f.eks. sved. og kan den ikke klare dette, så er telefonen ikke i orden..
 
Så jeg er lidt "meeh" med det.
 
JA de skal erstatte en telefon som er almen brugt, men har telefonen f.eks. været i vand eller andet, eller udsat for ikke almen brug, og har man noget der KORREKT kan indikere dette, så er det i orden for mig.
 
Jeg som forbruger der passer på mine ting gider da ikke betale ekstra fordi x antal personer, smadre deres ting og lige prøver garantien af..
 
men alternativt, er der et problem, så vil jeg heller ikke afvises på forkert grundlag.
 
Måske en UDLØST fugtstrip + SYNLIGE tegn på misbrug, eller vand, skulle være det der kunne gøre man kan afvise, men ikke bare en fugtstrip.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Det var min egen telefon, og jeg endte med at betale de 2.400 kr., for jeg kunne ikke undvære min telefon. Men det som artiklen går på, er ikke den enkelte sag, men mere det faktum at vi som forbrugere ikke kan se at en sensor i telefonen er gået.


Betragt mit forslag om Forbrugerklagenævnet som en anbefaling til andre der kommer i denne situation. Jeg kommer ikke selv til at eje en iPhone nogensinde...

Nedenstående skal også læses som generelle råd og ikke til Jens.

Det er klart at man ikke kan undvære en telefon mens Forbrugerklagenævnet arbejder, så på den korte bane skal man have penge op af lommen, men det udelukker ikke en sag ved klagenævnet. Der er i hvert fald to muligheder.

1) Man bør sørge for at eneste påstand før der indledes en klagesag er ophævelse af købet (en tidligere påstand om reparation af telefonen skal man droppe igen, f.eks. med henvisning til den tid der er gået med "reparationen"). Så bliver klagesagen alene et spørgsmål om man får sine penge igen eller ej.

2) Hvis du får et "tilbud" om at betale 2400 kr en reparation som du selv mener er omfattet af reklamationsretten, mener jeg godt at du kan betale de 2400 kr "under protest", og derefter indlede en klagesag ved Forbrugerklagenævnet (det kan man eventuelt checke hos klagenævnets sekretariat forinden).

Man skal huske at hvis butikken taber sagen ved Forbrugerklagenævnet, bliver de pålagt et gebyr på 4000-8000 kroner (er det vist?) og alene den risiko bør få dem til at overveje at forlige sagen, medmindre de er meget sikre på at vinde dem. Det er korrekt at forbrugeren ikke kan være sikker på at få sine penge selv hvis sagen vindes (uden en retssag), men gebyret kan inddrives uden videre ligesom skyldig skat.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 13:20
hvad er det for en telefon ?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af hummelmose hummelmose skrev:

Det er tid til årets første sommeragurk, og denne debat er evig aktuel. Skal vi finde os i fugtighedsmålere i telefonerne?

Så er den første sommeragurk online. Er det fair, at vi som forbrugere blot skal finde os i at få en besked om at en fugtighedsmåler er udløst, selvom telefonen ellers ikke fejler noget.
Hvorfor ikke også stødsensorer, temeratursensor og GPS så er der da altid en undskyldning. Nåja det er der allerede i mange telefoner LOL
 
Har selv måttet bide i det sure æble efter at kameraet holdt op med at virke i min E71. Den havde "lidt overlast" var dommen :-(
 
BS
Til top
Enfen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 14:59
Jeg havde valgt at køre sagen, og havde på ingen måde gået med til at betale 2400,- - røveri!
Kim
Til top
Enfen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2011 kl. 15:09
Men som andre er inde på, så er det eftersigende for nemt at udløse telefonens fugtighedssensor. Og prolemet opstår bagefter, når man som forbruger står med en defekt telefon, hvor fejlen ikke direkte kan relateres til fugtighedssensoren.

Der burde strammes gevaldigt op i reglerne. Heldigvis har Apple jo ændret i deres betingelser, men det gør måske ikke kampen lettere mod teleselskaberne, hvis telefonen er købt igennem dem.
Kim
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu